• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sprint på gammal Omega

Johe

Omega
Hej!
Skulle hjälpa en kollega byta band på sin vintageomega, men stötte på patrull då jag inte fattar hur jag ska få loss sprinten. Nu är jag ingen expert på långa vägar, och i synnerhet inte på vintage, men har inte sett den typen av sprint förut, bara skruvade eller sådana man trycker ihop. Den här verkar tjockare dock, och sviktar inte när jag trycker med verktyget. Finns heller inga lugholes på klockan så jag är lite villrådig. Några tips? Säkert jätteenkelt men man vill ju inte ta i med våld om man är osäker med risk för att förstöra något...

Försökte få en bild, vet inte hur bra den blev...

DSC_2161.JPG

Tack på förväg!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vissa sprintar är till för klockor med lug holes och hamnar de i klockor som inte har det är det knepigt att få bort dessa. Tips är att ta en avbitartång och knipsa.
Andra gamla sprintar fjärdar bara på ena sidan, har du testat från bägge håll?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vissa sprintar är till för klockor med lug holes och hamnar de i klockor som inte har det är det knepigt att få bort dessa. Tips är att ta en avbitartång och knipsa.
Andra gamla sprintar fjärdar bara på ena sidan, har du testat från bägge håll?
Om bandet är något som man vill spara kan det vara ide att bända av stiftet. Sätta en tejpad skruvmejsel mellan band och boett och bänd försiktigt. Har gjort det ett par gånger.
 
Topp