• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster Pro eller Carrera

nikkar07

Breitling
Som rubriken lyder är jag någonstans mellan hopp och förtvivlan . Det jag försöker klura ut är vad som passar bäst som vardagsklocka vilket innefattar ett antal timmar i kavaj/kostym utan någon egentlig klädkod. Jag är van att ha klockor runt 44 mm då jag har ganska grova handleder, ca 18,5 cm men jag har insett att jag behöver gå ner lite baserat på vad jag vill ha.

Att välja mellan dessa är som att välja mellan Mac och PC, båda löser uppgiften. Den ena är strukturellt enklare men har ett arv, en design och en känsla som ger mersmak. Den andra har ett racingarv som inte heller är fy skam som har ett snarlikt yttre och i vissa upplagor ger, enligt min uppfattning, mer pang för pengarna. Problematiken är att subjektivitet inte går att utvärdera logiskt.

Speedyn har ett antal attribut som tilltalar samtidigt som den i all sin förträfflighet är tämligen enkel eller back to basics. Det har ju skrivits spaltmeter om den i forumet och det finns nog lite som inte redan sagts. Vem vill inte ha en klocka vars föregångare var först på månen?
Här jag tittat en del på det som funnits ute ex vis 3570.50 / 145.0022.

Carreran har skapat ett habegär redan innan jag fick upp ögonen för annat. Under senare tid har jag har tittat på ref: CV201AH, CV201AJ, CV2010 etc.
Till detta skall sägas att jag redan nu har en 80-tals Heuer 1000 dykare och har en bra känsla för märket.

Vad talar för och emot utifrån er uppfattning?

Tack på förhand!
 

MrPlow

Rolex
Som rubriken lyder är jag någonstans mellan hopp och förtvivlan . Det jag försöker klura ut är vad som passar bäst som vardagsklocka vilket innefattar ett antal timmar i kavaj/kostym utan någon egentlig klädkod. Jag är van att ha klockor runt 44 mm då jag har ganska grova handleder, ca 18,5 cm men jag har insett att jag behöver gå ner lite baserat på vad jag vill ha.

Att välja mellan dessa är som att välja mellan Mac och PC, båda löser uppgiften. Den ena är strukturellt enklare men har ett arv, en design och en känsla som ger mersmak. Den andra har ett racingarv som inte heller är fy skam som har ett snarlikt yttre och i vissa upplagor ger, enligt min uppfattning, mer pang för pengarna. Problematiken är att subjektivitet inte
går att utvärdera logiskt.

Speedyn har ett antal attribut som tilltalar samtidigt som den i all sin förträfflighet är tämligen enkel eller back to basics. Det har ju skrivits spaltmeter om den i forumet och det finns nog lite som inte redan sagts. Vem vill inte ha en klocka vars föregångare var först på månen?
Här jag tittat en del på det som funnits ute ex vis 3570.50 / 145.0022.

Carreran har skapat ett habegär redan innan jag fick upp ögonen för annat. Under senare tid har jag har tittat på ref: CV201AH, CV201AJ, CV2010 etc.
Till detta skall sägas att jag redan nu har en 80-tals Heuer 1000 dykare och har en bra känsla för märket.

Vad talar för och emot utifrån er uppfattning?

Tack på förhand!
Gillar du Heuer tycker jag att det är ett bättre alternativ i synnerhet när det kommer till storlek. Att handdra sin dagliga klocka kräver ett visst engagemang också...

Jag är nybliven Heuer-ägare så jag kanske är lite färgad :) Du kan ju alltid köpa till en speedy sen!
 

nikkar07

Breitling
Bilder :snaphappy:
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    60.1 KB · Visningar: 339
  • image.jpeg
    image.jpeg
    105.6 KB · Visningar: 322

DeejaySthlm

Breitling
Det är ngt magiskt med Speedmastern, designen liksom trollbinder en varje gång. Men den känns inte som ett "stort" ur på armen, mer dressat. Beror ju lite på vilken känsla man vill ha på armen enligt mitt tycke. (Nu är jag ju självklart lite partisk mot Omegan)
 

nikkar07

Breitling
Frågan är ju då varför Speedyn är att föredra?
Med den budget jag har kan jag få en vintage eller en ganska ny upplaga av Carreran samtidigt som jag i bästa fall kan få en Speedy utan historik, box och cert för ungefär samma. -är det känslan som avgör eller logiken?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej! Har du provat vilken som är skönast på armen? Carreran är ganska tjock och topptung, medans Speedmastern inte bygger lika mycket på höjden.
Jag hade satsat på en lite äldre Speedy med patina. 80-90 talare borde gå att hitta nära din budget. Speedyn är härligt tidlös och passar minst lika bra på skinnband som länk.
 
Som rubriken lyder är jag någonstans mellan hopp och förtvivlan . Det jag försöker klura ut är vad som passar bäst som vardagsklocka vilket innefattar ett antal timmar i kavaj/kostym utan någon egentlig klädkod. Jag är van att ha klockor runt 44 mm då jag har ganska grova handleder, ca 18,5 cm men jag har insett att jag behöver gå ner lite baserat på vad jag vill ha.

Att välja mellan dessa är som att välja mellan Mac och PC, båda löser uppgiften. Den ena är strukturellt enklare men har ett arv, en design och en känsla som ger mersmak. Den andra har ett racingarv som inte heller är fy skam som har ett snarlikt yttre och i vissa upplagor ger, enligt min uppfattning, mer pang för pengarna. Problematiken är att subjektivitet inte går att utvärdera logiskt.

