Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stå still hur länge?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mekmek, 9 februari 2014.

1. Mekmek
    Trådstartare

Mekmek Friends of KS

Undrar en sak; jag har bara en wimder, och i den ligger oftast autofavoriten för stunden. Brukar dra upp alla andra auto/manuella 1 gång i veckan, för att "motionera" dom. Tar dom skada av att stanna och sedan dras upp för att stanna igen eller är det bra att hålla oljorna i gång då och då? Sen använder jag dom ju också med jämna mellanrum, men alla går ju inte att hålla igång samtidigt. Eller?

2. konkas

konkas Friends of KS

Bra fråga. De klockor jag inte använder låter jag ligga utan winder och jag drar inte upp dem för sakens skull. Gör jag fel?

3. morrism

morrism Friends of KS

Beror på vad det är för klocka, ny? Gammal?

4. morrism

morrism Friends of KS

Nya Rolex t.ex. har olja som ligger på sin plats oberoende av position eller rörelse av klockan. Gäller säkert Omega m.fl. också

Mekmek gillar detta.
  5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Det där måste du utveckla. Vad är det som åstadkommer oberoendet?
    A

6. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Vad gäller för äldre omegor, automater och manuella?

7. morrism

morrism Friends of KS

Jag ska försöka leta upp källan, men oljans viskositet och kemiska struktur samt utformningen av platsen där den är applicerad gör att den håller sig på sin plats. Det är viktigt att den gör det, skulle oljan rinna iväg från sin plats och friktionen öka så kan det uppstå haveri.

acce1999 gillar detta.
  8. morrism

morrism Friends of KS

9. acce1999

acce1999 Friends of KS

10. Mekmek
    Trådstartare

Mekmek Friends of KS

T ex 79 DJ, Speedy 79, PO 05, Aquaracer 05, Seamaster 97 och 69, chronolink 01. Vad tror du?

11. 4cie

4cie Biskop

Hade inte läst den förr och hade hoppats på att skjuta på servicen ett litet tag till :confused:

Mekmek gillar detta.
  12. 4cie

4cie Biskop

Allvarligt, de bilderna han postar är såklart på klockor som har gått länge utan service och som har burits regelbundet (om inte varje dag) och därmed har slitskador på en del av verket.
    Låt säga att du har en klocka som du har på dig kanske någon gång om året då?

13. morrism

morrism Friends of KS

Det spelar ingen roll vad du gör om du servar de som du ska, men är ditt mål att dra ut på service så länge som möjligt så låt de ligga om de är servade med nya oljor, enda anledningen att dra upp de är för att fördela oljan i så fall (Vilket inte behövs). Fjädern/fjädrarna tappar ju sin styrka med tiden av att den blir uppdragen så vill du snåla på uppdragningar så håller fjädern längre rent teoretiskt.

Mekmek gillar detta.
  14. morrism

morrism Friends of KS

Vad var frågan?

15. 4cie

4cie Biskop

Om de verkligen religiöst behöver servas varje 5-7e år?

16. morrism

morrism Friends of KS

Beror på hur du definierar behöver, hur du behandlar klockan och "if u feel lucky"

men nej man måste ingenting

17. Mekmek
    Trådstartare

Mekmek Friends of KS

Tack för goda råd :)
    Orsaken till frågan är egentligen inte att skjuta på service så länge som möjligt, utan mer av praktiska skäl.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

morrism gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield