• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spontandjävulen tog över - och plötsligt har jag min första... PVD... Månfas... IWC

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
- Min skanner (Canon) är ganska bra, vad fil du ha för filtyp och i vilken DPI? JPG klarar den upp till och med 600 DPI.

JPEG och 600 funkar alldeles utmärkt!
Egentligen kommer jag ju inte att använda den till något särskilt, men än till att digitalt "kalkera av". Se till så att teckenavstånd och typsnitt stämmer och sådär...
Nördigt - jovars. Får nog se till att sitta och kalkera av min klockinstruktionsbok när frun inte ser. Hyggligt säker på att hon annars kan se det som grounds for divorce!
Hon tycker till exempel att det är sådär okej att jag ockuperar toaletten som tillfällig fotostudio. Kvinnor! ;)

Jag droppar min mejladress i ett PM så kan du skicka bilderna dit?
Stort tack på förhand!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
- Tror det var vanligare förr när kolfiber började brukas. Minns att jag haft några spön i nästan ren kolfiber, med olycklig utgång! Men, nu börjar jag drifta i ämnet.
Ja att kolfiber är skört stämmer inte riktigt idag. Cyklar i kolfiber är oerhört mycket tåligare än i metall :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja att kolfiber är skört stämmer inte riktigt idag. Cyklar i kolfiber är oerhört mycket tåligare än i metall :)
Rätt OT men visst är kolfibern i sig skör. Tex inte allt tålig mot slag osv. Har en kolcykel och har haft kolbåt, och ibland skiter det sig... Fantastiskt bra material om det används rätt dock. I en klocklänk kan jag tänka mig att det kan bli komplikationer. Även en kolboett är lite tveksam om man ser till funktion.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Rätt OT men visst är kolfibern i sig skör. Tex inte allt tålig mot slag osv. Har en kolcykel och har haft kolbåt, och ibland skiter det sig... Fantastiskt bra material om det används rätt dock. I en klocklänk kan jag tänka mig att det kan bli komplikationer. Även en kolboett är lite tveksam om man ser till funktion.
Haha ska vara lite OT på fredagar :) Om det är skört mot slag beror ju mycket på kolfibern, en liten video för att demonstrera(runt 5:00).

Nu är det slut på OT. Skulle gärna vilja se din klocka i verkligheten, blev faktiskt lite sugen på att skaffa en själv.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Haha ska vara lite OT på fredagar :) Om det är skört mot slag beror ju mycket på kolfibern, en liten video för att demonstrera(runt 5:00).

Nu är det slut på OT. Skulle gärna vilja se din klocka i verkligheten, blev faktiskt lite sugen på att skaffa en själv.

Det finns ju en teoretisk möjlighet att det skulle kunna gå att lösa. Även om det faktum att du bor "Norr" och jag, onekligen, bor relativt långt söderut försvårar en del! ;)
Nu är den dock tillfälligt "utlånad" till Antikurmakaren här i Malmö.
Han hade dessutom massvis att göra just nu, så några veckor (i alla fall) kommer jag att vara utan klockan. :(
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Det finns ju en teoretisk möjlighet att det skulle kunna gå att lösa. Även om det faktum att du bor "Norr" och jag, onekligen, bor relativt långt söderut försvårar en del! ;)
Nu är den dock tillfälligt "utlånad" till Antikurmakaren här i Malmö.
Han hade dessutom massvis att göra just nu, så några veckor (i alla fall) kommer jag att vara utan klockan. :(
Kan serva den åt dig ;) den kommer säkert att vara i sämre skick när du får tillbaka den men jag gör det gratis :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan serva den åt dig ;) den kommer säkert att vara i sämre skick när du får tillbaka den men jag gör det gratis :)
Onekligen lockande! Hade lätt hoppat på ditt erbjudande, men nu har jag ju lämnat in den hos Antikurmakaren.
Och, tja, nu har han ju räknat med jobbet!

