• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spelar priset någon roll?

bykr89

Cartier
Hej, dags att reda ut en del frågetecken med ett första inlägg på KS.
Mitt intresse för klockor har dragit igång 4 real efter att ha legat i bakhuvudet en längre tid. Det är fortfarande en stor djungel där ute!
Jag har många frågor och funderingar kring kulturen, jag har inte hunnit läsa mycket på KS då jag just hittat hit.

Jag har förstått att det är Rolex, Omega eller Breitling som gäller många gånger. Men inte alla tre tillsammans efter att ha läst många syrliga inlägg om "fan-boys" och wannabe klockintresserad om man köper "fel" modell av någon av ovannämnda m.m. lite som Volvo vs Saab eller Subaru vs Evo.. :) Hajar såklart att man har någon tillverkare närmre hjärtat än andra, men allt annat behöver inte vara skit för det.

Spelar priset någon roll om det är ett kvalitativt ur man har?
Skrattar en inbiten klockfantast åt klockor under 50K eller kan denne varva sin samling med en Tissot för 3000:- eller Seiko SKX007'a eller kanske till och med en Casio f-91w?
Eller är det snarare att man utökar sin samling av 5-10.000:- klockor med en klocka som kostar mer än bilen?

Respekteras allas intresse för klockor, stort som smått? Eller är det segregerat prisklasser emellan? Jag kan göra fler bil liknelser men jag hoppas att jag gör mig förstådd).
Finns det styggelser man bara inte får äga för att kalla sig klockintresserad?
DW, M.Kors, Armani m.m. förstår jag går fetbort!

Jag hoppas detta leder till informativa diskussioner och bra svar.

/Kristoffer
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Mycket pengasnack på senare tid.

Det är nog ingen som föraktar ett billigare ur. Att vara klockintresserad innebär inte nödvändigtvis att man har en massa klockor för mycket pengar. Att vara klockintresserad innebär att man har ett intresse för klockor. Det finns unika grymma klockor för ett par tusenlappar, precis som det finns unika för miljoner (milsub). Och underbara icke unika för miljoner.
Jag har i princip fyra klockor. En för ca 80:- två för ca 4000:- o en för 50k. De två för 4k är "unika", de två andra är otroligt lättillgängliga. Endast en används, men det beror nog mest på att jag inte har någon winder...
 
Bra trådstart!
Vad som anses kvalitativt ligger ju som alla här vet i betraktarens öga. Men jag vill hävda att "acceptansen" är hög här inne, och personligen går jag igång på både AP och Seiko, och det mesta däremellan...
Med det sagt, så finns naturligtvis en hierarki. Men i mina ögon är det mycket bättre att sporta en Swatch/Orient/Seiko/whatever i jämförelse med ex. DW eller invincta.
 

bykr89

Cartier
Mycket pengasnack på senare tid.

Det är nog ingen som föraktar ett billigare ur. Att vara klockintresserad innebär inte nödvändigtvis att man har en massa klockor för mycket pengar. Att vara klockintresserad innebär att man har ett intresse för klockor. Det finns unika grymma klockor för ett par tusenlappar, precis som det finns unika för miljoner (milsub). Och underbara icke unika för miljoner.
Jag har i princip fyra klockor. En för ca 80:- två för ca 4000:- o en för 50k. De två för 4k är "unika", de två andra är otroligt lättillgängliga. Endast en används, men det beror nog mest på att jag inte har någon winder...

Håller med, därför jag fått denna frågeställning.
 

M1984

Omega
Jag tror att lägger man ned tid och tanke och sedan väljer den klocka man själv vill ha och inte vad andra tycker så kommer ingen "se ned" på en.
Priset på klockan avgör inte hur mycke respekt man får.

Sedan kan det vara så att dyra klockor ger mera 'likes' än billigare, men då främst för att dom kanske inte är lika vanliga.

Vet att alla säger bry dig inte om vad andra tycker och det är kanske lättare sagt än gjort men tycker du ska försöka med det. Sedan om du står och väljer mellan 2-3 modeller så kan du ju alltid fråga här på KS där det finns mycket kunskap om varför man ska välja den ena eller den andra.
Lycka till med framtida klockköp.

Mvh
Mathias
 

Makkanxd

Rolex
Jag tror ingen klockfantast skulle skratta åt någon med en tissot eller en certina de action för ett par tusen . Skulle du ha en dw är jag inte lika säker !

Jag har nog på senare tid alltid haft åtminstone en lite dyrare (dyrare för mig ) klocka för kanske 20-40 k + några billigare . Inget jag tänkt på utan har nog bara blivit så. Jag brukar välja klocka efter tillfälle och inte efter pris :)
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Hej och välkommen!

Jag hoppas att du inte baserar framtida klockköp på vad andra kommer att tycka heller. Du ska ju trots allt njuta av klockan, oavsett vad andra tycker.

Men för att svara på din fråga så finns det alltid någonstans på forumet du kommer hitta likatänkande, oavsett om du har en Casio för en hundring, Omega för några tusenlappar eller en Richard Mille för sjusiffriga belopp.

