Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ställa tiden på klocka som fortar sig

Diskussion i 'Diskussion' startad av Daniel1978, 8 juli 2016.

1. Daniel1978
    Trådstartare

Daniel1978 Bonde

Hur ställer ni tiden på era klockor som fortar sig, backar ni tiden eller skruvar ni fram tiden ett helt varv?

Mår klockan bättre/sämre vid något sätt?

Jag har fått för mig att klockorna mår bättre om man skruvar fram tiden. Har två mekaniska klockor som fortar sig och när jag backar tiden på dem så hoppar sekundvisaren onormalt, den ena stannar till och med ibland så att jag får skaka igång den igen.

Som sagt, hur gör ni?

2. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Tror inte det skadar klockan att vrida baklänges. I manualen till Speedmastern står det att man kan dra lätt bakåt för att stoppa sekundvisaren och på så vis kunna ställa klockan exakt. Speedyns sek.visare stannar eller tom. tickar baklänges när man drar klockan bakåt.
    Jag gör på samma sätt med min skx007 som också saknar hack & wind.

3. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Beror väl på hur mycket den fortar sig. Min gmt går ca +1 spd. Brukar ställa om den en gång i månaden kanske. Jag drar bara ut kronan och väntar 30-40 sekunder. Sen går den rätt igen :)
    Jobbigare när klockan går minus..

laketwig gillar detta.
  4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det spelar ingen roll om du vrider fram eller bakåt med visarna. Tänk bara på att inte ändra datum eller andra inställningar mellan 22-01 för du kan datumverket skadas. Annars inga problem

theargonaut gillar detta.
  5. Daniel1978
    Trådstartare

Daniel1978 Bonde

OK tack för det, då fortsätter jag som jag gjort tidigare :)

Mårtenssons ur Brookfield