Speedyn har ett antal attribut som tilltalar samtidigt som den i all sin förträfflighet är tämligen enkel eller back to basics. Det har ju skrivits spaltmeter om den i forumet och det finns nog lite som inte redan sagts. Vem vill inte ha en klocka vars föregångare var först på månen?
Här jag tittat en del på det som funnits ute ex vis 3570.50 / 145.0022.

Carreran har skapat ett habegär redan innan jag fick upp ögonen för annat. Under senare tid har jag har tittat på ref: CV201AH, CV201AJ, CV2010 etc.
Till detta skall sägas att jag redan nu har en 80-tals Heuer 1000 dykare och har en bra känsla för märket.

Vad talar för och emot utifrån er uppfattning?

Tack på förhand!

Köp den som känns bäst just där och då, du kan ju alltid sälja en klocka som inte känns hundra. Med det sagt så kanske du skall börja med Speedyn då du förmodligen får den såld snabbare/lättare om du skulle vilja bli av med den.
 

nikkar07

Breitling
Köp den som känns bäst just där och då, du kan ju alltid sälja en klocka som inte känns hundra. Med det sagt så kanske du skall börja med Speedyn då du förmodligen får den såld snabbare/lättare om du skulle vilja bli av med den.

Hej! Har du provat vilken som är skönast på armen? Carreran är ganska tjock och topptung, medans Speedmastern inte bygger lika mycket på höjden.
Jag hade satsat på en lite äldre Speedy med patina. 80-90 talare borde gå att hitta nära din budget. Speedyn är härligt tidlös och passar minst lika bra på skinnband som länk.

Har faktiskt provat båda samtidigt, dock hade Speedyn läder och Carreran länk så det var inte helt optimalt (Båda var 90-talare).Speedyn kändes liten även fast det i praktiken inte skiljer märkvärt, höjden spelar så klart roll.
Visst är Carreran topptung men det var inget jag störde mig på (på de två minuter jag hade den på armen). Exemplaret hade dock en halvtaskig länk. Jag kommer att köra svenskt ammoläder från MJ oavsett val. ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag är Heuer-torsk å säger att du ska leta reda på/spara till en "riktig" Heuer. Alltså en vintage. Carrerorna är dock kanska små...
Så en Autavia som är lite "bitigare" skulle nog sitta bra på dina hyfsat kraftiga armar. Köp en servad av en välrenommerad handlare/nån trovärdig medlem här på KS, så slipper du tänka på/oroa dig för den delen. Den håller lila bra som en nyare om allt är friskt!

En ny Carrera känns dock inge' kul; i så fall Speedy som är klassisk/alltid rätt, typ. Ganska stor så den passar säker bra på dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade inte kört på Carreran, tycker den modellen ser felproportionerlig ut. Hellre Speedmastern i så fall.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är Heuer-torsk å säger att du ska leta reda på/spara till en "riktig" Heuer. Alltså en vintage. Carrerorna är dock kanska små...
Så en Autavia som är lite "bitigare" skulle nog sitta bra på dina hyfsat kraftiga armar. Köp en servad av en välrenommerad handlare/nån trovärdig medlem här på KS, så slipper du tänka på/oroa dig för den delen. Den håller lila bra som en nyare om allt är friskt!

En ny Carrera känns dock inge' kul; i så fall Speedy som är klassisk/alltid rätt, typ. Ganska stor så den passar säker bra på dig!
+1!
@nikkar07 köp en speedy eller en äldre Heuer som den @Criss Cross sålde för ett tag sen, @Ryttaren du knep väl den? Langa på en bild.
 

Wiliamo

Panerai
Instämmer i kören, Speedy om nytt annars vintage Heuer Carrera. Tror du blir mest nöjd över lång tid med den lösningen faktiskt:)
 

nikkar07

Breitling
Jag tror Nikkar är ute efter en nyare Carrera, men här kommer en bild där man ser storlekarna i förhållande till varandra. Den var mysig den där Speedyn...lite stor för mig annars hade jag haft kvar den.
image.jpg

Fyra ess i min kortlek! Autavian gå inte av för hackor. Har bifogad Heuer remake som referens, synd att den endast finns (vad jag vet) i 35,5mm.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    138.3 KB · Visningar: 54

pederr

Cartier
Vi har väl alla våra hang ups. På kronografer med 3 "undertavlor" tycker jag placeringen 6-9-12 blir osymmetrisk, därför förordar jag Speedy Pro. Snackar vi 2 st placerade 3-9 blir läget ett annat.
 

nikkar07

Breitling
Vi har väl alla våra hang ups. På kronografer med 3 "undertavlor" tycker jag placeringen 6-9-12 blir osymmetrisk, därför förordar jag Speedy Pro. Snackar vi 2 st placerade 3-9 blir läget ett annat.
Jag är inne på samma sak, vissa carreror är en av tre tavlor mer diskreta men det innebär ändå 12-6 i placering på de nya modellerna. Är en Heuer re-edition helt fel?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag är inne på samma sak, vissa carreror är en av tre tavlor mer diskreta men det innebär ändå 12-6 i placering på de nya modellerna. Är en Heuer re-edition helt fel?
Ja!

;)
Självklart gör du som du vill men (jag talar nu för samtliga KS-medlemmar!!!) gå på the real deal, vintage Heuer eller en Speedy Moonwatch.
Autavia re-issue kommer nästa år? och lär kosta mer än en ny speedy. Monzan som de presenterade i år listar 4950€. En Tag Carrera som du la upp bild på är en sk Bayliner-klocka och i princip omöjlig att bli av med om du vill sälja:D:D:D:D Men om du gillar den som satan så ska du inte bry dig om smakråd från smartarslen på KS.
CR2080.FC6375_CAL._17_-_40_YEARS_OF_MONZA_-_MOOD_PACKSHOT_2016-768x566@2x.jpg



Now you are on your own kid!
 
Topp