• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedy Pro med röd sekundvisare.

plattfot

Rolex
Konfigurationen (tavla/visare) stämmer med de jag sett tidigare. Det är en 321 från mitten/slutet av 60-talet.

Rörande om den är ok råder delade meningar om. Om den levererade så ny, om de byttes vid service etc.. Jag tror den är helt legitim och levererades så från start.

Rörande objektet på Lauritz, kan kosta en slant att serva och intressant att de hävdar att bara en kronografknapp saknas...
 

SenorE

Omega
Tack. Lauritz är generellt sett jävligt dåliga på beskrivningarna av uren de säljer, därav mina frågor. Vi får se hur priset utvecklar sig...
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Känns som om den kan sticka iväg i pris. Lauritz verkar dock inte ha någon direkt koll på vad det är de säljer, de har satt värderingen till 2 000 kronor, känns liiite i underkant. Sen (som plattfot nämner) så saknas ju båda kronografknapparna.
 

hejo

Panerai
Skulle gissa på 145.012, cal 321, andra hälften av 60-talet.
Gällande den röda sekundvisare tvistar de lärde. Mina 2 cent går på att de inte lämnade
fabrik med denna visare utan att det skett hos urmakare.

Risigt ex men jag håller med plattfot att det än så länge är ett fynd men räkna med en styv renoveringssumma.

Lycka till!

/Henrik
 

Andrew

Cartier
Skulle gissa på 145.012, cal 321, andra hälften av 60-talet.
Gällande den röda sekundvisare tvistar de lärde. Mina 2 cent går på att de inte lämnade
fabrik med denna visare utan att det skett hos urmakare.

Min klocka har inte fått sin visare utbytt. Den röda visaren är original.

10886387295_bacf7ecbab_z.jpg


Du kan skänka dina 2 cent till BCF. :pompus::chicken:
 

paradis

Audemars
Tror också att priset kommer att bli hög, eftersom halva EU känner till dom, Lauritz. Har ni sett baksidan på den ?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Finns få auktionshus som har så jävla risig koll som Lauritz.

Speedy med röd/orange visare tror jag är kosher.
 

hejo

Panerai
Min klocka har inte fått sin visare utbytt. Den röda visaren är original.

10886387295_bacf7ecbab_z.jpg


Du kan skänka dina 2 cent till BCF. :pompus::chicken:
Min klocka har inte fått sin visare utbytt. Den röda visaren är original.

10886387295_bacf7ecbab_z.jpg


Du kan skänka dina 2 cent till BCF. :pompus::chicken:

Det kan jag göra ;)

Intressant om du kunde utveckla "min är original". Jag säger på intet vis att du har fel det är bara det att jag aldrig sett ett övertygande bevis för att det ÄR så. Tror att det mycket väl kan ha lämnat röda från fabrik. Då i väldigt små upplagor.... Annars torde det ju vara bevisat o varför är isåfall priset tämligen modest?

Kan du bevisa det för mig att din levererades med röd vidare så blir jag lycklig :)

/Henrik
 

Patrik J

Rolex
Jag har också en röding och är SJÄLVKLART övertygad om att den är original. ;)
Hur som helst har jag fått intrycket att de oftast sitter på 145.012 från -67 så av någon anledning kanske en batch fick röda visare.
En uttråkad urmakare skrev jag i någon annan tråd. Men han kanske var full, färgblind eller revolutionär. :rage:

 

Urtur

Cartier
Visst är dem äkta. Det finns för många av samma och för många exempel på första ägare som instämmer att den röda visaren har varit med från början!

(all patina på min var jämnt fördelad och definitivt original, och det känner man efter att det har passerat en 12-13 Speedys förbi handleden!) :)

In- och utsida på den:
DSC_1063_zps0a67ed85.jpg


DSC_1016_zps1493ed2d.jpg


DSC_1014_zpsb0e99e58.jpg


DSC_1012_zpsb4042f49.jpg
 

Andrew

Cartier
Det kan jag göra ;)

Intressant om du kunde utveckla "min är original". Jag säger på intet vis att du har fel det är bara det att jag aldrig sett ett övertygande bevis för att det ÄR så. Tror att det mycket väl kan ha lämnat röda från fabrik. Då i väldigt små upplagor.... Annars torde det ju vara bevisat o varför är isåfall priset tämligen modest?

Kan du bevisa det för mig att din levererades med röd vidare så blir jag lycklig :)

/Henrik

Köpt ny av svärfar en gång i tiden med den visaruppsättningen.
 

Icaras

Rolex
Original eller ej så är det i alla fall grymt snyggt! :).
Förstår inte rikigt hur jag kan ha missat rödvisade speedys på forumet, inte heller har jag sett någon begagnad. Skumt... :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ja riktigt snyggt med röda sekundvisare. Nu ligger klockan på sju tusen kronor, vad tror ni är en rimlig servicekostnad att räkna med på en klocka som denna? Den har ju sina tydliga defekter. Ska hur som helst följa auktionen för att se prisutvecklingen, spännande!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ja riktigt snyggt med röda sekundvisare. Nu ligger klockan på sju tusen kronor, vad tror ni är en rimlig servicekostnad att räkna med på en klocka som denna? Den har ju sina tydliga defekter. Ska hur som helst följa auktionen för att se prisutvecklingen, spännande!
Jag hade räknat minst 3-4000.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag hade budgeterat mer än så, kanske det dubbla, med tanke på skicket och avsaknad av delar. Kan behövas en rad verkdelar, speciellt om den är buren utan knapparna och 321-delar blrjar kosta pengar.
Absolut , eller har man sån tur att det räcker med en knapp o service....-minst 3-4000!
Med en sådan knapphändig beskrivning så
är det svårt att veta...
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Okej, tack så mycket för information Ako och plattfot det är alltid bra att ha koll på kostnader om man skulle göra ett impulsköp någon gång! Förhoppningsvis är det en Speedmaster som kommer in som min första "riktiga" klocka.
 
Topp