• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster

Camo00

Patek
Re: Sv: Speedmaster

Aron skrev:
Vad tror expertisen om den här?
Ni som bara tänker skriva att ni tycker den är skitful behöver inte skriva alls för den infon är ointressant.
Vad jag däremot vill veta är lite mer info om den, vad som kan verka vara ett vettigt maxpris mm. Har inte hittat så mycket likadana tillsalu.
http://www.tradera.com/omega-speedmaste ... _167629100
Varför skulle nån skriva att den är skitful??? För att Du inte ska buda möjligen..?
Har tyvärr för dålig koll för att hjälpa till med pris, men jag tycker att de brukar ligga rätt högt i pris jämfört med annat? Vill gärna höra mer om den när Du köpt den!!
 

Aron

Omega
Re: Sv: Speedmaster

Camo00 skrev:
Aron skrev:
Vad tror expertisen om den här?
Ni som bara tänker skriva att ni tycker den är skitful behöver inte skriva alls för den infon är ointressant.
Vad jag däremot vill veta är lite mer info om den, vad som kan verka vara ett vettigt maxpris mm. Har inte hittat så mycket likadana tillsalu.
http://www.tradera.com/omega-speedmaste ... _167629100
Varför skulle nån skriva att den är skitful??? För att Du inte ska buda möjligen..?
Har tyvärr för dålig koll för att hjälpa till med pris, men jag tycker att de brukar ligga rätt högt i pris jämfört med annat? Vill gärna höra mer om den när Du köpt den!!

Insåg att jag kanske verkade lite bitter med det uttalandet men i denna typen av trådar brukar det alltid komma den typen av kommentarer av folk som inte tycker om modellen och inte har nåt mer matnyttigt att bidra med, det gäller inte just på ks utan intresseforum överlag, så det var inte alls min mening att verka dryg... :cool:

Jag gillar bättre när de små urtavlorna är placerade på detta viset istället för det som är ganska vanligt vid kl 3,6,9 då kronografvisaren står rakt över loggan i nollställt läge.
Du menar OM jag köper den? :D
 

Aron

Omega
Målarn skrev:
Köp min Automatic Reduced som är helt i 18k gulguld :D
Dock utan datum

Jo den är grymt snygg, men ligger nog i en lite högre prisklass... hade ju bestämt mig för att det skulle vara färdighandlat på ett tag, men... ;)
 

Ricrob

Patek
Känner spontant att du ska forska rejält om den eller akta dig.. Ser vid första anblick ok ut, snygg eller inte men sedan såg jag kronan och blev fundersam. googling på dess påstådda ref 3711 ger ingen träff på liknande klocka, vilket oroar såklart. Om den är kosher, vilket den för all del kan vara, då Omega faktiskt har spottat ur sig runt 25000 olika Speedys genom åren, så skulle jag säga att den inte ska kosta mer är max ngn tusing mer än utrop. Vet ngn mer, så feel free att flika in!
 

plattfot

Rolex
Ricrob skrev:
Känner spontant att du ska forska rejält om den eller akta dig.. Ser vid första anblick ok ut, snygg eller inte men sedan såg jag kronan och blev fundersam. googling på dess påstådda ref 3711 ger ingen träff på liknande klocka, vilket oroar såklart. Om den är kosher, vilket den för all del kan vara, då Omega faktiskt har spottat ur sig runt 25000 olika Speedys genom åren, så skulle jag säga att den inte ska kosta mer är max ngn tusing mer än utrop. Vet ngn mer, så feel free att flika in!

Håller med, tycker den ser ok ut, (även med den typen av krona). Bör tilläggas att jag bara stött på en handfull speedmaster-automatare och inte är SÅ påläst på modellen.

Kika på denna lista:
http://www.lesmala.net/jean-michel/spee ... espeed.htm
där hittar jag en modell som borde stämma med klockan du länkat till. Den nedre av dessa:

1991 1155 ST 175.0043 Speedmaster Automatic "Reduced" with date, steel case with leather strap, black dial, grey rhodium subdials (PIC 3811.50) or blue (3811.80)

1991 1155 DA 175.0043 Same as above but gold bezel , champagne dial (PIC 3711.10), white dial (3711.20) or blue dial (3711.80)


Prismässigt tycker jag Ricrobs rekommendation lät bra.
 
Det hade varit bra, om säljaren också hade bilder på verket. Det ska nämligen sitta, ETA valjoux 7750 verk i dom där Speedmaster dinkorna.

Jag har genom åren haft två stycken Speedmaster automater. Och dom har aldrig känns bra...
Jag har sålt båda på tradera. Ena med original länk, gick för 9999:- Och den andra runt 7000:- med original box.

Mitt råd till köparna, är att söka efter någon annan kronograf, typ ORIS, LONGINES eller liknande. Jag tror att dessa kan ge mycket mera glädje för dom pengarna... :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
noll vattentäthet (50m)

7750 i "nyare" 25 juvelers verionen är väl ok

min första fråga till säljaren - GÅR den som den ska? eller är service på 3k nära förestående

-> en rättfram 7750-kronograf, om man vill ha, o betala för, ett varumärke på tavlan är väl Omegas helt ok, dvs. bra kvalitet på tavla visare o boett. Går säkert att hitta billigare på ebay, men då måste man ju förstå den handelsplatsen...

nördalternativ:
köp en 300m-ratead boett hos ofrei
http://www.ofrei.com/page1251.html (finns även blå)
Visare kan du ju ta Omega hos Ofrei också om du vill lyxa...
Urverk, NOS 25j 7750
http://www.ebay.com/itm/ETA-7750-moveme ... 337d6a8585
Tavla hittar du nog nåt kul på ebay också...
....och så en tur till urmakaren, vips..en Limited Edition 1/1 med 7750!
 
Topp