Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Speedmaster på Lauritz

Diskussion i 'Diskussion' startad av jakob.dala, 22 november 2012.

1. jakob.dala
    Trådstartare

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Har försökt få fram mer info från Lauritz ang denna Speedy men dom vill inte ordna mer. Surt.
    Utseendet talar lite för att det kan bara en riktig rökare.
    Nån som vet nåt?
    Nån som är i trakterna av Herlev Danmark? Eller kanske har någon bra kontakter på Lauritz?
    Med vänlig hälsning, J.

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?L ... 27EndTagRU

2. fredrik

fredrik Bonde

För många år sedan sålde jag en del klockor via Lauritz. Anledningen var att det var en "fire and forget" affär. Lauritz var då inte speciellt pålästa och kontrollerade klockorna illa. Så det var ett bra sätt att bli av med klockor jag inte kunde stå för på t.ex. Tradera eller Ebay (betygsbaserade siter). Självklart är inte alla säljare lika beräknande men de klockor jag känt på hos Lauritz har sällan varit värda sina pengar.

Får du inte se med händerna skulle jag behålla pengarna. Men med det sagt så har jag sett en del slitna underprisade specialmodeller som gått allt för billigt. Detta av samma anledning som ovan, dvs. de har dålig koll och detta gäller även säljarna ibland.

3. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

fast det är ju inte säljarna som bestämmer priset, det är ju köparna?

@dala, jag håller med... Tavlan är nog faktiskt riktigt riktigt nice under det tokrepiga glaset, lite utblekt i bruntoner (karaktäristiska vitnade kanter på subdialsen) mums!!! ...MEN tyvärr vet man ju inte ett skvatt om verket... den har väl inte direkt varit välskött under dessa senaste 47 åren... kan ju va en klump skrot i värsta fall??? :evil:

det gröna möglet runt tryckarna är väl ärg från några icke-stål (mässing?) delar som sitter där? om tyder på fukt nån gång vet jag inte?

suck...

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jäklar vad sugen jag blev nu... Var och testade re-issuen igår och den var riktigt trevlig, klart bärbar på min handled. Men så vad säger expertisen, någon som tänker ge sig i budleken?

Angående skick så tycker jag den ser rätt bra ut. Kanske tagit in lite mycket fukt under åren för att vara riktigt bra, vilket jag baserar på lysmassan. Ärgningen runt trycknapparna ser inte jag som ett problem annat än att själva metallen då är lite anfrätt. Lite slitage och kroppsost sätter igång processen så att det skulle vara ett tecken på fukt vet jag inte. Annars är väl skicket lite av en dröm? Man vill bara ta hand om den och varsamt tvätta och polera upp den lite.

5. jakob.dala
    Trådstartare

Från:
    Vällingby
    Vad jag kan bedöma av bilderna så ser allt rätt ut av det man kan se. Precis som ni andra så är jag sjukt sugen men kan lämna det till nån annan.
    Lauritz sålde ju en annan känd speedy för 200+ om jag minns rätt. Sök Lauritz speedmaster ; )
    Vem är mest sugen på att försöka?

6. jakob.dala
    Trådstartare

Från:
    Vällingby
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, känner ungefär likadant. Jag är kronograf och klocktjock så jag tror inte jag ger mig in i striden. Men det hade varit jäkligt kul om den hamnade på forumet å andra sidan.

8. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag hittar ingen info om ref, var hittar ni infon? :)

Mårtenssons ur Brookfield