• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster (igen)...

Spincini

Rolex
2-Faktor
Hej på er alla,

Fick lite pengar över för någon vecka sedan och köpte en Omega Speedmaster ”FOIS” Ref: 311.32.40.30.01.001
Den är inspirerad av den klocka Wally Shirra hade på sig i rymden 1962.
Måste säga att jag är riktigt nöjd med min FOiS:)
20150903_100419.jpg

20150902_120129.jpg
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Kör likadan, också väldigt nöjd :) Tycker den gör sig bra med läderbandet.
IMG_3950.JPG
Den är kanon på allt:)
Men jag gillar att byta mellan länk och straps, 19mm begränsar en lite har jag märkt:oops:
Köpt en begagnad länk (ref 1565/976) men inte fått den ännu. Ska bli spännande och se hur den passar.
Har även beställt ett rallyammo av @MickeJ får det i morgon:cigar:
rally.PNG
'
 

Erikberg

Cartier
2-Faktor
Den är kanon på allt:)
Men jag gillar att byta mellan länk och straps, 19mm begränsar en lite har jag märkt:oops:
Köpt en begagnad länk (ref 1565/976) men inte fått den ännu. Ska bli spännande och se hur den passar.
Har även beställt ett rallyammo av @MickeJ får det i morgon:cigar:
rally.PNG
'
Länken måste du lägga upp bild på när den är påsatt. :) Ja man blir ju lite begränsad med 19 mm.
 

RollEks

Breitling
Hej på er alla,
Fick lite pengar över för någon vecka sedan och köpte en Omega Speedmaster ”FOIS” Ref: 311.32.40.30.01.001
Den är inspirerad av den klocka Wally Shirra hade på sig i rymden 1962.
Måste säga att jag är riktigt nöjd med min FOiS:)

Ju mer jag bekantar mig med denna modell ju mer tycker jag om den. Det är inte så mycket en replika av Shirra-klockan som en kärleksfull hyllning med egen personlighet. Avsaknaden av crown guards är ett stort plus i min bok! Nackdelen vad jag hört är att visarna kan vara svåra att tyda i visst ljus. Har du någon erfarenhet av detta?
 
Mycket nöjd med min och var också den första riktiga klockan jag köpte. Tycker inte att den är så vanlig heller sett till hur många jag ser/sett. Tänker man på dessa punkter så borde ju en Rolex sub vara det sista man köper, den ser jag betydligt oftare.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Absolut, om det bara hade stått så men "First watch on the moon" känns lite skrytigt i min ödmjuka åsikt. Alla som köper klockan känner redan till det liksom... :)

Är det något Omega är dåliga på så är det att ha förtroende för sina kunder i det avseendet. Kolla på cal 8500 - där har de skrivit ut vad som är "coolt" på alla delar i urverket, så att man inte ska missa vad man bör skryta med. I rött dessutom. Diskret lyx och självförtroende? Icke! På speedmastern tycker jag det är aningen mer befogat och unikt, och tack och lov bara förpassat till baksidan, till skillnad från många andra *host*superlativechronometerofficiallycertified*host*.
 

RollEks

Breitling
Vill du ha en Speedy så köp en. Men undvik LE till att börja med.. Speedyn är världens bästa klocka för det priset imho, även om säkert andra har avvikande åsikter.
Här är min egen Wally SCHIRRA (originalversionen).

Jepp, jag kommer köpa en. Frågan är vilken version/årgång bara... :) Varför ska man undvika LE? Kommer dom sjunka mycket i värde? FOIS tycker jag ändå är stiligare och mindre gimmickartad än många andra liknande. Hur mycket får man hosta upp för en CK-2998? Och är inte service av cal 321 både dyr och svår?
 

Patrik J

Rolex
Jepp, jag kommer köpa en. Frågan är vilken version/årgång bara... :) Varför ska man undvika LE? Kommer dom sjunka mycket i värde? FOIS tycker jag ändå är stiligare och mindre gimmickartad än många andra liknande. Hur mycket får man hosta upp för en CK-2998? Och är inte service av cal 321 både dyr och svår?
LE har en förmåga av vara mer svårflippat om man tröttnar eller vill sälja av någon annan anledning. Med vissa undantag, så klart.
Håller med om att FOIS är en grymt fin klocka och kan säkert vara ett bra köp.
En fin 2998 får man nog räkna med kanske 80' och uppåt. Gick en på Kaplans i våras för 130 + provision. :greedy:
321 kan vara både dyrt och besvärligt att serva. Å andra sidan har de en förmåga att gå som tåget i många år.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Synd bara att FOISen har safirglas... tycker att Speedys måste ha plexi för att charmen skall infinna sig till 100%.

Nån som har i huvudet det här med olika typer av lume, får för mig att nyare seperluminova inte gulnar som det gjorde tidigare, någon som vet vilket årtal man började med den nyare lumen? ( eller är jag bara helt ute och cyklar:)!!
 
Topp