• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spin of tråd: är detta en homage ?

Homage på Rolex?

  • Absolut

    Röster: 15 15.5%
  • Nej nej nej

    Röster: 78 80.4%
  • Vet ej

    Röster: 4 4.1%

  • Totala väljare
    97

JaTack

Rolex
2-Faktor
Men är de verkligen så lika egentligen?

Explorer-II.jpg

17902d1153311967-grand-seiko-seiko-gs-gmt-sbgm001.jpg
Med tanke på hur lika klockor överlag är mellan märkena så är detta ingen homage, krävs mer designstöld. Visst Seikos designteam har säkert sett en och annan Rolex men de har inte haft en bild på en Rolex och målat av den. Formspråket på den överlag har drag från andra Seikos och de mjuka formerna har de inte direkt snott från den kantiga Rolexen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Om man säger så här, dom har helt skilda boetter, bandhorn, - vilka är typiska för respektive märke. Tavlorna, indixen och visarna är ju även dom helt åtskilda och typiska för sitt märke. Det enda är väl GMT ringen som är snarlik men även där skiljer dom sig något åt varandra i fråga om bredden på den.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Man har ingen aning. Hönan och ägget; vem var först med 1-24 ring i stål? Annars är det väl knappast nån hommage utan ren Seiko design. Snygg som fan är den i alla fall.
 

_jonte

Patek
image.jpg

Är detta en Rolexhomage (fast med bättre urverk, bättre utseende och bättre finish då såklart)?
Med tanke på att jag inte ens kopplade vilken klocka den "eventuellt" skulle vara homage/kopia på så blir ju svaret givetvis att den inte är plankad på något sätt.
Nu jämför jag mot exp2'a ovan och det som liknar är väl vridringen och att båda har oysterlänk. Men hur många klockor har inte dessa...
De som röstar att denna är en designstöld borde antingen gå och kolla upp synen, eller se allvaret i att de har livligare fantasi än Alfons Åberg.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den är en häxa, bränn den (eller så ger du den till mig så lovar jag att göra det åt dig ;-) )!
 
Topp