• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster vilken ?

rogart-63

Patek
Så jag kan lämna in min Omega till det företaget och få den vackra baksidan så jag kan se urverket?

Det vet jag faktiskt inte .Ta kontakt med dom och fråga . Enligt rykten skall dessa baksidor ha en bra passform med alla delar som behövs för ett byte . Annars kan du säkert ta hem en själv och få någon urmakare att hjälpa dig med bytet . Är det en speedmaster du har ?
 
Det vet jag faktiskt inte .Ta kontakt med dom och fråga . Enligt rykten skall dessa baksidor ha en bra passform med alla delar som behövs för ett byte . Annars kan du säkert ta hem en själv och få någon urmakare att hjälpa dig med bytet . Är det en speedmaster du har ?

Har en Omega Seamaster Planet Ocean.
Vill bara ha original på den så jag vet inte, prata med en AD om det kanske?
 

rogart-63

Patek
Var i en omegabutik i Juli där jag provade en PO med see thru

Troligen en Omega Limited edition Skyfall .

skyfall_caseback.jpg
 

rogart-63

Patek
Nej faktiskt inte, såg inget att det stod varken 007 eller Skyfall på den. Borde märkt det eftersom jag satt med klockan i 15 minuter... men jag vet inte, kanske var i så pass hög extas att jag missade det ;)

Nu får vi sluta med off-topic. :)

Off -topic vet jag inte om det är ? det handlar ju om klockor :). Känner att jag ville veta så jag googlade lite . Nyare PO 8500 modellen har see thru lock . Både 42 mm och 45,5 mm .

Nu lägger jag ner :cool:
 

xevz

Omega
När det ändå finns en Speedmastertråd uppe så kan man ju lika gärna passa på att använda den. :)

Min första "riktiga" klocka köptes ju härommånaden och jag hade hoppats på att det skulle stilla hungern lite grann, men Speedmasterlängtan är fortfarande stor. :D

MEN, jag har ju tyvärr väldigt smala handleder (runt 15 cm), dock fungerar min Longines Conquest GMT bra tack vare hyfsat snälla bandhorn.

Hur stor upplevs Speedmastern? Sett till storleken över bandhornen är den faktiskt mindre än Conquesten (48 mm mot 50 mm) och jag misstänker att den upplevs som lite mindre storlek i överlag tack vare tachymetern och därmed mindre urtavla, men jag har tyvärr aldrig sett någon i verkligheten och bilder ger ju tyvärr inte jättebra storleksintryck.

Skulle jag eventuellt kunna ha Professional eller är jag förpassad till Reduced? :(
 

Icaras

Rolex
När det ändå finns en Speedmastertråd uppe så kan man ju lika gärna passa på att använda den. :)

Min första "riktiga" klocka köptes ju härommånaden och jag hade hoppats på att det skulle stilla hungern lite grann, men Speedmasterlängtan är fortfarande stor. :D

MEN, jag har ju tyvärr väldigt smala handleder (runt 15 cm), dock fungerar min Longines Conquest GMT bra tack vare hyfsat snälla bandhorn.

Hur stor upplevs Speedmastern? Sett till storleken över bandhornen är den faktiskt mindre än Conquesten (48 mm mot 50 mm) och jag misstänker att den upplevs som lite mindre storlek i överlag tack vare tachymetern och därmed mindre urtavla, men jag har tyvärr aldrig sett någon i verkligheten och bilder ger ju tyvärr inte jättebra storleksintryck.

Skulle jag eventuellt kunna ha Professional eller är jag förpassad till Reduced? :(
Det här får du svara på Ernesto! :dead:
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det här får du svara på Ernesto! :dead:

Okejrå :bag:

Som svar till ditt inlägg ovan, xevz, den upplevs stor. Leta efter något annat! Jag har 16-17 cm beroende på dagsform... Den var för stor. Körde den i max fem dagar, tröttnade efter fyra.

Du är förpassad till Reduced. Eller äldre månklockor som mäter mindre i diameter. Det kan NiklasArvid lära dig om. Eller så läser du "Omega Speedmaster" tråden som jag skapade tidigare i år.

