Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Squale,erkänt märke

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ervid, 17 november 2014.

1. Ervid
    Trådstartare

Ervid Bonde

Squale är i mina ögon och det lilla kunnande jag har, ett eget märke. Med egna modeller som säljer brett.
    Vet inte riktigt vad jag ska tycka när man stöter på detta
    image.jpg

http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches/20-atmos-mint-1545-domed-sapphire-sel-bracelet

Påminner VÄLDIGT mycket om en rolex hulk. Är själv ett stort fan av Hulk och skulle mer än gärna bära en men har inte ekonomin just nu.

Vet att denna klocka inte ersätter en hulk men gillar verkligen en grön dykare.
    Frågan är egentligen vad den breda massan, full av kunskap och åsikter tycker om detta.
    Är det mer okey att man gör en väldigt lik modell när man är ett erkänt märke än när man är ett företag som bara gör kopior/homeage?

2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Känns Steinhart över det hela :( För mig är det lite av ett plattfall.
    Man hade kunnat valt att skippa mercedes-visaren, valt att göra tavlan lite annorlunda med lumen osv. Nog för att lumen på dykarna brukar vara ganska lika märken emellan men här skulle man ha kunnat gått en lite annan väg. Samma sak gäller länken som ser ut likt Oyster osv. Vridring.. ja you name it. Tyvärr.

paradis, Icaras, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  3. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tycker att den kursiva och den svängda texten gör att den ger ett lite billigt intryck..

4. Rookie

Rookie Borgare

Svängd text, lumeplupp på sekundvisare alldeles för långt ut och för mycket stulen design gör den tyvärr ganska ointressant enligt min mening. Jag undrar verkligen hur dem tänkte när de satte pluppen så långt ut. Inte över hela indexmarkeringen, inte heller precis innan utan typ halva?

5. Chuck

Chuck Friends of KS

De ba köpa, brukar sluta med en sub ändå [emoji4]

Grafton gillar detta.
  6. saferide

saferide Bonde

Har själv en Squale 50 atmos som jag gillar väldigt mycket, men den där såg inte ok ut. Dock är det lite förvirrande med alla dessa modeller, 20 atmos varianten finns inte ens på den officiella hemsidan(?) och inte heller Peter på squale.se har dem. Vet att märket "rebootade" rätt nyligen så förhoppningsvis har de städat ut alla lik ur garderoben och kör på lite mer egna modeller numera. Jag väljer att se den där som olycksfall i arbetet :)

7. Har haft en riktigt rolig egen historia men som så många andra har dom hakat på hommagetåget på senare tid med vissa modeller, dock så likställer jag dom inte med Steinhart...

8. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Squale likt många andra har ju producerat subhomager back in the days så att säga med, om det var mer oskyldigt förr låter jag var och en bestämma själv...

9. hedbrg

hedbrg Borgare

Mycket från squale luktar väl mycket homage, men deras limiterade vintage master tycker jag blev riktigt fet (stulen bild).

Erik1 gillar detta.
  10. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Deras egna modeller är ju rätt egna, men denna är bara pinsam. Skärpning!

11. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    exakt. 50 atmos kan väl knappast räknas som en homage...eller?

12. Donkii

Från:
    Östersund
    De äldre vintage Squalearna? är ju tokgrymma, står på egna ben och verkar ha fått ett uppsving bland klockfolk.. Men jag tror man skjuter sig i foten om man kliver in för hårt på hommagefronten.

eriksson850 och snoozarn gillar detta.
  13. saferide

saferide Bonde

Men gör de det, om ni tittar på utbudet på deras hemsida? Visst, 20 atmos är inte ok men den finns ju inte i sortimentet hos tillverkaren själv?

14. saferide

saferide Bonde

Det där tar jag tillbaka... de finns ju visst kvar men lite svårare att hitta!!

15. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Sub-kopiorna som Gnomon säljer är en skam mot vad Squale egentligen är. Håll er borta från dom. Det är 100% skräp.

16. Ervid
    Trådstartare

Ervid Bonde

Anledningen till att jag hittade denna skapelse var ju att jag letade en grön dykare.

Hittar väldigt få, någon som har scannat marknaden och kan komma med tips?

17. Donkii

Från:
    Östersund
    Grön tavla som gäller eller?

18. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    När du säger det så kan jag inte påminna mig om att jag sett så många nyare dykare som är gröna. Kanske beror på att just grönt är starkt förknippat med Rolex och många tillverkar undviker den fallgropen. Den enda jag kommer att tänka på på rak arm är combat subben.
    70112f82-0221-4097-977d-869fa4b6b402.jpg

jabla och Dalomo gillar detta.
  19. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    saferide gillar detta.
  20. Donkii

Från:
    Östersund
    Deep Blue

Bernhardt

Hulken

Victorinox

Orient

Helson

Lucerne

Moddad Seiko

Benarus

Vostok

San Marino

jabla, saferide, Dalomo och 2 andra gillar detta.
  21. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Den där Deep Blue var väl lite lik en Oris..

eriksson850 gillar detta.
  22. Donkii

Från:
    Östersund
    Hmm.. inte tänkt på det.. försöker komma på vilken modell du kan tänka på.. har du nått hum? :) Tycker den känns ganska säregen med sina visare och det orangea indexeringarna.

23. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Helson är ju rätt trevlig. Brons är alltid coolt. Vill minnas att den även görs i 40mm om man nu inte föredrar en gris :)

24. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Problemet här enligt mig är att alla var hemska utom just hulken och Helson till viss del.. Väldigt skralt utbud om man inte vill ha en Rolex hommage men ändå grön bezel/ tavla enligt mig. Har en combat sub själv som jag är otroligt nöjd med dock!

25. Ervid
    Trådstartare

Ervid Bonde

Har koll på den, tack. Tycker dock det är för mycket pengar.

Fastnade för grönt när rolex kom med Kermit och det blev inte bättre när Hulk kom. Är grönt i allmänhet och helgrönt i synnerhet.

26. Donkii

Från:
    Östersund

Då han inte svarat än på min fråga så utgick jag från hans första post där klockan hade grön tavla och försökte hitta lite gröna tavlor.. men utbudet blir klart mycket intressantare när man går efter grön vridring..

Erik1 gillar detta.
  27. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Haha. Precis som jag då ;)

28. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tänkte boettform och luggar.

29. Donkii

Från:
    Östersund
    Sant! Påminner mycket om deras feta typ 50mm .. Påminner mycket om nån annan i deras modellutbud också, true.

Mårtenssons ur Brookfield