• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stöld av Rolex

Wollen

Mao
2-Faktor
Lägger gvs ner alla grejer i handbagaget, paddan är högst upp i packningen för enkel upptagning.

Polisen gjorde ju faktiskt vad de kunde. Personerna i fråga hade dumpat dinkan till någon annan.
Finns inte fog att visitera ett helt flygplan för en stulen klocka.
 

Rookien

Panerai
Lustigt, tänkte samma sak igår på Heathrow. Sa till sambon"det är inte kul att lägga ifrån sig klockan här".

Man kan dock ge den till personen i handen som övervakar kroppsröntgen..skall alltid göra det i forts.
 

POO

Panerai
Inget jätteproblem om man inte glömmer klockan... Jag har nog aldrig varit efter grejerna igenom. Dessutom gäller det knappast bara klockor plånböcker, kameror, smycken, ipads.
Lägg grejerna i eller under något och man kan nog vara rätt lugn
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man lägger ju självklart ALLT löst i sin jacka på väg fram och därefter lägger man jackan i lådan. På så sätt glömmer man ingenting och man kan i lugn och ro klä på sig de lösa delarna när man går därifrån.
 

sinner

Panerai
Har själv varit med om en liknande situation på flygplatsen i Nice.
Jag hade två dyrt klädda "grabbar" framför mig varav den ena glömde sin klocka i plastlådan. Jag tog upp den utan att kolla på vad det var för klocka och sprang efter. Han såg först väldigt fundersam ut när jag ryckte tag i han men sen såg han vad jag höll i min hand och leendet efter går inte att beskriva med ord.
Under väntetiden kom personen fram flera gånger och verkligen tackade mig!
Dagens goda var då gjord :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lösningen är att aldrig ta av sig klockan. Personalen ser den alltid och säger sällan något. Ber de mig mot förmodan att ta av den så säger jag nej. Duger i princip alltid. Väldigt, väldigt sällan det ens kommenteras. Typ som att plocka upp vätska ur handbagaget. Bara säga nej. De ser det självklart i röntgen men de ber dig aldrig slita upp den i efterhand om det inte är stora mängder och packat i plastpåsen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
För djävligt vad folk får för sig med andra människors saker!
Själv stoppar jag alltid ned klockan i fickan på kavajen/jackan i god tid innan säkerhetskontrollen, och sen körs hela jackan igenom maskinen.
 

SJ Smythe

Cartier
Lösningen är att aldrig ta av sig klockan. Personalen ser den alltid och säger sällan något. Ber de mig mot förmodan att ta av den så säger jag nej. Duger i princip alltid. Väldigt, väldigt sällan det ens kommenteras. Typ som att plocka upp vätska ur handbagaget. Bara säga nej. De ser det självklart i röntgen men de ber dig aldrig slita upp den i efterhand om det inte är stora mängder och packat i plastpåsen.

Är lite nyfiken, har du testat den metoden på en amerikansk flygplats? Min känsla är att svarar man med ett "nej" när de ber en plocka upp något ur väskan åker man på en expressbiljett till förhörsrummet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är lite nyfiken, har du testat den metoden på en amerikansk flygplats? Min känsla är att om man svarar med ett "nej" när de ber en plocka upp något ur väskan åker man på en expressbiljett till förhörsrummet.
Nopp :)

Har dock gått igenom utan problem med klockan på armen i USA. Ditt tips kan dock säkert vara bra i den delen av världen med tanke på tiden vissa spenderat i deras förhörsrum. I resten av världen ska det nog inte vara större problem.

Överlag ville jag bara säga att klockan sitter bäst kvar på armen. Stölder från små korgar vid röntgenmaskinen är inget nytt fenomen och jag är säker på att de flesta som arbetar i säkerhetskontrollen förstår att man ogärna lämnar klockor obevakade. Nu flyger jag mestadels på samma destinationer men min erfarenhet är att det är lugnt.

Tillfället gör ofta tjuven och därför är det dumt att bjuda på det. :)

Edit: Man svarar nej på frågan om man har vätskor att plocka upp. Ber de dig öppna så är nog ett nekande svar dumt på alla flygplatser. :)

Att svara artigt nej när de ber dig ta av klockan brukar bara leda till en suck och att de kör handjagaren. Inte direkt möjligt att gömma en bomb i armbandsuret.
 

Dansken

Breitling
Jobbar själv på Arlanda och går igenom kontrollerna ca 10-15 gånger om dagen tar aldrig av mig klockan har en seiko 009 med gummiarmband den ger ej utslag ,men ett tips är att ev hålla upp armen i brösthöjd kan funka då man fördelar ev metall då man har mer metall i byxknappar dragkedja mm i midje höjd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ofta tänkt att jag klarat mig genom tack vare att dinkan är i guld, men så slank jag igenom med ploprofen på mesh...
 

Mr Chance

Kalmar
"Släpptes för att de skulle med flyg". Hallå, det är Expressen som är sagesman! Det innebär väl per atomatik att det kryllar av sakfel i artikeln! Eller? ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Verkar vara rena lotterit, mannen efter får behålla sin klocka på armen!

Tråkigt som faen för ägaren, men får väl gratulera tjuvarna då brott verkar löna sig :wtf::rolleyes:
 

TKVF

Panerai
Lite OT. Men, det finna flertalet domar (åtminstone i ARN) där det försvunnit jackor, mobiler mm från förvaringen på krogen. I stort sett alltid får gästen rätt. Finns det något liknande i fallet med säkerhetskontrollen? Vet att det va skriverier om att saker försvunnit ur Polisens kassaskåp där anhållna/häktade personer med då fick självklart Polisen rätt....
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Blev precis ombedd att ta av mig klockan i säkerhetskontrollen. Jag var snabb med att replikera "bäst att jag lägger den i ryggan, man vill ju inte bli av med sin fina klocka likt stackaren förra veckan."

Tanten flippade och blev sjukt sur "såg DU att de tog klockan eller. Såg du ens någon klocka? GJORDE DU DET???! Nä. Dåså."

Vågade inte tjafsa (hade ju inte passerat bågen ännu ;)) men frågade om hon fick betalt för att vara så jävla trevlig eller om hon bjussade på det innan jag gick.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Släpp sargen och sluta vara så nojiga. Händer det dig, spring genast och köp en triss.
Är väl bara common sense som gäller ALLTID.
 
  • Like
Reactions: POO

Emil

Cartier
Blev precis ombedd att ta av mig klockan i säkerhetskontrollen. Jag var snabb med att replikera "bäst att jag lägger den i ryggan, man vill ju inte bli av med sin fina klocka likt stackaren förra veckan."

Tanten flippade och blev sjukt sur "såg DU att de tog klockan eller. Såg du ens någon klocka? GJORDE DU DET???! Nä. Dåså."

Vågade inte tjafsa (hade ju inte passerat bågen ännu ;)) men frågade om hon fick betalt för att vara så jävla trevlig eller om hon bjussade på det innan jag gick.

på vilken flygplats var detta?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Han har gjort sig skyldig till stöld, oavsett vad som sedan hände med klockan.

Det är ju inte helt ovanligt att folk döms för rån utan att bytet återfinns. Jag förstår inte logiken i det här. Det verkar dessutom som att det i alla fall inte alltid funkar att ha klockan kvar, eftersom den här stackaren fick ta av sin.
 
Topp