• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sprit och naket: hur man strippar en Oris

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jaha, fredag. Vilken bättre dag att korka upp en årgångs champagne och gå loss på min polares Oris som han för en tid sedan badade med (med öppen krona).

Eftersom den någonstans rostat ihop totalt hoppade jag över avsnittet där man ska ta på sig handskar och vara i en dammfri miljö. Köksbordet är kanon.....

Här har vi utgångsraset:

SAM_0464ver2.jpg


Monterades lite snabbt i en hållare och en visarna drogs av

SAM_0467ver2.jpg


Byggde dessutom ett skydd för tavlan när jag tog timvisaren. Blev rätt nöjd med den. Kan eventuellt bygga något liknande åt någon formummedlem mot en saftig slant med pengar :)

SAM_0469ver2.jpg


Visare borta

SAM_0470ver2.jpg


Demontering från andra hållet

SAM_0474ver2.jpg


SAM_0478ver2.jpg


SAM_0487ver2.jpg


Ah, ett datum och daghjul.....vik hädan!

SAM_0499ver2.jpg


SAM_0503ver2.jpg


På den här bilden framgår det ganska tydligt att rosten satt sina spår (samt varför jag vågat vara så ovarsam). Urverket är i det närmaste helt nedmonterat

SAM_0505ver2.jpg


Ska eventuellt köpa en billig kines på Cousins för att få igång vraket. Lovar att dokumentera det också i så fall!

Här har vi arbetshörnan

SAM_0504ver2.jpg


Och här har vi två av mina klockor som jag nu ska plocka ner i molekyler (eller kanske inte) :D

SAM_0506ver2.jpg


Over n out
 
Snyggt jobbat ! Ja, det verket är nog bortom all räddning, men det var det ju även före du började skruva i det. ;) Vatten kan verkligen vara ett elände när det väl kommer in i en klocka; minns särskilt en tråd på WUS Omega-avdelning där en kille glömt skruva in kronan på sin SMP Chrono och där hela urverket (kaliber 1164) rostat sönder och samman när havsvattnet fått lite tid att göra sitt. Det var ingen granner syn. :shock:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Alltid kul att se, men synd att skadan var så omfattande.

Snyggt fotat också!

Det är ju alltid kul att försöka dokumentera vad man håller på med (framförallt om jag skulle bli tvungen att sätta ihop skräpet) :D

Undersköterskan skrev:
Snyggt jobbat ! Ja, det verket är nog bortom all räddning, men det var det ju även före du började skruva i det. ;) Vatten kan verkligen vara ett elände när det väl kommer in i en klocka; minns särskilt en tråd på WUS Omega-avdelning där en kille glömt skruva in kronan på sin SMP Chrono och där hela urverket (kaliber 1164) rostat sönder och samman när havsvattnet fått lite tid att göra sitt. Det var ingen granner syn. :shock:

Haha, menar du att jag skulle ha kunnat påverka urverket negativt? Har jag mycket svårt att tro :mrgreen:

Vatten och insidan av urverk funkar sådär :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Sprit och naket: hur man strippar en Oris

Mycket trevliga bilder, tack! Se till att posta fortsättningen?! :)
 

Ricrob

Patek
Härligt att se lite riktigt "hemmapul"! Som sagt, glöm inte posta fortsättningen och du, behöver du hjälp med patent på ditt tavelskydd, så jobbar min svägerska med patent! :lol:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Bra post och välkommen!
tackar tackar

Ricrob skrev:
Härligt att se lite riktigt "hemmapul"! Som sagt, glöm inte posta fortsättningen och du, behöver du hjälp med patent på ditt tavelskydd, så jobbar min svägerska med patent! :lol:
världspatent är redan sökt. Har slutat på mitt futtiga jobb som konsult i finansbranschen samt beställt en GMT Ice :D


Camo00 skrev:
Mycket trevliga bilder, tack! Se till att posta fortsättningen?! :)

JakobZ skrev:
Haha! är grymt sugen på del 2!! :mrgreen:

Ja nu är jag väl så illa tvungen att försöka få ihop den :lol:
 
Topp