• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster, ny eller gammal, fyll på här.

tdn-dk

Panerai
Sjukt att gravyren fortfarande är kvar! Är den aldrig använd? :)

Hej!
Førsta ejeren var min pappas kompis, han använte klockan fra 1967 til 1981 hvor han döda. Änkan gemte klockan i en låda intil 1991 hvor min pappa fik den. min Pappa använde den inte da han tyckte att det var för stor. I 2009 hittade jeg den den i min Pappa's låda och fik lov til at beholde den. Så den har inte været användt i ca. 30 år.

Mvh. Thomas
 

Icaras

Rolex
Hej!
Førsta ejeren var min pappas kompis, han använte klockan fra 1967 til 1981 hvor han döda. Änkan gemte klockan i en låda intil 1991 hvor min pappa fik den. min Pappa använde den inte da han tyckte att det var för stor. I 2009 hittade jeg den den i min Pappa's låda och fik lov til at beholde den. Så den har inte været användt i ca. 30 år.

Mvh. Thomas
Där ser man! Roligt att du har har hela historian bakom klockan :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ny eller gammal, ja varför inte en från det glada 80-talet, mycket nöjd med min då det är första riktiga klockan jag köpte :)
Men såklart så hade en CK2998 inte suttit fel heller, eller en ny för den delen men denna stannar.

DSC04093_zps4cb2743d.jpg~original


temporary_zps33eaae4b.jpg~original
 

Icaras

Rolex
Refen är en 145.022-69 med medicinsk bezel som jag nyligen sålde. Från och med 1962 kunde man köpa en Speedmaster med fyra olika bezels varav tachymetern givetvis var den överlägset vanligaste. Dessutom fanns det telemetrisk och decimal-bezel.

Läste någonstans att mindre än en procent av alla Speedys såldes med medicinsk bezel så man ser dom inte så ofta.

Handhavandet är enkelt: Starta hjärtat och kronometern, räkna 15 slag, stoppa kronon och läs av pulsen.
Okej! Tack för infon, hade faktiskt ingen aning om att det funnits valbara bezels till speedys :)
Hittade även denna länken efter att ha sökt på de du nämnt ovan - hade varit kul med en telemetrisk skala;
http://chronomaddox.com/4bezels.html
 
Fantastisk samling!

Hur står sig FOIS i den där högen? En sv få moderna klockor jag själv är sugen på. Känns den 'på riktigt' liksom med tanke på att det är en re-issue?


Om den känns "på riktigt"? Svårt att svara på, då det där handlar så mycket om vad man har för inställning till re-issues. Själv har jag inget principellt emot det. Jag gillar verkligen klockan. Den nättare boetten, bandhornen och de kromade visarna gör att den ser "elegantare" ut (i brist på bättre ord) än den vanliga Speedyn. Tycker också de fått till ett riktigt snyggt safirglas på modellen.
 

AgE

Omega
Om den känns "på riktigt"? Svårt att svara på, då det där handlar så mycket om vad man har för inställning till re-issues. Själv har jag inget principellt emot det. Jag gillar verkligen klockan. Den nättare boetten, bandhornen och de kromade visarna gör att den ser "elegantare" ut (i brist på bättre ord) än den vanliga Speedyn. Tycker också de fått till ett riktigt snyggt safirglas på modellen.

Själv skulle jag gärna sett att den hade hesalitglas och var 2 mm tunnare (skulle funka bättre med skjorta) men i övrigt är den perfekt. Kanske den mest lyckad re-issuen jag sett. Väldigt glad att de skippade fejk-patina, hade förstört den imo.
 

Bilagor

  • IMG_2131.JPG
    IMG_2131.JPG
    273.5 KB · Visningar: 62

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om den känns "på riktigt"? Svårt att svara på, då det där handlar så mycket om vad man har för inställning till re-issues. Själv har jag inget principellt emot det. Jag gillar verkligen klockan. Den nättare boetten, bandhornen och de kromade visarna gör att den ser "elegantare" ut (i brist på bättre ord) än den vanliga Speedyn. Tycker också de fått till ett riktigt snyggt safirglas på modellen.

Tack för input!

Gillar också storlek och utseende skarpt enligt mig i princip den perfekta Speedyn. Skulle gärna haft 'the real deal' men det där är ju onekligen mer praktiskt med tanke på verket.

Har kikat på den i montern några ggr på några olika flygplatser men aldrig haft den på armen, måste bog testa det.

Läste även någonstans att det gick att få på någon länk vilket hade gjort det ännu roligare även om den för sig mycket bra på läder.

Själv skulle jag gärna sett att den hade hesalitglas och var 2 mm tunnare (skulle funka bättre med skjorta) men i övrigt är den perfekt. Kanske den mest lyckad re-issuen jag sett. Väldigt glad att de skippade fejk-patina, hade förstört den imo.

Håller med om glaset, hade gärna sett Hesalit, det är det enda med deb där modellen jag inte riktigt förstår.

Och jag håller VERKLIGEN med angående fake-patinan. Det jade förstört den.
 
Själv skulle jag gärna sett att den hade hesalitglas och var 2 mm tunnare (skulle funka bättre med skjorta) men i övrigt är den perfekt. Kanske den mest lyckad re-issuen jag sett. Väldigt glad att de skippade fejk-patina, hade förstört den imo.


Jag gillar också hesalit, men kan inte säga att jag stör mig på safirglaset det minsta i detta sammanhang. Visst man kan ifrågasätta valet när man ändå är igång och gör re-issue, men gissar merparten av användarna (läs: icke-klocknördar gärna har safir).
 

Icaras

Rolex
Vilken länk tycket ni bäst om? Gillar inte utseendet på dem som är ifrån 96 (?) eller nyare. Ser ut som en dykarlänk! :(
 
Topp