• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster-vånda

Anqan

Breitling
Jag har väl aldrig riktigt omfamnat Omega, det skall erkännas. Jag har mer fascinerats av IWC, JCL, Rolex och AP. Men Speedmastern är en ikon jag nu funderar på, men floran av modeller är enorm. När jag köpt kockor hittills så har det varit klassiska modeller, ofta enklaste/billigaste i stål typ Portugieser 3714, Daytona 1116520, Royal Oak 15300. Vad borde man gå på i Speedy-utbudet med samma strategi? Ny/gammal?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag har väl aldrig riktigt omfamnat Omega, det skall erkännas. Jag har mer fascinerats av IWC, JCL, Rolex och AP. Men Speedmastern är en ikon jag nu funderar på, men floran av modeller är enorm. När jag köpt kockor hittills så har det varit klassiska modeller, ofta enklaste/billigaste i stål typ Portugieser 3714, Daytona 1116520, Royal Oak 15300. Vad borde man gå på i Speedy-utbudet med samma strategi? Ny/gammal?
Är du sugen på klassiskt, Omega Speedmaster PRO 3750.50 referensen. Vill du gå äldre får nog en annan forummedlem ge dig ett bra tips!

3750.50
IMG_0961.JPG
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Många återkommer till att 3750.50 är "den rätta" modellen att skaffa och jag håller med (har den själv). Sedan finns det ju många roliga varianter som är riktigt trevliga. Själv suktar jag en del efter CK2998. Kan även sakna automatiskt verk ibland och även datum.
 

Anqan

Breitling
Thanx, det verkar finnas enighet runt 3750.50 :) Då vet jag var jag skall utgå ifrån. De verkar dock inte vara helt lät att få tag i till bra priser. Eller var letar man?
 

Anqan

Breitling
Bra fråga, såklart :) Efter lite mer surfande inser jag att de bottnar i pris lite under 30K, och verkar väldigt värdebeständiga. Inbland uppges inte referensen i beskrivningen - kan man utgå ifrån att en Speedmaster Moonwatch med cal 1861 är en 3750.50? Och skulle det vara risk att köpa en beg i "fint skick" med tanke på plexiglas?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ligger ju några i princip nya ute för runt 30' 3750.50 heter numera något jättelångt som slutar med .005.
Det som skiljer är länken som är lite mer gedigen på de nya med skruvade länkbitar. Lite osäker på när Omega bytte ifrån den äldre bekvämare länken men borde vara innan 3750.50.
Sen kommer jag inte ihåg exakt när man bytte till superluminova vilket kan vara värt att veta om man gillar krämiga index.
Alla svar finns självklart i Speedmastertråden!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Bra fråga, såklart :) Efter lite mer surfande inser jag att de bottnar i pris lite under 30K, och verkar väldigt värdebeständiga. Inbland uppges inte referensen i beskrivningen - kan man utgå ifrån att en Speedmaster Moonwatch med cal 1861 är en 3750.50? Och skulle det vara risk att köpa en beg i "fint skick" med tanke på plexiglas?
Huruvida du kan utgå ifrån att en cal 1861 är en 3750.50 låter jag vara osagt, men den nya referensen har också ett cal 1861. Du menar att plexiglaset skulle vara redigt? Det fina med plexi är att du kan polera bort repor väldigt simpelt med displex eller dylikt. Är det så att du skulle vilja byta ut till ett nytt plexi ligger det på cirka ~600-700 kr skulle jag tro.
 

Super-Mario

Breitling
Vill du gå tillbaka till vintage så titta efter 145.022. Den var först med 861 mov. Sedan ytterligare ett steg tillbaka är 145.012. Det var den sista med 321 mov och är den sista riktiga månklockan som faktiskt var på månen. Det viktiga där är att den har rätt bezel, dvs DO90 och att inte urtavlan är bytt.
"Nackdelen" är att svenska urmakare inte gör service på den, de skickar den till Schweiz på service, med kostnader därefter...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Självklart ska killen va en speedy!!
Det kan man aldrig gå fel med.
Klassisk, svart, PRO med plexi.
3750.50 eller 145.022 skulle jag satsa på!
 

Tooby73

Breitling
Hej,
Är ny på KS och funderar på att köpa en begagnad 311.30.42.30.01.005 från 2016 eller 2017. Den skall ju vara vattentät till 50m ändå läser jag ofta att man inte skall/ kan bada med den, varför?
Mvh
Torbjörn
 

Makkanxd

Rolex
Hej,
Är ny på KS och funderar på att köpa en begagnad 311.30.42.30.01.005 från 2016 eller 2017. Den skall ju vara vattentät till 50m ändå läser jag ofta att man inte skall/ kan bada med den, varför?
Mvh
Torbjörn
50m vattentäthet i specifikationen betyder inte att du kan bada med den 50m ner i djupet. Finns massor med info om detta, använd sökfunktionen.
För bad bör du ha 100m iallafall :)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Den korta beskrivningen

30 meter (3 atm)

Tål vattenstänk

50 meter (5 atm)
Tål enstaka, snabba, tillfällen i vatten

100 meter (10 atm)
Tål bad och snorkling

200 meter (20 atm)
Tål dykning och bastu
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Är ny på KS och funderar på att köpa en begagnad 311.30.42.30.01.005 från 2016 eller 2017. Den skall ju vara vattentät till 50m ändå läser jag ofta att man inte skall/ kan bada med den, varför?
Mvh
Torbjörn
50m vattentäthet i specifikationen betyder inte att du kan bada med den 50m ner i djupet. Finns massor med info om detta, använd sökfunktionen.
För bad bör du ha 100m iallafall :)
Vattenresistent till ett tryck motsvarande 50m, inte vattentät till 50m. Stor skillnad.
 

fc2

Rolex
Hade gått på en .005 om jag vore dig. Att börja gräva ner sig i vintageträsket är trevligt men det låter inte på dig som om det är det du är ute efter. Ska du sedan ha en cal. 321 så är det bara fram med ännu en spade och börja gräva.
F ö är .005 en oerhört prisvärd ny klocka, kanske den mest prisvärda.
 

Tooby73

Breitling
Nu är jag I jobbig sits då jag verkligen vill ha en .005 men då den inte tål bad kanske jag får tänka om, vill gärna använda klockan på sommaren men jag tror inte jag vågar lägga den på stranden när jag badar :-(
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Nu är jag I jobbig sits då jag verkligen vill ha en .005 men då den inte tål bad kanske jag får tänka om, vill gärna använda klockan på sommaren men jag tror inte jag vågar lägga den på stranden när jag badar :-(
Du bär naturligtvis din beater på beachen, en SKX 007, 009 etc. blir man glad av att bära ibland:happyhappy: Speedyn åker på till grillningen efteråt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vafan skärpning, beatern åker på när man fixar båten, sjösätter, fixar med bojsten, alltså när kättingar o skit är inblandat. Jag badar med både Rolex och Panerai. Men på ämnet, Speedyn lämnar jag hemma när badbrallorna åker på.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har klocka en icke skruvad krona eller är en kronograf så badar jag inte med den även om den är märkt 10 ATM. Har klockan läderband så badar jag inte med den bara för det. Att Speedy inte är badbar är inget argument att inte köpa den för det är det många klockor som inte är.
 
Topp