• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Squale = rippoff??

Aston

Panerai
image.jpg
Har tittat på Gripenbros sida ett tag och upptäckte Squale. Verkade vara ett bra och seriöst märke. Ok deras 20atm quarts har diskuterats här om att de liknar Rolex. Men deras 50atms har fått bra recentioner här på forumet ( Gripenbro har inte med 20atms i sitt sortiment) Men efter mycket efterforskning om Squale och dykklockans historia i allmänhet kom jag över en bild på nätet!
Döm själva, ser ni någom likhet????
image.jpg
 

Aston

Panerai
Enligt mina efterforskningar var Blancpain den första "riktiga" dykarklockan och kom 1953. Sen kan jag inte riktigt utläsa refernsen till sidan du hänvisar till. Är det Squale själva, bilderna ser ut att komma från Squales egen hemsida?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

Nic

Rolex
2-Faktor
Enligt mina efterforskningar var Blancpain den första "riktiga" dykarklockan och kom 1953. Sen kan jag inte riktigt utläsa refernsen till sidan du hänvisar till. Är det Squale själva, bilderna ser ut att komma från Squales egen hemsida?
Hodinkee, som jag länkade till, anses väl vara ett av världens största klockrelaterade e-magazine och har ingen anknytning till Squale.
Texten jag syftade på var denna:

"Other than EPSA, Squale was the big dive watch casemaker of the '60s and '70s and its 50 Atmos case, with its distinctive 4:00 crown position, was used by brands like Blancpain, Auricoste, DOXA, and (TAG) Heuer all the way into the 1980s. In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous "Bund" Fifty Fathoms."
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tummen upp att dom byggt för bland annat BP.

Men den prestigen kan inte accepteras pga deras sjuka rip offs.

TUMMEN NER!
Dra skit företaget genom jorden.
 

Aston

Panerai
Historiskt sett anser jag att Squale har en viktig plats och har gjort mycket för dyksporten( har varit dykare i 40 år och mitt första cyklop var gjort av S) men när märket nu dyker upp ( ursäkta) och jag föll för designen, var det då Squale eller Blancpain jag föll för. Jag blev tveksam och uppskattar all feedback ( har bara varit klockintresserad i 4 år) till de moderna Squale klockorna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Historiskt sett anser jag att Squale har en viktig plats och har gjort mycket för dyksporten( har varit dykare i 40 år och mitt första cyklop var gjort av S) men när märket nu dyker upp ( ursäkta) och jag föll för designen, var det då Squale eller Blancpain jag föll för. Jag blev tveksam och uppskattar all feedback ( har bara varit klockintresserad i 4 år) till de moderna Squale klockorna.

Be inte om ursäkt :)
Det är Squale som ska göra det
 

Icaras

Rolex
Men har Squale någon gång sålts eller legat under is? Tänkte ifall dessa rip-offs har ungefär samma bakgrund som exempelvis Bulova.

Kollar man igenom sortimentet på deras hemsida så finns det inga solkara rip-offs förutom några tvåtons TAG (Squale kanske hade något med dessa att göra?). Att likställa Squale med Steinhart är väl att ta i?

Edit: Hittade nu de som länkades ovan på www.squalewatches.com, tittade först på www.squale.ch.
 

SSL

Audemars
Gör Squale fortf rippisar eller var det under en period dom kände sig vilsa i klockskogen? Tycker märket över lag är tufftuff, men för stort för lilla mig.
 

Hubbe

Omega
Detta hade jag helt missat. Mkt intressant när det visar sig att de gjorde en homage redan på 60 talet. Det sjuka är att jag åter blir sugen på Squale när jag bläddrar igenom tråden.
Frågan är ju om man öht kan kalla en homage på 60:talet för en homage?
Intressant alldeles oavsett.

Har en 50 atm som jag är alldeles fånigt nöjd med. Köp.
 

KMS

Rolex
Squale har väl likt DOXA mer eller mindre återuppväckts. Ägs numera av helt andra ägare än grundarna. Numera riktar de väl in sig på lite annat än vad som gjordes på 60-70-talet... Precis som DOXA in asia. Säljer antagligen inte tillräckligt bra med 50 & 100atmos.

Finns väl en uppsjö av mer eller mindre lyckade återuppväckningar, en som funkat bra är väl Panerai tex.
Jag håller mig till vintage Squale helt enkelt!:)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är ju om man öht kan kalla en homage på 60:talet för en homage?
Intressant alldeles oavsett.

Har en 50 atm som jag är alldeles fånigt nöjd med. Köp.
Ja intressant. Varför inte? 1521 är en fin klocka.
Squale har väl likt DOXA mer eller mindre återuppväckts. Ägs numera av helt andra ägare än grundarna. Numera riktar de väl in sig på lite annat än vad som gjordes på 60-70-talet... Precis som DOXA in asia. Säljer antagligen inte tillräckligt bra med 50 & 100atmos.

Finns väl en uppsjö av mer eller mindre lyckade återuppväckningar, en som funkat bra är väl Panerai tex.
Jag håller mig till vintage Squale helt enkelt!:)
Familjen Maggi som återupplivade märket har ju som distributör åt Squale en historia med den ursprungliga ägaren och tycker nog att återupplivandet varit lyckat, självklart bortsett från magplasket med 20atm.
Håller dock med om att vintage klockorna från Squale är roligare.
 

Aston

Panerai
Jo, det är där jag tittat men på Squalewhatces.com står det " more on the way" . Tycks vara stor efterfåga på klockerna.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar vintagevarianterna , dom homagevarianterna som visades ovan är riktigt tråkiga ...
En jungel med modena lågprisdykare ...
 
Topp