• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sporta med SUB?

Sten

Cartier
Submariner är ju en sportklocka. Men vad vågar man egentligen använda den till? Känns inte roligt om man utsätter en så pass dyr pjäs för sådant som inte är bra för den. Just nu är det min vardagsklocka. Vågar man ta den med på semester där diverse sportaktiviteter så som löpning simning i klorerad pool är på agendan? Eller bör man ta den tråkigare Certinan...?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag kör löpning med min Submariner. Enklast blir det med ett nato så den inte skramlar runt på handleden. Får väl räkna med någon vurpa nu när höstmörkret kommer.

Kör hårt, enligt mig! :)
 

Ricrob

Patek
Nej för f*n, använd inte klockan! Den gör sig bäst att beskåda genom ett tunt lager glas och tiden kan ju alltid avläsas via mobilen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
Submariner är ju en sportklocka. Men vad vågar man egentligen använda den till? Känns inte roligt om man utsätter en så pass dyr pjäs för sådant som inte är bra för den. Just nu är det min vardagsklocka. Vågar man ta den med på semester där diverse sportaktiviteter så som löpning simning i klorerad pool är på agendan? Eller bör man ta den tråkigare Certinan...?

Klart du ska använda den! Trycktesta den bara om du är osäker så du vet att den håller tätt. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sten skrev:
Submariner är ju en sportklocka. Men vad vågar man egentligen använda den till? Känns inte roligt om man utsätter en så pass dyr pjäs för sådant som inte är bra för den. Just nu är det min vardagsklocka. Vågar man ta den med på semester där diverse sportaktiviteter så som löpning simning i klorerad pool är på agendan? Eller bör man ta den tråkigare Certinan...?

Vansinne! Consensus idag är ju att suben är just ett dressur så givetvis skall den användas som sådan. Inte skall man repa den lilla välpolerade juvelen!
 

Ricrob

Patek
Nu är det så mycket osande ironi, så jag knappt är med längre! :lol: Glömde själv att sätta en smiley i mitt förr inlägg så även det ser drygt och ironiskt ut, sorry!

Ärligt talat dock, så tycker jag att en sportklocka oavsett modell ska/bör kunna användas flitigt i nästan alla sammanhang men självklart är det ju upp till dig som ägare att avgöra om den ska får fänga med, eller samla damm hemma.

Personligen har jag mer än gärna på mig mekaniska ur till vardags, även om vardagen bjuder på lite tuffa tag och enda gången jag byter ut dem mot min Casio Mudman är när jag cyklar fram och tillbaka till skolan, för då vibrerar det långt över vad jag i min värld tror att en mek klocka vill vara med om och varför utsätta dem för ngt som helt uppenbart skadar/kortar ner serviceintervallen på dem?!

Mina 5, så att säga...
 

Sten

Cartier
Hah! Jo, mycket ironi här! Men faktum är ju att bl.a. cykling orsakar en hel del vibrationer, beroende på underlag. Lite jobbigt dock om man cyklar till jobbet/skolan då vill man ju inte lämna sin automatklocka hemma varje dag för det..

Överlag så borde väl nog en sportklocka klara av vardagen som innehåller fartfyllda/sportiga aktiviteter. Roligt att hör hur andra resonerar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
Överlag så borde väl nog en sportklocka klara av vardagen som innehåller fartfyllda/sportiga aktiviteter. Roligt att hör hur andra resonerar.

Kör på! En sportklocka, även mekanisk, pallar en del. Som nämnts ovan kan man ju hänga av den om det vankas stötar (MTB, dubbeltrapp, golf etc). Annars handlar det väl mer om hur villig man själv är att låta sin klocka få patina...

Jag tycker de ska användas. :D
 

olivetti

Cartier
utan ironi så vågar du inte använda klocka så sälj den jag har har kört slagborr asfaltfräs motorsåg mm dom tål det man kan faktiskt duscha med dem också så håller dom sig rena och fina också

olivetti
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sten skrev:
Hah! Jo, mycket ironi här! Men faktum är ju att bl.a. cykling orsakar en hel del vibrationer, beroende på underlag. Lite jobbigt dock om man cyklar till jobbet/skolan då vill man ju inte lämna sin automatklocka hemma varje dag för det..

Överlag så borde väl nog en sportklocka klara av vardagen som innehåller fartfyllda/sportiga aktiviteter. Roligt att hör hur andra resonerar.

Den klarar mindre och medelstora stötar! Det värsta som kan hända vid en stöt är väl att huvudfjädern hoppar och att den börjar gå fort som satan och behöver en snabbfix hos urmakare, vilket kostar någon hundring.
Det är ju ingen G-shock direkt, men den klarar mer än du tror.
 

Ricrob

Patek
masterkiller skrev:
Jag har en SubC och cyklar till jobbet, motorsågar, bygger, simmar osv... Så den klarar det mesta!


Andsan skrev:
Min sub har inte påverkats negativt av skytte med hagelbössa eller studsare 30.06.

Visst klara dem det, i synnerhet din nästan nya Sub Martin. När jag säger att jag tar G-Shock'en när jag cyklar till t.ex. skolan och byter när jag byter om väl framme, så menar jag inte att ngn av de mekaniska uren skulle smälla av pch krokna om de fick åka cykel (det har en del av dem testat) men det måste väl finnas en sanning i att ett mekaniskt ur tar skada på sikt av att vibreras kraftigt i ett par timmar/dag , 5dgr/veckan, eller!? Jag menar, slitaget måste fysiskt sett öka och livslängden/serviceintevallen måste minska, jag vägrar tro ngt annat! Jämför med en bilmotor (fd bilmek), metaller som rör sig, friktion som minskar med hjälp av olja o.s.v.. Även där kan man hävda att motorn klarar av att varvas till varvstoppet, det är ju byggd för att klara det MEN gör du det några timmar/dag flera dagar i veckan, så kommer du få problem långt tidigare än den försiktigare grannen med likadan bil, OM du inte river isär, byter oljor och slitdelar betydligt oftare än t.ex. var 3000e mil.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nu har jag i och för sig inte en Sub, men jag tror ändå jag skulle kunna relatera till hur jag hade känt. Det beror på hur länge man har haft den och hur man ser på den. När jag köper en kommer den garanterat inte vara med på tennisbanan eller i simbassängen de första gångerna. Tänk liknelsen med en ny telefon, första månaden är som en bebis, sen är det typ som en påse potatis (tänk kasta mobilen på sängen kontra lägga den vid sängen).

Har spelat tennis med min SMP några gånger, inget bekvämt och tiden behöver man sällan hålla koll på. Har dock kört den några gånger för att ha koll på tiden när jag varit och simmat.
 

David

Bödeln
Sten skrev:
Submariner är ju en sportklocka. Men vad vågar man egentligen använda den till? Känns inte roligt om man utsätter en så pass dyr pjäs för sådant som inte är bra för den. Just nu är det min vardagsklocka. Vågar man ta den med på semester där diverse sportaktiviteter så som löpning simning i klorerad pool är på agendan? Eller bör man ta den tråkigare Certinan...?

Min åsikt är tveklöst att det är klart du ska använda din Sub! Livet är för kort för att utsättas för dåliga klockor. Tråd med bevismaterial i ämnet: viewtopic.php?f=2&t=653 :)
 

Sten

Cartier
David skrev:
Min åsikt är tveklöst att det är klart du ska använda din Sub! Livet är för kort för att utsättas för dåliga klockor. Tråd med bevismaterial i ämnet: viewtopic.php?f=2&t=653

Mycket intressant tråd! Vissa tycks vara mer rädda om sina klockor än andra... :D
 
Topp