• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Squale,erkänt märke

Ervid

Omega
Squale är i mina ögon och det lilla kunnande jag har, ett eget märke. Med egna modeller som säljer brett.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka när man stöter på detta
image.jpg


http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches/20-atmos-mint-1545-domed-sapphire-sel-bracelet

Påminner VÄLDIGT mycket om en rolex hulk. Är själv ett stort fan av Hulk och skulle mer än gärna bära en men har inte ekonomin just nu.

Vet att denna klocka inte ersätter en hulk men gillar verkligen en grön dykare.
Frågan är egentligen vad den breda massan, full av kunskap och åsikter tycker om detta.
Är det mer okey att man gör en väldigt lik modell när man är ett erkänt märke än när man är ett företag som bara gör kopior/homeage?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Känns Steinhart över det hela :( För mig är det lite av ett plattfall.
Man hade kunnat valt att skippa mercedes-visaren, valt att göra tavlan lite annorlunda med lumen osv. Nog för att lumen på dykarna brukar vara ganska lika märken emellan men här skulle man ha kunnat gått en lite annan väg. Samma sak gäller länken som ser ut likt Oyster osv. Vridring.. ja you name it. Tyvärr.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Svängd text, lumeplupp på sekundvisare alldeles för långt ut och för mycket stulen design gör den tyvärr ganska ointressant enligt min mening. Jag undrar verkligen hur dem tänkte när de satte pluppen så långt ut. Inte över hela indexmarkeringen, inte heller precis innan utan typ halva?
 

saferide

Omega
2-Faktor
Har själv en Squale 50 atmos som jag gillar väldigt mycket, men den där såg inte ok ut. Dock är det lite förvirrande med alla dessa modeller, 20 atmos varianten finns inte ens på den officiella hemsidan(?) och inte heller Peter på squale.se har dem. Vet att märket "rebootade" rätt nyligen så förhoppningsvis har de städat ut alla lik ur garderoben och kör på lite mer egna modeller numera. Jag väljer att se den där som olycksfall i arbetet :)
 
Har haft en riktigt rolig egen historia men som så många andra har dom hakat på hommagetåget på senare tid med vissa modeller, dock så likställer jag dom inte med Steinhart...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Squale likt många andra har ju producerat subhomager back in the days så att säga med, om det var mer oskyldigt förr låter jag var och en bestämma själv...
 

hedbrg

Panerai
Mycket från squale luktar väl mycket homage, men deras limiterade vintage master tycker jag blev riktigt fet (stulen bild).
1441629d1396396175-new-super-limited-nos-vintage-squale-master-1958463_674554322604006_457742422_n.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
De äldre vintage Squalearna? är ju tokgrymma, står på egna ben och verkar ha fått ett uppsving bland klockfolk.. Men jag tror man skjuter sig i foten om man kliver in för hårt på hommagefronten.
 

saferide

Omega
2-Faktor
Men gör de det, om ni tittar på utbudet på deras hemsida? Visst, 20 atmos är inte ok men den finns ju inte i sortimentet hos tillverkaren själv?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Sub-kopiorna som Gnomon säljer är en skam mot vad Squale egentligen är. Håll er borta från dom. Det är 100% skräp.
 

Ervid

Omega
Anledningen till att jag hittade denna skapelse var ju att jag letade en grön dykare.

Hittar väldigt få, någon som har scannat marknaden och kan komma med tips?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Anledningen till att jag hittade denna skapelse var ju att jag letade en grön dykare.

Hittar väldigt få, någon som har scannat marknaden och kan komma med tips?

När du säger det så kan jag inte påminna mig om att jag sett så många nyare dykare som är gröna. Kanske beror på att just grönt är starkt förknippat med Rolex och många tillverkar undviker den fallgropen. Den enda jag kommer att tänka på på rak arm är combat subben.
70112f82-0221-4097-977d-869fa4b6b402.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Deep Blue
Bernhardt
Hulken
Victorinox
Orient
Helson
Lucerne
Moddad Seiko
Benarus
Vostok
San Marino
Problemet här enligt mig är att alla var hemska utom just hulken och Helson till viss del.. Väldigt skralt utbud om man inte vill ha en Rolex hommage men ändå grön bezel/ tavla enligt mig. Har en combat sub själv som jag är otroligt nöjd med dock!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Problemet här enligt mig är att alla var hemska utom just hulken och Helson till viss del.. Väldigt skralt utbud om man inte vill ha en Rolex hommage men ändå grön bezel/ tavla enligt mig. Har en combat sub själv som jag är otroligt nöjd med dock!


Då han inte svarat än på min fråga så utgick jag från hans första post där klockan hade grön tavla och försökte hitta lite gröna tavlor.. men utbudet blir klart mycket intressantare när man går efter grön vridring..
 
Topp