• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmasterfrågor från en nybörjare

413x

Breitling
Hej! Är ny på forumet, passar på att klämma in en liten presentation av mig innan jag ställer mina frågor längre ned.
Jag är snart 30, såg länge på klockor som enbart statussymboler och tecken på vräkighet men har på senare tid blivit frälst och nu känns det som att mitt liv inte är komplett utan en bra klocka... Panerai var det första märket som fångade mitt intresse, men har funnit mig i att den känns lite "extrem" för att ha som enda klocka, flyttade fokus till Bell&Ross vintage 123/126, via Tudor Black Bay till Planet Ocean, men landade till slut på Speedmaster, vilket med största sannolikhet kommer bli min första riktiga klocka.

Referensen som jag tittar efter är standard 3570.50.00, men vilken som helst på 42mm är intressant.
En del saker har slagit mig när jag kollat runt på främst chrono24;

x Service, enligt vad jag förstår bör man lämna in klockan för service var 5-10 år, men i bara en annons av säkert 50 har försäljaren nämnt något om att klockan har servats. Ingen av dessa ca 50 klockor har varit nyare än 5 år, betyder det att jag i princip så fort jag får hem klockan bör lämna in den på service á ca 6000 kr? Med tanke på att man kan få en ny en ny Speedmaster Professional för ca 32 000 så undrar jag hur ekvationen går ihop med att köpa en 10 år gammal för 25-27 000?

x Box och papper, är det alltid ett stort no-no att köpa klocka utan? Det känns ju onekligen lite skumt, och jag skulle ju föredra att ha "full-set", men är klockan i bra skick, från en tillförlitlig säljare, och priset bra så är jag inte främmande för att köpa bara klockan.

x Uppvridning, är det mer slitsamt för klockan att vrida upp den "fullt" (till det går trögt) varje dag än att vrida upp den säg halvvägs?

Även övriga tips eller kommentarer tas varmt emot!

Är beredd på att bli lynchad för att jag missat "Stora tråden med alla Speedmaster-frågor", men jag hittade faktiskt ingen sådan. Kollade igenom tråden "Nybörjarguide" som var trevlig men lite för generell för mina frågor.

Tack!
Alex
 

KenKun

Patek
2-Faktor
1. Anledningen är att vissa föredrar de äldre modellerna. Mer patina, mer Moonwatch över det hela. Och ja, klockan kan ticka på bra i flera år, men det finns även en chans att den behöver skickas in på service ett par månader senare.

2. Upp till köparen, vissa föredrar full set, vissa bryr sig inte. Andrahandsvärdet blir dock sämre utan box och papper.

3. Nej
 

413x

Breitling
Tack för snabba och enkla svar!

Jag kan förstår resonemanget med patina om klockan är lite äldre, men det känns orimligt att köpa för ett slutpris högre eller lika högt som ny, när den precis har nått åldern för service.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack för snabba och enkla svar!

Jag kan förstår resonemanget med patina om klockan är lite äldre, men det känns orimligt att köpa för ett slutpris högre eller lika högt som ny, när den precis har nått åldern för service.
Vissa äldre modeller är dyrare än nyare modeller... så är det...
 

413x

Breitling
Vissa äldre modeller är dyrare än nyare modeller... så är det...
Skiljer det även inom referens, om man bortser från patina? Jag förstår att det finns olika dyra modeller av Speedmastern, men syftar i detta resonemang bara på 35705000.

Här finns ett lysande exempel på vad jag egentligen menar: https://www.chrono24.se/omega/omega...w--id4093798.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm , som ny (alltså ingen patina), men 10 år gammal och inga uppgifter om service. Ca 26 000 att få hem den, sen 6000 för service, har svårt att förstå mig på varför man inte köper en ny då, om det inte är så att man tänker kortsiktigt och lite dumsnålt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skiljer det även inom referens, om man bortser från patina? Jag förstår att det finns olika dyra modeller av Speedmastern, men syftar i detta resonemang bara på 35705000.

Här finns ett lysande exempel på vad jag egentligen menar: https://www.chrono24.se/omega/omega-moonwatch-speedmaster-35705000-like-new--id4093798.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm , som ny (alltså ingen patina), men 10 år gammal och inga uppgifter om service. Ca 26 000 att få hem den, sen 6000 för service, har svårt att förstå mig på varför man inte köper en ny då, om det inte är så att man tänker kortsiktigt och lite dumsnålt.
Ja, kan kännas dumsnålt, om den måste servas sex månader senare :)
 

pederr

Cartier
1. Om vi nu jämför referens 3570 (typ en från 2005 som i annonsen) med en ny som har ett längre ref som slutar på 005 och där länk, samt förpackning och tillbehör skiljer mot föregående ref, så borde rimligen den som kräver service minst vara servicekostnaden billigare än en ny då den äldre inte kan ses som vintagepryl. Sedan är frågan om vilken referenspunkt man ska ha då det gäller nypris. Rek pris i Sverige är nu c a 42K, men den går att få billigare hos AD och förstås även hos gråhandlare. Du nämner 32k, men då är frågan om du ser något värde i att den är köpt på visst ställe, t ex hellre svensk AD än italiensk.
2. Är väl ok att köpa även en nyare utan pryttlar. Den bör ju dock vara billigare och du bör framförallt fundera om du tror att det är något som kommer att störa dig senare.
 

Zalath

Panerai
Välkommen i i Speedyträsket! Helt rätt att börja med den klassiska månklockan. Den är snygg, finns mycket information om den, är lätt att prova och den är (jämfört med de andra modellerna) relativt billig. Rekommenderar att du kikar igenom den stora tråden som @Icarus länkade ovan. Speciellt bland de sista sidorna bör du hitta en del information om pris och liknande. Att köpa en ny Speedy är faktiskt ett rätt bra alternativ, i alla fall om du får lite rabatt.
 
Topp