• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster Pro priser på Chrono24

klak

Omega
Hej,

Jag har gått och blivit intresserad av en Speedmaster på senaste tiden och har därför börjat kika lite på marknaden. Det jag tittat främst på är de klockor som finns på Chrono24. Jag har läst på forumet att en begagnad ska kunna hittas i relativt gott skick för runt 15-18 tusen. Priserna på Chrono går i intervallet 14-30 ungefär, jag har inte med ögat kunnat se varför priserna skiljer sig så mycket men jag gillar statistik och är ledig idag så att...

Jag bestämde mig för att försöka förklara skillnaderna i pris med de variabler som fanns tillgängliga utan att undersöka varje enskild annons överdrivet mycket. Det jag gjorde var att sammanställa annonserna från 15-27 tusen kronor variablarna: Pris, årtal, skick, land och försäljare (privat, företag). Jag exkluderade annonser som saknade någon av variablarna eller som inte var den klassiska speedyn. Totalt inkluderade jag 53 annonser.

Först lite deskriptiv statistik.

En liten förskjutning mot klockor tillverkade efter -96
År1.jpg

Italienska försäljare benämdes som 1, Tyska som 2 och övriga som 3. Majoriteten av klockorna var från italien, som ni ser drygt dubbelt så många som från Tyskland eller övriga länder sammanlagt.
Land1.jpg


Medianen för priset var 20820 kr, med ett lägsta värde på 15947 kr och ett högsta på 27464 kr.
PRis1.jpg

Här var det ganska jämnt mellan företag och privata säljare vilket förvånade mig då de flesta annonser jag strökollat på varit från företag. 1= företag, 2=privat säljare.
Säljare1.jpg

Skicket var klassat enligt Chronos 1= mycket gott, 2= gott och 3=bruksskick. Majoriteten uppgavs vara i mycket gott skick och endast en ska ha varit i bruksskick.
Skick1.jpg


Nästa steg var att testa de enskilda variablarna mot mot priset. Det jag fann var att ingen av variablarna kunder förklara priset med statistisk signifikans, tyvärr. Det som hade störst inverkan men ändå ingen statistisk signifikans var landet klockan såldes ifrån. Jag saknade data om servicehistorik som jag tror kan ha spelat en viktig roll i prissättningen. Sen kan det vara så att säljarna överdrivet skicket på klockorna lite vilket kan ha påverkat prissättningen.

Medianpriset var 20841 kr vilket var lite högre än det jag fått "rekommenderat". Så vad har jag fått ut av detta? Inte så mycket, men rätt roligt har det varit. Frågan min kvarstår fortfarande. Vad skiljer klockorna åt? Varför prissätts vissa högra än andra? Vågar man lite på Chrono24 säljarna? Vågar man köpa en ur de lägre prisgrupperna?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ha, ha Tokigt bra timing med denna sammanställning, går i exakt samma tankar själv!:)
Bra jobbat, tack för det. Men jag har inte heller någon aning om vad som kan förklara den stora variationen. Är det samma ref nr på alla? Det finns ju hur många modeller på Speedy som helst, olika verk beroende på årtal etc etc.
 

jaqob

Omega
Ja prismässigt kanske inte skillnaden blir så stor och man slipper oroa sig över skicket. Jag kan däremot tycka att de äldre har en viss charm över sig men jag funderar lite på en ny

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk


Jag håller med dig. Men, för att uppnå den där charmen så tycker jag det behövs ganska många år.
Vilket kombinerat med graferna gjorde allt efter ~90, men inte helt nytt, ganska ointressanta, i mitt tycke.
 

klak

Omega
Ha, ha Tokigt bra timing med denna sammanställning, går i exakt samma tankar själv!:)
Bra jobbat, tack för det. Men jag har inte heller någon aning om vad som kan förklara den stora variationen. Är det samma ref nr på alla? Det finns ju hur många modeller på Speedy som helst, olika verk beroende på årtal etc etc.

