• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster panda mod

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte att min månklocka skulle få sällskap av en pandakompis. Jag tycker de ser ut att kunna lira riktigt bra. Svarta med läderarmband och pandan med stållänk.

0VKDuwj.jpg


fjpWUPD.jpg


Efter att ha uppdaterat mig lite om prisläget på Omega Speedmaster Professional Apollo XI 35th Anniversary känner jag att det hade blivit för dyrt att gå för en helt original. Gjordes tydligen bara 3500 st.

Jag beslutade mig därför att svära i kyrkan och frankenisera en speedy. Ber om ursäkt om det hugger för mycket i många av er puristers hjärtan!

Det slogs till på ebay hos en välrenommerad säljare: http://www.ebay.com/usr/swiss*limited*editions

- - -
NEW 3569.31 OMEGA SPEEDMASTER APOLLO 11 PANDA DIAL LIMITED EDITION MOON WATCH
New with tags: A brand-new, unused, and unworn item (including handmade items) in the original packaging (such as the original box or bag) and/or with the original tags attached.

q8MtDUp.jpg


bybYtr4.jpg


Nu väntar jag på paket som innehåller både tavla och ett silverset visare.

Det jag vänder mig till er på KS rör hur jag ska gå vidare med att välja rätt ur att begå otukt på. Är det någon som har tips?

En idé är att gå loss på min splirrans nya speedy uttagen för några veckor sedan. Det känns dock lite fel då den är under garanti osv så stryker nog den idén. En annat uppslag är att hitta en fräsch vintagemodell. Då jag kör på läderarmband på nya speedyn skulle den stållänk jag har kunna användas till pandaspeedyn. Jag kan alltså leta efter ur utan länk.

Det vore kul att modda den lite pö om pö och kanske leta reda på det här casebacket någon dag:

nLpBPaR.jpg


Vad tycker ni om projektet i övrigt. Hiss eller diss?

Slutligen, har ni förslag på urmakare i Stockholm som rekommenderas att sätta tänderna i detta projekt?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Själv tänkt liknande tankar för min 145.0022.
Jag behöver byta tavla på den och funderar då på att ta någon roligare än orginalet.
Det skär lite i hjärtat, men då den inte har kvar sitt cert så är det inte "lika farligt".. Typ.

Just att göra om den till en limited är en demon du själv får brottas med, men så länge du är ärlig med det och inte försöker sälja den (om det blir så) som nått den inte är så är det väll ok tänker jag. "för eget bruk" får man väll göra lite som man vill..

Jag pratade med Rob i Stockholm och förklarade situationen. Deras urmakare va villig att beställa och sätta in vilken tavla jag ville ha. Inklusive ny tavla skulle dom ta ca 3800.

Jag funderar på att göra henne vit med röd sekund.
OmPros.JPG
 

rogart-63

Patek
Go for it. Tycker det är ett cool projekt. Jag har gjort nåt liknande för ett par år sedan. Jag började med en Mark II . Den gick sönder i boetten. Pushern trilla ur :( . Vad göra nu? så jag köpte en fin 145.022 boett från Tyskland. tanken var att serva 861 verket ? Men det föll sig så att jag fick tag i ett NOS 1861 verk istället. Fin boett från DE och NOS 1861 med ny tavla och visare . Blev en helt egen speedy? Dessutom till bra pris. Sålde 861 verket m,m delar från Mark II . Mitt tips är att leta upp en NOS verk på ebay eller liknande?
Gav 8000:- verket och 5000:- boetten .2000:- för montering av allt .
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Själv tänkt liknande tankar för min 145.0022.
Jag behöver byta tavla på den och funderar då på att ta någon roligare än orginalet.
Det skär lite i hjärtat, men då den inte har kvar sitt cert så är det inte "lika farligt".. Typ.

Just att göra om den till en limited är en demon du själv får brottas med, men så länge du är ärlig med det och inte försöker sälja den (om det blir så) som nått den inte är så är det väll ok tänker jag. "för eget bruk" får man väll göra lite som man vill..

