• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportstålklocka under 10k

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är på jakt efter en lite billigare skjortärmskompatibel "sportstålklocka", gärna åt dykarhållet. Jag vill inte att det blir för litet så någonstans kring 41mm är nog lagom och så vill man ju kunna bada med den såklart.

Problemet är att jag inte hittar så mycket intressant.. Jag har tittat lite på Longines, Certina, Seiko osv. Har jag missat något uppenbart eller någon som har något bra tips? Tack på förhand.
 

fredtiger

Cartier
Finns såklart mycket. Själv gillar jag Breitling Superocean (a17360) som du bör få för under 10000kr. Kanske någon/några tusenlappar till för en nyservad. Mycket klocka för pengarna IMO. 42mm i diam.

TrPXnuC.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Kanske en Tissot seastar 1000 nyare modellen från 2011. Finns med lite olika urtavlor, jag har svart tavla med blå detaljer och är nöjd med den. Den är 42 mm och funkar både som sport och kostym klocka, enligt min smak varjefall :) Finns även en större chrono modell men den är alldeles för stor med 47 eller 48 mm.

u9lvgUJ.jpg
 

MAK

Friends of KS
Skulle tro att du kan hitta en för 3200-3500. Lägg ut en köpesförfrågan här på KS (och på TTT om du inte får napp här). För ett par år sedan var det värsta tärna-hypen på gamla TTT, så där borde du hitta en.
 
Eftersom att du kollat Certina antar jag att du sett DS Action Diver, går att få runt 5k och är dykarcertifierad enl iso6425. Mycket trevlig klocka, min sitter på armen på ett lädernato just nu!

s3UqPeq.jpg
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Då ska vi se.

seikoswede: Jag har en soft spot för Sinn och har haft en 756 tidigare och har en U1a nu. Vilket dessvärre nog diskvalificerar alla Sinn nu. U1:an gör också att andra "tjockisdykare" där jag nog räknar in fredtiger's Bratte inte heller är aktuella.

Per: Ja, den där envisas med att dyka upp gång efter annan, möjligen försöker den säga mig någonting.

Vintage92, Denke: Glycine vet jag inte mycket om. Ser trevliga ut men verkar också vara relativt dyra. Vad det nu skulle innebära..

Aquaracer2: Mm, jag vet att många här håller den där högt, personligen måste jag nog säga att jag föredrar hydro conqest-varianterna även om jag tycker det är något som är lite off med dom.

Bond-Omegan har jag svårt för av nån anledning. Slutligen Sandkvist, visst har jag det och håller med, ser jättefin ut. Jag har aldrig haft den på och frågan om den är för yxig/stor/sportig för vad jag är på jakt efter.

Återigen, stort tack alla för input. Jag gräver vidare.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Glycine vet jag inte mycket om. Ser trevliga ut men verkar också vara relativt dyra. Vad det nu skulle innebära..

Glycine är inte så fruktansvärt dyra om man letar på rätt ställe. Går att nosa upp en ny Airman Base 22 för under 10k om man kollar runt lite. Dessutom är det ett riktigt bra märke med genuin historia och helt egen design (åtminstone gällande Airman-linjen). Rekommenderas varmt! :)

Här hittar du en bra översikt över historian bakom Glycine Airman: http://www.glycineairman.info
 
Topp