• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedy

brinktime

Cartier
2-Faktor
Nu har jag äntligen hittat mig en i mina ögon fin, fin Speedmaster Pro. Jag är fortfarande ganska ny i klockträsket så har lite frågor.

Utseendemässigt är den i kanonskick och vad jag vet ska allt vara original för en Speedmaster från -85. Vad tror ni om det kan det se ut att stämma?

Jag har en fråga angående service, amplitud och ruckning av den.

Jag vet att det är relativt sett dyrt att serva den (runt 5k). Men vad kan det kosta att få amplituden mätt och eventuellt få den ruckad om den skulle missa för mycket i tid? Enligt säljaren ska nämligen oljorna vara ok så jag tänkte att det kan vara en bra början att rucka den. Låter det vettigt?

Vad är förresten en "normal" tidsavvikelse per dygn på en Speedmaster?

Finns det några speciellt utmärkande drag som kan visa på att den behöver servas?

Oerhört tacksam för svar medan jag letar efter ett snyggt vintage läder band till den ;)
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
IMG_5535.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Visst ser den okay ut. Trevligt med index som börjar få en gul ton. Tim och minutvisaren ser något ljusare ut vilket kan tyda på att de är bytta men å andra sidan är bilden tagen i släpljus så det är svårt att få rätt uppfattning hur de egentligen ser ut.
Ha inte för höga förväntningar på gångnoggrannheten. Jag hade klart nöjt mig inom 20 sek per dygn, och ett välservat och ruckat ex inom 10. Dock kan dom gå mycket bra också. Jag ställde min speedy någon gång i slutet av förra veckan och just nu är den 6 sekunder före rätt tid. Lycka till som ägare till en speedy. Få klockor har så mycket karma som denna.
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Visst ser den okay ut. Trevligt med index som börjar få en gul ton. Tim och minutvisaren ser något ljusare ut vilket kan tyda på att de är bytta men å andra sidan är bilden tagen i släpljus så det är svårt att få rätt uppfattning hur de egentligen ser ut.
Ha inte för höga förväntningar på gångnoggrannheten. Jag hade klart nöjt mig inom 20 sek per dygn, och ett välservat och ruckat ex inom 10. Dock kan dom gå mycket bra också. Jag ställde min speedy någon gång i slutet av förra veckan och just nu är den 6 sekunder före rätt tid. Lycka till som ägare till en speedy. Få klockor har så mycket karma som denna.
Tack för svar!
Visarna kan säkert vara bytta då de som du säger är lite ljusare.
Vad tror du om priset angående amplitudkoll och ruckning? Har du gjort något sådant på din?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Nej, min är faktiskt inne på 11 året utan åtgärd men jag har inte använt den dagligen. En uppmätning/ruckning kan väl inte röra sig om några större belopp då den är ganska snabbt utförd och då beror det nog mer på om man har en bra relation till någon urmakare. Har man det är det nog billigt, har man det inte får man betala enligt listpris. Så ring och hör med närmaste urmakare.
Däremot tror jag att man alltid ska vara mentalt inställd på att service behövs om man köper en begagnad klocka såvida det inte finns dokumenterat att service är utförd.
 
Topp