Jag pratade med Rob i Stockholm och förklarade situationen. Deras urmakare va villig att beställa och sätta in vilken tavla jag ville ha. Inklusive ny tavla skulle dom ta ca 3800.

Jag funderar på att göra henne vit med röd sekund.
OmPros.JPG

Jag förstår att det inte är kutym att gå på sin speedy så här. Grejen är att den ska fungera som komplement till en orörd speedy. Är ute efter en pandakrono och då jag gillar speedyn så pass mycket tänkte jag göra en mod för att få till det jag söker.

Självklart skulle jag aldrig kränga den och vara oärlig. Ska den säljas någon gång åker originaldelarna tillbaks på.

Tänkte jag kanske ska leta efter ett ur som inte servats på länge. Då kan urmakaren serva den i samband med byte av tavla/visare.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Go for it. Tycker det är ett cool projekt. Jag har gjort nåt liknande för ett par år sedan. Jag började med en Mark II . Den gick sönder i boetten. Pushern trilla ur :( . Vad göra nu? så jag köpte en fin 145.022 boett från Tyskland. tanken var att serva 861 verket ? Men det föll sig så att jag fick tag i ett NOS 1861 verk istället. Fin boett från DE och NOS 1861 med ny tavla och visare . Blev en helt egen speedy? Dessutom till bra pris. Sålde 861 verket m,m delar från Mark II . Mitt tips är att leta upp en NOS verk på ebay eller liknande?
Gav 8000:- verket och 5000:- boetten .2000:- för montering av allt .
Låter som en bra plan! Hade inte tänkt att man kan göra så. Ska kolla verk senare ikväll.
 
Den vita urtavlan e riktigt läcker!!!! Så länge du tänkt använda den själv och inte sälja så säger jag KÖÖÖÖÖÖÖR. Kommer bli grymt! Sen ser jag inte problem med att sälja om du tröttnat så länge du e ärlig m att dinkan e franken
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det börjar springa iväg i pris på det här projektet. Mailade eBay-säljaren om han hade lite fler delar och vad han skulle ha för dem och fick följande svar:

I have brand new 145.0022 Speedmaster cases and 1861 movements in stock. I can sell you both for £1950.

I do have sapphire crystal case back and Apollo II limited edition crystal in stock.

Cases come with glass and bezel fitted, buttons and crown.
Movements cone with temporary winder fitted and movement spacer ring.
You also need a watch stem £19, iron anti-magnetic cover £23.

Så vad säger ni?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ja det lutar åt det. Då kan man få ut en slant om man skulle gula riktigt jävligt senare i livet med :)

Du ska inte köpa ett pandakit då? Billigt kompis ;)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Man gör skäl för nicket i alla fall. Dyra läropengar men mailat eBaysäljaren och bad han lägga ett bud på återköp. Att bara ångra köpet känns lite för dålig stil.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Nu har jag lyckats få tag i Mitsukoshi-tavlan och är på jakt efter visare.

Tyvärr är de slutsålda på Ofrei så vänder mig till er för tips.

Främst söker jag dessa två i silver:

HAN-4247 Silver Luminous Sweep Second

HAN-426 Silver Baton Luminous Hr & Min

Även ute efter vita små visare som backup. Annars kör jag på de som sitter på min .005 idag.

HAN-4001
HAN-4002
HAN-4003

Vill få den att se ut så här men med vita små kronovisare:

image.jpg

Lite halvt intresserad att köra svart sekundvisare för att apa Newman med:
image.jpg
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En sak att tänka på om du ska byta case back.
Som jag fattar det är dessa special case backs I princip ett see thru med klistermärke på insidan. Om man ska byta från vanligt casback till ett see thru måste man även byta verkhållaren för att det ska fungera.
Jag kan ha fel, rätta mig gärna då med bara en head up liksom.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Okej! Men jag la planen på att modda som Apollo på hyllan när jag kom in på Mitsukoshi så det är inte aktuellt längre. Tack ändå för heads uppen!
 
Topp