• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

Optimisten

Cartier
Finns det enligt dina åsikter någon bransch, situation eller klädval (förutom frack) där det inte fungerar med en sportklocka? Vi pratar här om Sverige och nutid.

Självklart svarar många "Min sub funkar till allt!", men det är egentligen de motsatta åsikterna jag är ute efter.
 

vekktah

Cartier
Eftersom gemene man tror en rolex, vilken som helst, kostar flera hundra tusen så anser jag att det inte är optimalt att bära en gnistrande mer modern Rolle i säljsituationer. Vintage funkar nog "alltid"
 
Funkar och funkar????

Generellt så kollar folk inte vad man har på armen, jag vet höga chefer där jag jobbar som har typ Suuntos och liknande andra ingen klocka alls...

Min åsikt är, vill man ha en klocka som funkar till allt och sänder ut et premium budskap så är en Rolex Sub det självklara valet, MEN om man vill följa konsten alla regler (a'la inte bruna skor efter kl 18.00) så funkar den inte men in verkliga livet gör den det...

Men då funkar vilken annan billigare stålklocka lika bra men kanske inte sänder ut samma vibbar för dom som verligen kollar...
 

Pleximannen

Cartier
Jag kan tycka att det alltid funkar - handlar mer om hur man bär upp den. Man behöver ju inte trycka upp
handleden i fejjan på folk. Bär man den helt normalt och diskret så ser jag inga problem. Tror inte att en Sub
stör mer än en allmänt dryg uppsyn med en billigare klocka :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag kan tycka att det beror på i många fall.

Chefen har en strategi, jag arbetar i en bransch där vi arbetar mycket med fusioner av företag och tillgångar och beroende på det företaget som vi besöker eller arbetar med för tillfället så innebär det att man vill förmedla olika typer av image. Han kör ofta sin Oysterquartz när vi ska träffa mindre företag, eftersom de inte "känner igen" en sån klocka, men han undviker garanterat att slänga på helguldaren.

Vissa företag där framgång är viktigt är helguld eller sportklockan given och kan skapa en rolig stämning eller samtalsämne.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
Vissa företag där framgång är viktigt är helguld eller sportklockan given och kan skapa en rolig stämning eller samtalsämne.

Märkas, men inte synas är väl en allmän regel som jag tror passar i de flesta professionella sammanhang. I jante-Sverige finns det tyvärr många som ser ner på folk som verkar ha mer pengar än en själv. I professionella sammanhang är det dumt att väcka avund och irritation, samtidigt som man inte vill framstå som någon utan smak.

Jag var på en arbetsintervju förra veckan och chefen hade en Breitling från 80-talet som han tittade på lite väl länge och tydligt när han avrapporterade hur mycket klockan var. Nu tror jag i och för sig inte att vanligt folk vet att det är en Breitling, men andra hade nog kunnat störa sig på det. För mig var det ett plus och visar att han i alla fall under 80-talet hade koll på läget. Klocksmak hos andra ser jag bara som ett plus. Dock måste jag nog erkänna att vissa modeller enbart förmedlar till mig att personen i fråga köpte klockan för att alla andra vet att det är en fin klocka. -Även om det självklart inte är säkert att det var därför personen köpte just den klockan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
yonsson skrev:
JakobZ skrev:
Vissa företag där framgång är viktigt är helguld eller sportklockan given och kan skapa en rolig stämning eller samtalsämne.

Märkas, men inte synas är väl en allmän regel som jag tror passar i de flesta professionella sammanhang. I jante-Sverige finns det tyvärr många som ser ner på folk som verkar ha mer pengar än en själv. I professionella sammanhang är det dumt att väcka avund och irritation, samtidigt som man inte vill framstå som någon utan smak.

Jag var på en arbetsintervju förra veckan och chefen hade en Breitling från 80-talet som han tittade på lite väl länge och tydligt när han avrapporterade hur mycket klockan var. Nu tror jag i och för sig inte att vanligt folk vet att det är en Breitling, men andra hade nog kunnat störa sig på det. För mig var det ett plus och visar att han i alla fall under 80-talet hade koll på läget. Klocksmak hos andra ser jag bara som ett plus. Dock måste jag nog erkänna att vissa modeller enbart förmedlar till mig att personen i fråga köpte klockan för att alla andra vet att det är en fin klocka. -Även om det självklart inte är säkert att det var därför personen köpte just den klockan.

