• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedyn har landat

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Sedan länge har jag gillat Omega Speedmaster. För ca 10 år sedan stod jag på en alptopp i Schweiz och var nära att köpa en Speedmaster Reduced för ca 1300 Euro. Det blev inget köp.

För ca tre år sedan var jag fast besluten om att jag skulle köpa en röd Speedmaster Racing. Jag bjöd på flera Ebayauktioner men blev alltid överbjuden på slutet.

När mitt klockintresse tog fart för ca 1,5 år sedan så snöade jag in på Rolex och Omega kändes "Svennebanan". Jag tyckte fortfarande att Speedmastern var en fin klocka men då skulle det vara en vintage Professional. Storleken 42 mm höll mig tillbaka. Efter att ha klämt på en kompis Speedmaster Pre moon kom jag fram till att den ändå var ganska så smidig på armen (har ca 16,5 cm omkrets).

Jag var lite för feg för att köpa en Pre moon med 321 verket och började istället leta efter en tidig med 861 verket, då den lär vara betydligt billigare att serva. En 69a hade varit kul.

Trots att Speedmastern är en vanlig klocka så visade det sig vara svårt att hitta ett ex som jag gillade i Sverige. Jag letade på Chrono24 och frågade Patrik J om råd.

Till slut blev det en 71a från Holland. Klockan hade original länk, tavla, visare och insert.

Så, äntligen har Speedyn landat. Här kommer några bilder.
1

2


3. Ett skinnband åkte på



4


Är den för stor för mig?


Och gruppbild med några andra jämnåriga sportklockor

 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! De är så grymt fina och den första riktiga klockan jag köpte. Tyvärr tyckte jag den var för stor på min handled och därför fick den gå vidare.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Underbar! Jag har själv 16,5-stickor, de gånger jag provat en Speedmaster tycker jag att den suttit fint. Det är mycket en vanesak, jag tycker min 44mm panna sitter som en smäck.
Är det ett GasGasBones-velcro du fick med?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Riktigt skön samling du sitter på!

Svårt med vinklar på bild, men jag sitter med en Speedy på handleden just nu och har samma storlek på handleden som du - den funkar.
 

SenorE

Omega
Ser ut som ett riktigt fint exemplar, grattis! Måste säga att det suger i speedy-tarmen igen när jag ser dina bilder. Passar bra på det läderbandet!
 
Topp