• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stål eller titan

Spindel

KS vulkanolog på Island
Eftersom alla andra tipsar gör jag väl också det. :p

Kan du tänka dig en lite större klocka finns alltid en Orient M-force i titan (finns även med svart kant på urtavlan) för 3000-4000 SEK. Har tyvärr inte modellnummer tillgängligt just nu.

image.jpg
 

hedbrg

Panerai
Kanske tog i lite när jag skrev vanligaste. Men titan(ium) är bland dom vanligare och finns i nästan allt.

Enligt wiki platsar titan inte ens på topp10-listan på förekommande grundämnen i galaxen.

Jorden ska bestå av ca 0.05% titan.

Element Atomer per miljon
Väte 739 000
Helium 240 000
Syre 10 700
Kol 4 600
Neon 1 340
Järn 1 090
Kväve 970
Kisel 650
Magnesium 580
Svavel 440
 

mouqvist

Rolex
Då undrar jag, får jag samma legering i en Certina som man får i en Panerai eller annat dyrare märke? Är deras titanlegering billigare och sämre?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gillar inte det lite plastiga ljudet från titanlänkar. Head-only, så köper man den som är snyggast/tuffast :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Då undrar jag, får jag samma legering i en Certina som man får i en Panerai eller annat dyrare märke? Är deras titanlegering billigare och sämre?
Brukar ju ofta vara ren titan i klockor eftersom det är relativt lättarbetat. Men finns säkert klockor i titanstål som är superhårt och fortfarande lätt.
 

mega

Rolex
Har en Aerospace och en Seawolf, båda i titan. Aerospacen väger
INGENTING, och Seawolfen är lätt som en fjäder, i alla fall jämfört med
en PO XL.

Jag gillar titan, det är snyggt, lätt, och håller på något sätt en
behaglig temperatur både sommar och vinter.


a4e4yjeg.jpg


ny4ygynu.jpg
 

isbjörn

Panerai
....Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad...

Min SMP 300 Ti väger ca 105 gram med länk. Någon som har en stålis 2254.50 (helst med tidiga länken) att jämföra med?

atany5er.jpg



Jag skulle absolut prova en Titan om jag hade möjlighet och inte hade gjort det innan.

Har ägt en titanklocka och gillade den skarpt, tycker titan har ett oförtjänt 'dåligt' rykte och jag förstår inte varför. Är tveksam till att de som bespottar titan verkligen har klämt på ett titanur under någon längre tid.

Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad. Förstår inte vikthetsen mot titan, jag har inte upplevt vikten (att den skulle kännas lätt) som ett problem på någon av de titanklockor jag känt på/ägt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Titanium är vårt vanligaste grundämne .Förekommer i det mesta .Tandkräm ,sand m.m .Ett billigt material .Det som kostar är bearbetningen . Titanium är mjukare men betydligt segare än stål . Därför repas det lätt .

Det där stämmer väl inte, titan är hårdare än stål?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Titan är ett grundämne medan stål är en legering. En legering kan vara precis hur hård eller mjuk som helst. Titan finns i olika renhetsgrader. Där grade 9 är renast. Titan kan oxå legeras för att få andra egenskaper.

Jaaaa? Titan är väl fortfarande hårdare om man ser till legeringar på armbandsuren?
 

rogart-63

Patek
Ska googla lite. Senare. Så vi får lite kött på benen. Har visserligen jobbat med både titan och stål i många år. Men man glömmer fort.
 

rogart-63

Patek
Ja kanske får böja mig. Stainless steel har en Brinell hårdhet på ca 160 Hb medan titanium har en hårdhet på ca 200 Hb. Men sen beror det ju på vilken legering det är.upplever ändå mina två klockor i titan mjukare i materialet. Båda har märken på baklocket efter slintande verktyg.Något jag själv gjort :-(
 

isbjörn

Panerai
[quote uid=2041 name="hollow123" post=637718]Visa bild 68669[/quote]

Där satt den! Den (nästan) direkta jämförelsen mellan titan och stål och hur mycket det skiljer i vikt på "samma klocka". SMP Pro: titan 105 gram, stål 143 gram.
(Inte samma modell av länk och en länkbit borta på titanaren, ca 19 cm runt)

1ad4fe135c10d12f010ad4cd73ce645c.jpg
<br/>
8fba58ef29f095e8278a1b3ccb6e624a.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag har bara en titanklocka (Certina DS First Chrono Titanium C541.7184.12.61) men tycker att det är ett fantastiskt material - lätt, bekvämt och framförallt snyggt. Enda minuset är att det är mer repkänsligt än rostfritt stål, men är man inte stenläggare till yrket så klarar man sig ganska bra.
2014-10-27 17.52.43.jpg
 

Stefani

Breitling
Tycker du ska ta en titt på Oris, va i samma sits som dig för ett tag sedan när jag skulle köpa en klocka och valde en Oris. Mycket klocka för pengarna. En sak att tänka på är ifall du ska byta från länk till något annat så är det svårt och hitta om du inte gör en specialbeställning från någon som gör läderband.
 

TicTack

Cartier
Titanium är vårt vanligaste grundämne .Förekommer i det mesta .Tandkräm ,sand m.m .Ett billigt material .Det som kostar är bearbetningen . Titanium är mjukare men betydligt segare än stål . Därför repas det lätt .

Ti:


Nej, inte vanligast. (men det är inte jätteovanligt)
http://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth's_crust

Nej, det är inte billigt, det är dyrt att framställa (och bearbeta).
http://en.wikipedia.org/wiki/Titanium#Production_and_fabrication

Nej, det finns inte i tandkräm eller sand.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toothpaste#Ingredients
http://en.wikipedia.org/wiki/Sand

Jag tror du blandar ihop Ti och Si.
 

TicTack

Cartier
Stål -> Ti borde kapa ner vikten i en automatklocka med massivt metallarmband från cirka 145 g till runt 105 g. Detta känns tydligt. Att det inte är större viktskillnad mellan vissa Ti och Stålklockor beror nog på att tillverkarna biffar på klockorna med Ti mera, för de får ändå en rimlig totalvikt. Jag tror de ibland är rädda att lätt klocka skall kännas osubstantiell och billig.

Jag gillar Ti men det kan se grått och tråkigt ut ibland. Stål har bättre lyster.
 
Topp