• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spelar storleken någon roll?

Min handled är 185mm och mina klockor är minst 45mm. Min senaste klocka (47mm Oris) tvekade jag lite inför, men nu känns den helt rätt. Med andra ord är mina klockor ganska stora och jag trivs med dem.

Dagens i-lands problem består alltså i att jag hittar mängder av klockor som är 42mm som jag skulle vilja köpa, men som jag tror (utan att ha testat dem) skulle se alldeles för små ut på mig.

Hur resonerar ni? Är det bara hur man själv upplever det, eller finns det ett förhållande mellan diameter och handled som är optimalt?

Kul om ni delar era tankar i frågan!

//Marcus
 
C

China

Guest
Kör på den storlek du själv tycker passar, det finns inget rätt eller fel. Det finns t.ex en del damer som kan bära upp en klocka med 47 mm, så det är en smaksak och vad man själv trivs med. Tycker du att det ser bra ut, kör på!
 

naggge

Panerai
Äh, hittepå att det inte skulle passa med mindre. Ohälsosamt att endast köra 45+ mm ;) Du kan lätt gå ner till 36 mm och vänja dig vid det. Det kanske tar en dag eller två innan du känner dig bekväm i det men det går snabbare än du tror.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Spelar storleken någon roll?

naggge skrev:
Äh, hittepå att det inte skulle passa med mindre. Ohälsosamt att endast köra 45+ mm ;) Du kan lätt gå ner till 36 mm och vänja dig vid det. Det kanske tar en dag eller två innan du känner dig bekväm i det men det går snabbare än du tror.
+1
Kör flera klockor i 34-36 mm senaste tiden och har vant mig så att de stora känns underligt...
 

max

Dancing Queen
Yepp, bara vanesak även om jag fortfarande har problem med ur där banden är under 20mm. Beror ju mkt på vad du har för kläder också, måste vara ett h-vete med 45+ under skjorta :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi har lika stora handleder och jag tycker 42-44mm är helt perfekt storlek, bortsett från när det gäller dressare, vilka jag vill ha lite mindre.
 
max skrev:
Yepp, bara vanesak även om jag fortfarande har problem med ur där banden är under 20mm. Beror ju mkt på vad du har för kläder också, måste vara ett h-vete med 45+ under skjorta :)

Skönt att höra. Ja Oris:en gömmer man inte undan. Tur att man inte har skjorta så ofta och att man gillar att visa upp dem. :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja och nej. Klart det spelar roll hur stora handleder man har och även om man kör barärmat mm. Måtten som är mest kritiska är urets bandhorn till bandhorn samt handledens diameter. Att ett större armbandsur skulle vara manligare än ett litet är lite underligt. Tror att Dr. Dre lade upp några bilder på salta gubbar med små ur, läs BB och tidiga oyster. Ser ingen anledning till att uren skulle vara så mycket större idag än förr. Mina två senaste köp är Ploprof och Bubbleback på 32 mm...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Spelar storleken någon roll?

Stora ur är bara en hype! Don't believe the hype!
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1358023076025.jpg
    uploadfromtaptalk1358023076025.jpg
    32.7 KB · Visningar: 526
C

Crowolf

Guest
Om din handled mäter 185mm.....liksom sett ovanifrån så har du ena jävla handleder. Köp ett gökur och smäll på ett strap från Singular och du är hemma.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är en vanesak, kör både PO xl samt AT midsize, olika klockor för olika tillfällen. Ärvt farfars klockor och han hade väldigt stora handleder och de är pyttesmåa. Tro inte hypen, kör på det du tycker känns bra och "wear it with pride"
 

Genta

Cartier
en ofta förekommande synpunkt på timezone är att inte bara ta hänsyn till handledens diameter utan också boettens utforming och om handleden är mer rundad eller platt. Dvs gå inte bara på klockans mått utan prova för att se om den passar eller ej.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
Klart den gör! Allt under 50 mm är damklockor... :lol:

Håller helt med! :D

Kan ju tilläggas att kvinnan på Erikssons urhandel bär upp en vit Ploprof fantastiskt.
 

naggge

Panerai
Ett bildexempel på att både 44 mm panna och 32 mm LeCoultre kan göra sig bra på samma handled.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358061669.055291.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358061669.055291.jpg
    38.7 KB · Visningar: 405
  • ImageUploadedByTapatalk1358061798.653658.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358061798.653658.jpg
    45.6 KB · Visningar: 407
naggge skrev:
Ett bildexempel på att både 44 mm panna och 32 mm LeCoultre kan göra sig bra på samma handled.

Sådana här svar gillar jag!

yonsson skrev:
Vi har lika stora handleder och jag tycker 42-44mm är helt perfekt storlek, bortsett från när det gäller dressare, vilka jag vill ha lite mindre.

Kan du inte slänga upp en bild på en 42 mm så är det precis vad jag fiskat efter från första början.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Genta skrev:
en ofta förekommande synpunkt på timezone är att inte bara ta hänsyn till handledens diameter utan också boettens utforming och om handleden är mer rundad eller platt. Dvs gå inte bara på klockans mått utan prova för att se om den passar eller ej.

Håller helt med om det, jag kan ha vissa klockor som är under 40mm om de har rätt boettlängd etc, på samma sätt funkar inte vissa större modeller. Det är helt avhängigt boettutformning och lnk/armband.

Sen föredrar jag rent generellt klockor i spannet 40-44mm.
 

Ricrob

Patek

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    585.7 KB · Visningar: 230

naggge

Panerai
NiklasArvid skrev:
Vander_Hion skrev:
NiklasArvid skrev:
Bandhorn till bandhorn är viktigt

Har du något bra exempel?

Den 32mm LeCoultren ovan hade sett larvigt liten ut på den armen om inte bandhornen hade varit så långa, säkert >40mm.
Precis. På samma sätt klarar sig en 44 mm Panerai också sig bra på mindre handleder då dess bandhorn inte är särskilt utstickande.

Min handled är f.ö. 16,5 cm och ganska platt.
 

Oskar

Omega
Mitt problem är det omvända, jag hittar en massa klockor på 42 millimiter som jag är otroligt sugen på, men det är allt för stort. Jag trivs med 36-40 millimeter.
 
V

Viggen

Guest
leben skrev:
Ricrob skrev:
Klart den gör! Allt under 50 mm är damklockor... :lol:

Håller helt med! :D

Kan ju tilläggas att kvinnan på Erikssons urhandel bär upp en vit Ploprof fantastiskt.

Hur vet du att det är en kvinna? ;)

Själv har jag 164mm´s handleder. Klockor som är större än 44mm tror jag skulle se lite väl häftigt ut på mig. Något som jag däremot älskar är tjocka och tunga klockor. Jag vill veta att det sitter en klocka på min arm. Min Lumi-Nox är 14mm tjock men väger inget. Så det blir lätt att jag glömmer bort att den sitter på handleden. :)
 
Denke skrev:
Håller helt med om det, jag kan ha vissa klockor som är under 40mm om de har rätt boettlängd etc, på samma sätt funkar inte vissa större modeller. Det är helt avhängigt boettutformning och lnk/armband.

Faller Tudor Black Bay in under detta? Tycker klockan är hur läcker som helst, men tycker att den känns i minsta laget. Dock tycker jag att den verkar se bra mycket fetare ut i länk och får en känsla av att den upplevs mycket större med utformningen av bandhorn och hur ändlänken fyller ut mot boetten?

Ser inte hur jag ska komma ut att testa en, input någon?
 
Topp