Jo ref nr skiljer sig men jag uteslöt specialmodellerna och höll mig till de klassiska. Eventuella prisskillnader på grund av urverk tycker jag borde avspegla sig att årtalen skulle påverka priset mer men om man grupperade årtalen efter urverk kanske det skulle visa sig på priset. Kanske testar det när jag är hemma igen.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Väldigt rolig /intressant sammanställning, tack för det.

Just speedy pro är ju lite märklig, den enda omega som har lite rolexsyndrom över begagnat priserna.
 

Sond

Patek
Strålande post! Bra jobbat!! Och som vanligt kan bara statistik underlätta beslutsfattande, aldrig ersätta det.. Men det menar jag att man baserat på statistik kan fatta bättre beslut men man måste addera erfarenhet, kunskap och omdöme. Nu önskar jag ju att jag besatt det så att jag kunde hjälpa dig..:)

Spekulera kan jag dock göra. Jag upplever att de priser man får som tips här är väldigt låga. Det bygger på att folk är väldigt kunniga och också är beredd att ta tid på sig för att hitta rätt objekt till rätt pris. Om man vill ha en Speedy och de kostar 19-20 tkr så blir ofta tipsen 16-17 tkr. Jag tycker man ska tolka det som att om man ger sig gott om tid så kan man till slut springa på en för 16-17 tkr. Och då är det bra att vara lite kunnig då de objekten går snabbt. Så är man en mer normal KS:are som vill ha en viss klocka relativt snabbt så blir priset ofta något dyrare än de tips man kan få.
 

klak

Omega
Jag håller med dig. Men, för att uppnå den där charmen så tycker jag det behövs ganska många år.
Vilket kombinerat med graferna gjorde allt efter ~90, men inte helt nytt, ganska ointressanta, i mitt tycke.

Majoriteten av annonserna verkar sälja klockor gjorda efter -90 och jag kan känna lite som dig där att en klocka från 95 kanske inte ger så mycket av den charmen jag söker. Däremot verkar de som är äldre gjorda runt -80 vettigt prissatta.
scattplotå1.jpg
 

klak

Omega
Strålande post! Bra jobbat!! Och som vanligt kan bara statistik underlätta beslutsfattande, aldrig ersätta det.. Men det menar jag att man baserat på statistik kan fatta bättre beslut men man måste addera erfarenhet, kunskap och omdöme. Nu önskar jag ju att jag besatt det så att jag kunde hjälpa dig..:)

Spekulera kan jag dock göra. Jag upplever att de priser man får som tips här är väldigt låga. Det bygger på att folk är väldigt kunniga och också är beredd att ta tid på sig för att hitta rätt objekt till rätt pris. Om man vill ha en Speedy och de kostar 19-20 tkr så blir ofta tipsen 16-17 tkr. Jag tycker man ska tolka det som att om man ger sig gott om tid så kan man till slut springa på en för 16-17 tkr. Och då är det bra att vara lite kunnig då de objekten går snabbt. Så är man en mer normal KS:are som vill ha en viss klocka relativt snabbt så blir priset ofta något dyrare än de tips man kan få.


Jag instämmer, de här är gjort med glimten i ögat och absolut inte meningen att någon ska tolka det som att exempelvis en klocka från Italien från ett särskilt år är det enda som gäller. Jag tror på vad som många pratar om att köpa säljaren är oerhört viktigt, särskilt då så många uppger att klockan är i absolut bästa skick. Sen ska väl tilläggas att det är få annonser och svårt att säga nånting alls utifrån detta. Sen tyvärr kanske marknaden är något skev och att prissättningen kanske inte alltid är helt rationell heller.

Det jag upplever svårt som nybörjare är att just avgöra när något är ett klipp eller lite extrapolering i beskrivningen. Samt hur trovärdiga dessa försäljare är
 

Sond

Patek
Jag instämmer, de här är gjort med glimten i ögat och absolut inte meningen att någon ska tolka det som att exempelvis en klocka från Italien från ett särskilt år är det enda som gäller. Jag tror på vad som många pratar om att köpa säljaren är oerhört viktigt, särskilt då så många uppger att klockan är i absolut bästa skick.