Det sistnämnda exemplet skulle dock leda till betydligt fler ryggdunkningar ;)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
Fick hem denna från service idag
Inköpspris 120kr på kaplans
Otroligt nöjd med den och den är sjukt mycket billigare än mina andra klockor

Det är nästan roligare att visa upp fyndet framför de dyra som för många icke entusiaster bara är ett varumärke
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att priset spelar väldigt stor roll för folk här inne. Men de kommer inte erkänna det.

De flesta köper hellre en ny Submariner än något som kräver lite research. :)

Jag tror faktiskt inte att det där stämmer. På allvar. Det där har blivit lite av en etablerad vald sanning som inte riktigt återspeglar sig i hur det faktiskt ser ut.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När det gäller styggelser för att få kalla sig klockintresserad svarade du nästan själv när du nämnde ett antal "parfym klockor".
Om man köper klockor enbart för märket och en eventuell image är man ju intresserad av något annat. Det behöver inte vara billiga klockor heller, men det är ett annat intresse som beskrivs då.
Många som har ett klockintresse äger eller har säkert ägt någon sådan klocka någon gång. Kanske var det rent av en sån som drog igång intresset.
Så, det finns egentligen inget rätt eller fel. Det finns ju avdelningar här med både mögliga vintage klockor, militärklockor, dykarklockor, Japsare, digitalklockor osv
Välkommen och kör hårt!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte att det där stämmer. På allvar. Det där har blivit lite av en etablerad vald sanning som inte riktigt återspeglar sig i hur det faktiskt ser ut.
Känns som att en fredagstråd består av bilder på moderna subbar och gmts, samt de som klivit upp en prisklass och sportar DD och liknande?

Men det kan ju vara mycket beroende på vilken del av forumet man väljer att uppleva. :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tror att priset spelar väldigt stor roll för folk här inne. Men de kommer inte erkänna det.

De flesta köper hellre en ny Submariner än något som kräver lite research. :)
jag skulle hellre köpa en schysst lite äldre 1680, men att köpa vintage kräver mer kunskap än jag har. Precis som att jag hellre köper från KS än chrono24.
En annan anledning till en ny tråksub är att jag gillar tighta länkar och är förtjust i glidelock.

Å andra sidan har jag inte köpt någon sub ännu... Delvis beroende på att jag inte bestämt mig för vad jag vill ha. Kanske blir en AP...

För mig är det lika coolt med något billigt som med något dyrt. En 4-siffrig dd i grymt skick är minst lika schysst som en platona med sex siffror i referensen.
Lånade ut min CWC på en gtg. Enligt @Camo00 fick den väldigt mycket possitiv respons. Den är ju inte så värst dyr.
 
Jag tror faktiskt inte att det där stämmer. På allvar. Det där har blivit lite av en etablerad vald sanning som inte riktigt återspeglar sig i hur det faktiskt ser ut.

Nä inte för dig som är besatt av Glycine! ;)
Skämt åsido, jag tror ärligt att det är väldigt många som medvetet eller kanske vanligare, undermedvetet, tänker så som @Apansson säger.
"Köper man något dyrt, oavsett om det är för egen njutning eller inte, så vill man väl ändå att det uppmärksammas."
Stämmer självfallet inte in på alla, men det stämmer nog på många fler än man tror.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
jag skulle hellre köpa en schysst lite äldre 1680, men att köpa vintage kräver mer kunskap än jag har. Precis som att jag hellre köper från KS än chrono24.
En annan anledning till en ny tråksub är att jag gillar tighta länkar och är förtjust i glidelock.

Å andra sidan har jag inte köpt någon sub ännu... Delvis beroende på att jag inte bestämt mig för vad jag vill ha. Kanske blir en AP...

För mig är det lika coolt med något billigt som med något dyrt. En 4-siffrig dd i grymt skick är minst lika schysst som en platona med sex siffror i referensen.
Lånade ut min CWC på en gtg. Enligt @Camo00 fick den väldigt mycket possitiv respons. Den är ju inte så värst dyr.
Äh, om du hellre hade köpt en 1680 så hade du skaffat dig kunskapen och löst det? :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag kan inte komma på någon här på KS som jag kan tänka mig skulle skratta åt en billigare (mindre dyr) klocka och jag har svårt att tänka mig någon som är intresserad av klockor på riktigt skulle göra det. Det finns för övrigt många roliga klockor för under eller runt 10 000 som jag personligen tycker är intressantar klockor än exempelvis en helt ny Rolex sub, men sedan är jag lite insnöad på 70-tals vintage så kanske är därför. Det finns mycket roligt som inte är dyrt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det finns respekt klocknördar emellan, oavsett prisklass. Själv varvar jag Seiko, Omega och Rolex i olika prisklasser rätt friskt och de flesta klockor jag äger har en liten historia att berätta. Jag skulle aldrig köpa en klocka för att imponera på någon annan statusmässigt men tar gärna emot trånande blickar från någon som vet att uppskatta en Seiko Pouge eller någon som blir lite starstrucked av att hålla i en issued Omega från andra världskriget. Jag bryr mig dock mer om priset (eller kanske snarare andrahandsvärdet )på mina dyrare klockor.
 
Topp