Precis, men jag jobbar i Storbritannien och här är det annorlunda.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

Om tex en mäklare vill sälja min bostad mot provision, och utstrålar överflöd av pengar genom att bära guld-Rolex eller liknande, så ökar risken att jag väljer någon annan...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

Camo00 skrev:
Om tex en mäklare vill sälja min bostad mot provision, och utstrålar överflöd av pengar genom att bära guld-Rolex eller liknande, så ökar risken att jag väljer någon annan...

Även om denna person erbjuder lägst provision ?
Då handlar det väl inte längre om business utan jantelagen och det vet ju du som jag att det inte behöver betyda att man har massa pengar.

Titta på Målaren som är hantverkare och ska köpa en guld GMT, skulle du inte anlita honom att måla din lägenhet för att han har tex sparat ihop till en fin klocka eller bil ?

Mvh
Marcus
 
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

CaptainOats skrev:
Titta på Målaren som är hantverkare och ska köpa en guld GMT, skulle du inte anlita honom att måla din lägenhet för att han har tex sparat ihop till en fin klocka eller bil ?

Mvh
Marcus

Ni såg väl solsidan förra eller förrförra avsnittet :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

masterkiller skrev:
CaptainOats skrev:
Titta på Målaren som är hantverkare och ska köpa en guld GMT, skulle du inte anlita honom att måla din lägenhet för att han har tex sparat ihop till en fin klocka eller bil ?

Mvh
Marcus

Ni såg väl solsidan förra eller förrförra avsnittet :)

Haha ja, men det är ju hans havande surtant som förstör allt hehe
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

CaptainOats skrev:
masterkiller skrev:
CaptainOats skrev:
Titta på Målaren som är hantverkare och ska köpa en guld GMT, skulle du inte anlita honom att måla din lägenhet för att han har tex sparat ihop till en fin klocka eller bil ?

Mvh
Marcus

Ni såg väl solsidan förra eller förrförra avsnittet :)

Haha ja, men det är ju hans havande surtant som förstör allt hehe
Extremt mycket WORD på det där. Fan va hon försöker sabba allt! :mrgreen:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blank safirtråksub/semaster går bort i alla dressade samanhang i mitt tycke. Dykarur som behandlas som dressur är bara fel. Skall det vara sportdinka till dressat skall det vara slitet och lite överdrivet, typ ploprof 600.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

CaptainOats skrev:
Camo00 skrev:
Om tex en mäklare vill sälja min bostad mot provision, och utstrålar överflöd av pengar genom att bära guld-Rolex eller liknande, så ökar risken att jag väljer någon annan...

Även om denna person erbjuder lägst provision ?
Då handlar det väl inte längre om business utan jantelagen och det vet ju du som jag att det inte behöver betyda att man har massa pengar.

Titta på Målaren som är hantverkare och ska köpa en guld GMT, skulle du inte anlita honom att måla din lägenhet för att han har tex sparat ihop till en fin klocka eller bil ?

Mvh
Marcus
Säger självklart inte att detta är rätt eller logiskt, utan undermedvetet! Att utstråla överflöd signalerar kanske att man tar för mycket betalt? :)
Jag hade iaf dragit mig för att ha för fina/dyra kläder och saker på mig om jag skulle sälja tjänster till "vanligt folk"...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

D

Edit: skrivet och skickat i fickan, av misstag... :roll:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Sportklocka - no no i någon bransch eller situation?

Camo00 skrev:
Säger självklart inte att detta är rätt eller logiskt, utan undermedvetet! Att utstråla överflöd signalerar kanske att man tar för mycket betalt? :)
Jag hade iaf dragit mig för att ha för fina/dyra kläder och saker på mig om jag skulle sälja tjänster till "vanligt folk"...

Instämmer. Sen är det ju så att fina grejer ofta är ihopkopplat med mindervärdeskomplex och liten plånbok. I alla fall enligt min svärmor som arbetat på bank i 30år. Enligt henne ägs 90% av alla sportbilar av personer som belånat sig till max och har dålig inkomst. Om det även gäller klockor låter jag vara osagt.

