• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedy-tisdag, nytt i lådan

PeterLu

Omega
2-Faktor
Dagens inköp, en 105.012 -66CB. En ägare tidigare som berättar att han köpt den ny i Eskilstuna 1968. Armbandet bytte han för länge sedan, till ett exakt lika (just på den punkten är jag starkt tveksam). Han berättar att den servats regelbundet och ibland legat vilande i kassaskåpet, men alltid använts till och grå genom åren. Tyvärr har han graverat sitt personnummer på baksidan, men det var också det som gjorde att jag kunde få reda på mer om uret. Nästa steg blir ett utdrag ur Omegas arkiv. Vet någon vart man hittar sidan där man beställer det?
speedmaster1.jpg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Dagens inköp, en 105.012 -66CB. En ägare tidigare som berättar att han köpt den ny i Eskilstuna 1968. Armbandet bytte han för länge sedan, till ett exakt lika (just på den punkten är jag starkt tveksam). Han berättar att den servats regelbundet och ibland legat vilande i kassaskåpet, men alltid använts till och grå genom åren. Tyvärr har han graverat sitt personnummer på baksidan, men det var också det som gjorde att jag kunde få reda på mer om uret. Nästa steg blir ett utdrag ur Omegas arkiv. Vet någon vart man hittar sidan där man beställer det?
speedmaster1.jpg
HA! Norrköping? I så fall bjöd vi mot varandra :D Kul att den landade här! Klockan ser dock inte ut som den servades 2016 som det stod i objektsbeskrivningen, men det spelar mindre roll :) bra fyndat!
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Nej, veklingen inte. Det byttes krona på den oktober 2016 och den "fick en genomgång" av en urmakare 2012 som lär ska ha "ruckat och smort upp den". Av kvittot att döma så var det nog ingen djupgående service som gjordes. Iofs fick ägaren en prisuppgift på 3000kr när han lämnade in den, men enligt honom så betalade han betydligt mindre. Vilket framgår av bifogat kvitto. Skicket är väl mer "charmigt" än "mint". Men det känns som en ärlig klocka. Visarna, med flagad färg och allt, matchar bezel och tavla. Klockan känns för mig ärlig. Och nu mera lite mindre smutsig! Och ja - det var vi som budade mot varandra (din galning!) - men jag var liiiite tokigare.... Årsklocka för min del!
: )
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nej, veklingen inte. Det byttes krona på den oktober 2016 och den "fick en genomgång" av en urmakare 2012 som lär ska ha "ruckat och smort upp den". Av kvittot att döma så var det nog ingen djupgående service som gjordes. Iofs fick ägaren en prisuppgift på 3000kr när han lämnade in den, men enligt honom så betalade han betydligt mindre. Vilket framgår av bifogat kvitto. Skicket är väl mer "charmigt" än "mint". Men det känns som en ärlig klocka. Visarna, med flagad färg och allt, matchar bezel och tavla. Klockan känns för mig ärlig. Och nu mera lite mindre smutsig! Och ja - det var vi som budade mot varandra (din galning!) - men jag var liiiite tokigare.... Årsklocka för min del!
: )
Misstänkte att så var fallet :D Service går ju att ordna om det behövs, klockan är precis som jag hade velat ha en speedy! Hoppas jag får se den live någon gång :) Haha ja jag kände att det började gå överstyr. Hade en förhoppning om att mitt bud på 37,5 skulle gå men mer ett drömläge än verklighet uppenbarligen ;) Ser fram emot fler bilder på den :D
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Dom har ju på senare tid gått för ännu mer än så, även "head-only". Bara bezeln är ju snordyr att köpa som del! Skulle dock vara straffbart att slakta en sådan här och sälja för delar. Nu biir det att leta ett tidstypiskt band. Läder och NATO väntar hemma. Återkommer med lite klockporr i slutet av veckan.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Dom har ju på senare tid gått för ännu mer än så, även "head-only". Bara bezeln är ju snordyr att köpa som del! Skulle dock vara straffbart att slakta en sådan här och sälja för delar. Nu biir det att leta ett tidstypiskt band. Läder och NATO väntar hemma. Återkommer med lite klockporr i slutet av veckan.
Ja, det gick ju en -66 CB förra året för 34 + prov, i bättre skick dessutom. Den hoppade jag av för tidigt och det ångrar jag sååå mycket! Ser fram emot klockporr :D jag får njuta av flingan jag köpte istället, den blev ganska bra den med :)
 

Patrik J

Rolex
Grattis! Ser trevlig ut, grym bezel och tavlan ser fin ut. Hur ser luggarna ut? Syns CB-"skarven", eller är de bortpolerade?
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Tyvärr är klockan polerad och skarven därför otydlig. Men farbrorn som sålde var ju nöjd med att han en gång i tiden fixade upp den "nästan som ny"! Visare, tavla och bezeln blev dock kvar. : )
Men det lär väl vara en dålig idé att försöka återskapa den med en ny duvning antar jag?
 
  • Like
Reactions: JLW

Macklin

Cartier
En idé kan ju vara att låta gravera in ditt personnummer på klockan också, om du känner att det är en klocka du kommer äga länge. Det blir som ett litet ägarregister på boettlocket.
 
Topp