Eller så köper du en Rolex och får likezzz.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Okejrå :bag:

Som svar till ditt inlägg ovan, xevz,
Eller äldre månklockor som mäter mindre i diameter. Det kan NiklasArvid lära dig om. Eller så läser du "Omega Speedmaster" tråden som jag skapade tidigare i år.


jag har 15.5cm handleder och har alltid haft Månklockor i olika varianter,
"curved lugs" = vanliga standardmodellen fr 1963 o framåt är nog lite för stor för mig ärligt talat... men skön ändå förstås (tänk att det är ett "instrument" så känns det bättre) den är också rätt låg,.
"straight lugs" = raka bandhorn utan kronskydd har samma tachy-diameter (39.7mm) men bär betydligt mindre då det inte är nån metall utanför tachyn på nån sida, straight lugs är ju äldre (105.003 och bakåt, slutar 1965) och dyrare, men f-n vad det är värt det!!! ;)

Reduced kan du skita i, det är bara trist varumärkeskannibalisering från Omegas sida, och ett modulverk som inte gör nån glad...:rolleyes:


curved lugs
130221_IMG_9711_zps13d9d024.jpg


Straight lugs (detta ex med mycket välbevarade bandhorn! :))
speedmaster-cooper-smithsonian.jpg
 

fc2

Rolex
...
"straight lugs" = raka bandhorn utan kronskydd har samma tachy-diameter (39.7mm) men bär betydligt mindre då det inte är nån metall utanför tachyn på nån sida, straight lugs är ju äldre (105.003 och bakåt, slutar 1965) och dyrare, men f-n vad det är värt det!!;)
...

Är alla straight lugs på 39.7 mm? Läst att de allra första 2915 var mindre samt att 2998 och 105.003 skiljde sig med någon mm.
 

xevz

Omega
jag har 15.5cm handleder och har alltid haft Månklockor i olika varianter,
"curved lugs" = vanliga standardmodellen fr 1963 o framåt är nog lite för stor för mig ärligt talat... men skön ändå förstås (tänk att det är ett "instrument" så känns det bättre) den är också rätt låg,.
"straight lugs" = raka bandhorn utan kronskydd har samma tachy-diameter (39.7mm) men bär betydligt mindre då det inte är nån metall utanför tachyn på nån sida, straight lugs är ju äldre (105.003 och bakåt, slutar 1965) och dyrare, men f-n vad det är värt det!!! ;)

Reduced kan du skita i, det är bara trist varumärkeskannibalisering från Omegas sida, och ett modulverk som inte gör nån glad...:rolleyes:


curved lugs
130221_IMG_9711_zps13d9d024.jpg


Straight lugs (detta ex med mycket välbevarade bandhorn! :))
speedmaster-cooper-smithsonian.jpg
Jaså? Har du någon bild på klockan och handleden så man kan se? :)
Borde väl i vilket fall prova en innan för säkerhets skull, det är ju inte bara omkretsen på handleden som räknas, men som du säger, det är ju ett instrument. :D

Reduced är jag lite motvillig till, ja. Men i absolut värsta fall kanske den får duga, risken är väl dock att man fortfarande inte är nöjd för att det inte är "orginalet".
 

KMS

Rolex
Jaså? Har du någon bild på klockan och handleden så man kan se? :)
Borde väl i vilket fall prova en innan för säkerhets skull, det är ju inte bara omkretsen på handleden som räknas, men som du säger, det är ju ett instrument. :D

Reduced är jag lite motvillig till, ja. Men i absolut värsta fall kanske den får duga, risken är väl dock att man fortfarande inte är nöjd för att det inte är "orginalet".


Finns ju Speedmaster Date å Triple Date också i rätt size. Dom har ju lite annan look men utan modulverk i alla fall. Finns i lite coola modeller. Sen finns det ju andra coola kronografer också från andra märken...:) Heuer, Zenith osv som håller sig i samma prisklass. Eller den halvnya Speedmaster First Omega In Space.
Omega_Speedmaster_FOIS_5.jpg
 

xevz

Omega
Finns ju Speedmaster Date å Triple Date också i rätt size. Dom har ju lite annan look men utan modulverk i alla fall. Finns i lite coola modeller. Sen finns det ju andra coola kronografer också från andra märken...:) Heuer, Zenith osv som håller sig i samma prisklass. Eller den halvnya Speedmaster First Omega In Space.
Omega_Speedmaster_FOIS_5.jpg
Ja, jo, fast ingen av de date-versioner jag sett har varit speciellt lockande. De brukar ju dessutom ha subdialsen "åt fel håll" (på sidan).
Den där versionen hade kunna fungera förutom att jag tyvärr inte gillar de visarna samt att jag kräver länk. :)

Klart det finns andra snygga kronografer, i egenskap av motor- och racingnörd drömmer man såklart om en "äkta" Heuer Carrera eller så någon dag, men Speedmaster är Speedmaster. :)
 
Topp