Och för att styrka det hela, så refererar jag till min fru som menar att alla korta män har mindervärdeskomplex för att de har små p...... :mrgreen:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med andra ord. Har du en stor k.., så har du en billig klocka. Typ en Casio från 90-talet. :?
 

point1

Cartier
Personligen tycker jag inte att dykarur t.ex. Rolex Sub passar speciellt bra till kostym, även om den duger till det. Men det finns så klart värre klockor att ha, t.ex. klockor med i mitt tyckte väldigt stora boetter.
 

Ricrob

Patek
Tycker generellt att vi svenskar är överjäfligt duktiga på att döma en säljare, ta en mäklare t.e.x. som bär en dyr klocka för ngn som tar för mycket betalt, ist för ngn som är duktig på sitt jobb, säljer mycket och till höga slutpris och därmed tjänar bra med deg..

Skulle personligen välja den mäklaren som ser ut som en "stekare" före en "bonnläpp" just för att han uppenbarligen säljer bra... (Eller så skulle jag anlita min fru men det får man visst inte) :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Ricrob skrev:
Tycker generellt att vi svenskar är överjäfligt duktiga på att döma en säljare, ta en mäklare t.e.x. som bär en dyr klocka för ngn som tar för mycket betalt, ist för ngn som är duktig på sitt jobb, säljer mycket och till höga slutpris och därmed tjänar bra med deg..

Bra sagt! Har en lirare på mitt jobb som helt seriöst tycker att firman borde köpa in lite schyssta dinkor till säljarna att låna när de är och gör affärer i länder där ett dyrt armbandsur kan vara sådant som är tecken på precis det du säger; att vara duktig på sitt jobb och uppskattad av arbetsgivaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gavve skrev:
Bra sagt! Har en lirare på mitt jobb som helt seriöst tycker att firman borde köpa in lite schyssta dinkor till säljarna att låna när de är och gör affärer i länder där ett dyrt armbandsur kan vara sådant som är tecken på precis det du säger; att vara duktig på sitt jobb och uppskattad av arbetsgivaren.

Haha! Genialt ju! Jag är i fel bransch tror jag.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
yonsson skrev:
Gavve skrev:
Bra sagt! Har en lirare på mitt jobb som helt seriöst tycker att firman borde köpa in lite schyssta dinkor till säljarna att låna när de är och gör affärer i länder där ett dyrt armbandsur kan vara sådant som är tecken på precis det du säger; att vara duktig på sitt jobb och uppskattad av arbetsgivaren.

Haha! Genialt ju! Jag är i fel bransch tror jag.

Haha jovars :D ej sagt att det skulle fungera hos revisorerna dock! Man kanske kan redovisa det som säljmateriel?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ricrob skrev:
Tycker generellt att vi svenskar är överjäfligt duktiga på att döma en säljare, ta en mäklare t.e.x. som bär en dyr klocka för ngn som tar för mycket betalt, ist för ngn som är duktig på sitt jobb, säljer mycket och till höga slutpris och därmed tjänar bra med deg..

Skulle personligen välja den mäklaren som ser ut som en "stekare" före en "bonnläpp" just för att han uppenbarligen säljer bra... (Eller så skulle jag anlita min fru men det får man visst inte) :D

+1
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Optimisten skrev:
yonsson skrev:
Gavve skrev:
Haha jovars :D ej sagt att det skulle fungera hos revisorerna dock! Man kanske kan redovisa det som säljmateriel?

Representation kanske? :D

Det skulle nog fungera utan problem - det blir en del i en av företaget begärd uniform. Om säljarna vill ha klockorna på fritiden blir det förmånsbeskattning, precis som med tjänstebil.

;)

Vad är förmånsvärdet på en Rolex Sub, tro?
Ska nog ta upp frågan med min revisor...
 

Pontusk

Omega
Jag är revisor och jag tror dessvärre att ni har svårt att få igenom det!

Ni kan dock unna er en klocka a'la Ur och Penn lagom till jul! Tänk på att inte överskrida 450kr bara :)!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pontusk skrev:
Jag är revisor och jag tror dessvärre att ni har svårt att få igenom det!

Ni kan dock unna er en klocka a'la Ur och Penn lagom till jul! Tänk på att inte överskrida 450kr bara :)!

För 450kr får ju de här galningarna inte ens ett klockarmband ;)
 
Topp