• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Squale 30 ATMOS Pan America GMT.

Tjena alla klocksnackare! Nu ska det snackas Squale.
Själv är jag en ung klockenthusiast på 16år. Jag har haft intresse för klockor i ca 1år. Dvs jag vet en del men långt ifrån allt!
Iallafall slut på presentationen.
Jag vill ta ett snack om Squale 30 ATMOS Pan America GMT. Klockan har fått en del kritik då den är lik rolex gmt master. (Varför jag inte vill kalla den homage kommer jag till senare).
Som ni vet har Squale en ganska rik historia, de har tillverkat delar till stora klockmärken men 1974 förklarde dem sig som sjävständigt märke på marknaden. (Rätta mig om jag har fel).

För ett tag sen släpptes klockan Squale 30 ATMOS Pan America GMT. Och därmed Squales första gmt-klocka (finns också i svart). Den har stora liknelser från den vad jag förstår mytomspunna klockan Rolex gmt Pan Am (pepsi bezel med vit dial) gjorda till ledningen i flygbolaget Pan America för mycket länge sedan. Har jag fattat det rätt är det inte ens bekräftat från Rolex sida att klockan gjordes. (Återigen rätta mig om jag har fel)

Iaf, klockan är vad jag vill kalla det en "hybridhomage" på Rolex gmt Pan Am. Varför jag kallar den för hybridhomage är för att klockan faktiskt är baserad på Squales vintage dykare från 60-talet. Jag förnekar dock inte att det alldeles uppenbart är mycket detaljer/liknelser från just rolex gmt master. Men klockan är trotsallt gjord på deras eget sätt. Definitivt mer inviduell jämfört med andra homager som Invicta, Steinhart etc där man kopierar rakt av! Samtidigt coolt att dem valt att eftertrakta en klocka med vintagestil och historia.

Här är också lite detaljer på varför jag gillar den här klockan.

-Den har ett väldigt bra och pålitligt ETA-verk.
-100% swiss made.
-GMT funktion (andlening till att jag hitta klockan är att jag var ute efter en GMT-klocka.
-safirglas
-datum med en förstoringslob sommvad jag förstår har fått väldigt bra omdömen
-120 klick bezel
-vattentålig 30ATM (300m)

Jag rekommenderar starkt att ta er 20minuter och titta på You-Tubern THE URBAN GENTRY. Han har nämligen gjort en review på klockan! Och han är inne på samma spår som jag är!

Kommentera gärna vad ni själva tycker! Jag säger inte att jag har rätt eller fel utan vill själv höra andras åsikter, resonomang och argument om vad ni tycker om denna klocka!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    112.2 KB · Visningar: 435
  • image.jpeg
    image.jpeg
    112.8 KB · Visningar: 445
  • image.jpeg
    image.jpeg
    113.8 KB · Visningar: 486

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ledsen men det här är inte Squale för mig. Hoppas du släpper den här serien och börjar titta på deras andra ur.
+1. Der finns så många fler ur från Squale som är mer sanna deras historia.
Bifogar en bild på min vintage Squale, brandad Marina militare för italienska marinen. Den är Squale, iaf för mig :)
20160725_192237.jpg

Gällande GMT så finns det massa andra snygga, bra modeller hos andra märken. Kika runt så hittar du säkert någon som faller i smaken :)
Kan inte låta bli att bifoga min favorit bland GMT också :)
20160521_164938.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Inte min cup of tea men gillar du den så ska du köpa den såklart. Skit i vad andra tycker.

Det är ju betydligt dyrare att köpa en Rolex GMT Master och JA, Squale kan bättre än sådär, särskilt om man tittar på vintage.
 
+1. Der finns så många fler ur från Squale som är mer sanna deras historia.
Bifogar en bild på min vintage Squale, brandad Marina militare för italienska marinen. Den är Squale, iaf för mig :)
20160725_192237.jpg

Gällande GMT så finns det massa andra snygga, bra modeller hos andra märken. Kika runt så hittar du säkert någon som faller i smaken :)
Kan inte låta bli att bifoga min favorit bland GMT också :)
20160521_164938.jpg
Ja det tror jag säkert! Fin squale du har, och helt självklart är det mer squale en GMT-Squale.
Har kikat runt på många olika gmt-klockor under 8k (max budget) och har tyvärr inte hittat något bättre. Exempel: Orient star seeker, GMTn från christopher ward, etc.
Den här klockan har däremot verkligen fallit mig i smaken. Förbjuden frukt kanske... Hehe.

Riktigt snygg GMT! Pepsi är så najs!
 
Inte min cup of tea men gillar du den så ska du köpa den såklart. Skit i vad andra tycker.