Håller helt med om att köpa säljaren. Själv köpte jag en Sub från en pantbank i Bulgarien via nätet. Lite risky,men det gick bra. Som vanligt brukar en vanlig risk avkastningskalkyl fungera. Jag fick min bulgariska klocka billigt, men jag tog en medveten risk. Och jag var beredd att ta risken.
Ett annat exempel var en tysk handlare, stor och etablerad. Enligt mig så försökte han dölja att det var ett sprucket glas. Så även de lite större kan försöka en fuling ibland. Den tyska handlaren sålde sedan klockan mycket billigt till mig när jag "avslöjat" honom. Det gjorde att jag kunde landa en mkt fin DJ för en väldigt liten peng. Men där hade jag blivit blåst om jag inte köpt en del klockor i mina dagar och är en van förhandlare. Så pantbanken i Bulgarien var 100% goodguy och Tysken en liten fuling. Alltså ska man alltid vara lite vaken, det finns få helt säkra säljare. Men kolla i listan över C24 handlare som finns här på forumet.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Majoriteten av annonserna verkar sälja klockor gjorda efter -90 och jag kan känna lite som dig där att en klocka från 95 kanske inte ger så mycket av den charmen jag söker. Däremot verkar de som är äldre gjorda runt -80 vettigt prissatta.
scattplotå1.jpg

Shit, om man förbinder punkterna så framträder en bild på en gråtande Hans Wilsdorf! Spoooky.. :nailbiting:;)
 

klak

Omega
Så det är alltså högre priser på Chrono24 alltså. Gäller det andra ur också tro?


Bra fråga! Jag kikade lite på det och la in de speedmaster annonser som var motsvarande som fanns på Klocksnack och jämförde de som fanns på Chrono24 . Det fanns 23 tillgängliga annonser som kunde användas på KS jämfört mot de 53 på Chrono24. Skillnaden som måste nämnas är att jag använde avslutade annonser från KS då det fanns så få tillgängliga i dagsläget. Jag använde då ugångspriset och inte eventuella prissänkningar som gjorts efterhand.

Blå cirklar är de från Chrono24 och de gröna är från KS. Från scatterplotten verkar priserna på Chrono24 mer samlade.
scatbåda1.jpg


Om vi tittar på medelpriset på de båda sidorna ser vi att det är knappt en tusenlapp billigare på KS i snitt men med högre variation och extremer. Vilket kan bero på det mindre urvalet. Skillnaderna i medelvärdet var inte heller signifikanta vilket också det kan bero på det lilla urvalet.
medel.jpg


Men det verkar som att det kan vara lite billigare att handla på KS än på Chrono24 och det kan finnas större möjligheter till klipp. Det är dock inte helt sant då urvalet från Chrono24 är taget från vad som finns tillgängligt just nu och annonserna från KS inkluderar sålda klockor sedan något år tillbaka.
 

klak

Omega
Håller helt med om att köpa säljaren. Själv köpte jag en Sub från en pantbank i Bulgarien via nätet. Lite risky,men det gick bra. Som vanligt brukar en vanlig risk avkastningskalkyl fungera. Jag fick min bulgariska klocka billigt, men jag tog en medveten risk. Och jag var beredd att ta risken.
Ett annat exempel var en tysk handlare, stor och etablerad. Enligt mig så försökte han dölja att det var ett sprucket glas. Så även de lite större kan försöka en fuling ibland. Den tyska handlaren sålde sedan klockan mycket billigt till mig när jag "avslöjat" honom. Det gjorde att jag kunde landa en mkt fin DJ för en väldigt liten peng. Men där hade jag blivit blåst om jag inte köpt en del klockor i mina dagar och är en van förhandlare. Så pantbanken i Bulgarien var 100% goodguy och Tysken en liten fuling. Alltså ska man alltid vara lite vaken, det finns få helt säkra säljare. Men kolla i listan över C24 handlare som finns här på forumet.


Intressant. Lite fördomsfullt liter jag per automatik något mindre på säljare från länder såsom Bulgarien och Rumänien.
 
Topp