...men annars så hade jag skickat den på studs! :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Visar här en bild på ask & box i original som såldes med dessa ur.
Ask-&-box,-IWC-Porsche-3551_2081.jpg

Läckert! ;)
Boxen såg jag hade gått på Kaplans för nån hundring vid nåt tillfälle. Får lägga lite bevakningar på Ebay, men det känns verkligen som den berömda nålen...
 

Zcooter

Omega
Men jag kör ju BMW om somrarna. Kommer skära sig nåt enormt! ;)



Ja, detta kvalificerar sig absolut som ett sådant!



Tackar!
Skönt att höra att servicen inte verkar ha sprungit iväg för dig.
Hade inte ens hunnit fundera över sånt!

En lite rolig grej som noterades - om än föga förvånande - var att lumen är tvärslut på urtavlan, men lyser som bara den på kompassmarkeringarna.
-Ja, men det är ju rätt bilval, tycker jag allt!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Just för stunden är det mer design än klockor, men... Bear with me! ;)
Nån som har öga för typsnitt och vet vilket det högra är?
När jag först såg det, och tänkte att jag borde göra en egen instruktionsbok så tänkte jag att det säkert var Avant Garde (i mitt fall ITC Avant Garde), och att allting skulle gå tämligen fort.
Men så verkar inte vara fallet. Många likheter, men också många skillnader...
Nån som kan bringa klarhet?

Namnlöst-5.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tillbaka från de döda!
...eller åtminstone från service. ;)
Så då kan jag dessutom lägga till "min första" klockservice till listan. Ett gäng tusingar fattigare, men ändå roligt att ha någonting man vet att man kan lita på runt armen. Och om inte det - så i alla fall tolv månaders garanti! ;)

image.jpeg


Har hunnit med ganska precis noll och inget vad gäller instruktionsboken - men det kommer! ;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
- Härligt! Nu snurrar den några år igen. Har har du ett omagnetiskt verk i allra högsta grad!
Ja... Eller i alla fall till idag.
För nu är den dessvärre tvärdöd. Varken att skruva upp eller att låta rotorn fixa biffen fungerar dessvärre.
Nåja - jag väljer att inte se problem i allting - men nog blir det till att kontakta urmakaren imorgon!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Back in business!
...eller ja, det har den varit ett tag nu - men jag har inte blivit färdig att uppdatera förrän nu.
Förmodligen var det så att visarna gått i varandra, och att den därför inte gick. Men som sagt - full fart nu! ;)

Fortfarande inte hittat något band som känns helt hundra (knappt hunnit titta på detta heller, i ärlighetens namn).
Men idag rotade jag genom lådorna på kontoret när jag hittade detta... Ett riktigt fult gummi som jag köpte när jag precis börjat hänga här.
Mätte lite och konstaterade att måtten var ganska bra för vad jag var ute efter.
Själva infästningen var dock 20mm, så den fick möta skalpellen och bli 18mm.
Fortfarande var det dock så ohemult fult, och passade riktigt dåligt i stil.
...men baksidan då? Med sina ribbor är det ganska likt originalet. Sagt och gjort - montering upp och ner it is! ;)

Det behöver fortfarande bytas mot något bättre, men det är ju sju resor bättre än det taniga Seiko-lädret som satt på när jag köpte.

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Vill också passa på att be @Joakim C om ursäkt. Har inte hunnit jobba något alls med instruktionsboken.
Men ett löfte är ett löfte - en PDF kommer så småningom!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_5126.JPG


Min lever, för övrigt, fortfarande!
...Breitling är snäppet vassare på AR! ;)

Namnlöst-6.jpg


Jag lyckades - till slut - klura ut att det var gamla hederliga Futura som användes som typo i instruktionsboken. Så fan vet om jag inte snart kan hålla mitt löfte till @Joakim C!
Viss reservation för att det är sommar, och sådär.
 
Topp