Det är ju betydligt dyrare att köpa en Rolex GMT Master och JA, Squale kan bättre än sådär, särskilt om man tittar på vintage.
Förstår det, hade jag varit äldre och haft större budget hade det troligtvis inte varit min cup of tea heller.
Ja jo i slutet är det nog bara mig själv jag kommer lyssna på om jag ska köpa klockan eller inte. Som sagt tycker själv att det är riktigt snygg och har länge velat ha en gmt!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Låg ju en Zenith GMT på K&S för runt 10 för ett tag tag sedan. Personligen gör alla Squales 1545'or mig ledsen i ögat, de kan så mycket bättre än så.
 

ozzyozzy

Cartier
+1. Der finns så många fler ur från Squale som är mer sanna deras historia.
Bifogar en bild på min vintage Squale, brandad Marina militare för italienska marinen. Den är Squale, iaf för mig :)
20160725_192237.jpg

Gällande GMT så finns det massa andra snygga, bra modeller hos andra märken. Kika runt så hittar du säkert någon som faller i smaken :)
Kan inte låta bli att bifoga min favorit bland GMT också :)
20160521_164938.jpg
Riktigt tung MM-Squale! Tips på bra källor att hitta vintage Squale på? (förutom bukten)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
668651d1376085173-steinhart-gmt-ocean-1-panam-blue-red-die-schoene-ihre-schwester-pan_am_7.jpg

Vet inte riktigt hur Squalen skulle vara mer "egen" i designen än motsvarande Steinhart. Squalen är ju till och med mer lik Rolexen eftersom den har aluinsert istället för keramiskt insert. Men gillar du så kör på.
 
668651d1376085173-steinhart-gmt-ocean-1-panam-blue-red-die-schoene-ihre-schwester-pan_am_7.jpg

Vet inte riktigt hur Squalen skulle vara mer "egen" i designen än motsvarande Steinhart. Squalen är ju till och med mer lik Rolexen eftersom den har aluinsert istället för keramiskt insert. Men gillar du så kör på.
Som jag skrev innan baseras faktiskt squalen på deras vintage dykare från 60-talet. De har också bytt så rött är upp och blått nere, samt har dem också deras kända stora krona m.m. Jag tycker att dem har försökt göra den till sin egen istället för att göra som exempelvis invicta gör sina homager och kopiera rakt av!
Men självklart, så himla olika är dem inte! Måste erkänna att din ser riktigt bra ut också! Dock så gillar jag squale bättre och tycker att dem har intressantare historia! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrev innan baseras faktiskt squalen på deras vintage dykare från 60-talet. De har också bytt så rött är upp och blått nere, samt har dem också deras kända stora krona m.m. Jag tycker att dem har försökt göra den till sin egen istället för att göra som exempelvis invicta gör sina homager och kopiera rakt av!
Men självklart, så himla olika är dem inte! Måste erkänna att din ser riktigt bra ut också! Dock så gillar jag squale bättre och tycker att dem har intressantare historia! :)
Jag äger ingen Steinhart, snodde bilden. :)
Vilken 60-talare är det du syftar på?
 
Nä, det förstår jag (kul att du har intresset!) men de ligger inte så långt från Pan Am-Squalen va? Den såg ut att kosta rund 700USD (+moms), då har du nästan likvärdigt som t.ex. denna med Trusted Checkout från C24: https://www.chrono24.se/glycine/airman-2000-gmt-022005-art-nr312--id4645760.htm
Från gnomonwatches.com finns den för ca 6k. Sen att moms skulle tillkomma har jag inte över huvudtaget ens tänkt på??
Om nu så är fallet blir det nog inget köp, för att isåfall som du säger kan man hitta nåt bättre i samma prisklass. :)
 

Pantzar

Omega
Det var ingen gmt som passade mig må jag säga, men har många gånger varigt sugen på en squale 1521 i blått.. men har lite svårt för att dom ska skriva sitt namn på sidan av boetten..:banghead:
Är du specifikt ute efter en klocka med gmt funktion så hade jag kikat på christoffer ward, trident gmt är riktigt snygg! ;)
 
Det var ingen gmt som passade mig må jag säga, men har många gånger varigt sugen på en squale 1521 i blått.. men har lite svårt för att dom ska skriva sitt namn på sidan av boetten..:banghead:
Är du specifikt ute efter en klocka med gmt funktion så hade jag kikat på christoffer ward, trident gmt är riktigt snygg! ;)
Har/är fortfarande faktikskt lite inne på den med. Dock så har squale fördel då det är ett företag med historia jämfört med CWARD.
 
Topp