• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stöldkontroll innan köp

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bara att ringa sheriffen och uppge modell och serienummer om du skulle känna att det behövs.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ok, och det funkar bra?
Har som annan / mer info än vad som är tillgängligt på nätet?


Det förutsätter ju att någon polisanmält klockan stulen och att serienumret har angetts. Sen har jag alltid funderat på hur polisens system fungerar dvs. hur ser det ut när de matar in uppgifterna. Räcker det sedan att söka på serienumret eller måste man ange klockans modell osv.

Oavsett hur det förhåller sig så kan det vara till en viss hjälp iaf.

Sen kan det vara på plats att kolla upp personen som du köper klockan av om du finner det befogat. I mitt arbete gör jag ofta en snabbkoll på personer jag har och göra med och ringer då Skatteverket och Kronofogden. Du kan få fram en persons sex första siffror i personnumret via t.ex. www.ratsit.se och med hjälp av namn, adress och de sex första siffrorna i personnumret kan du få reda på personens inkomst och skulder (även de fyra sista siffrorna om du nu går igång på det).
 
  • Like
Reactions: Ako

Marckus

Panerai
Det förutsätter ju att någon polisanmält klockan stulen och att serienumret har angetts. Sen har jag alltid funderat på hur polisens system fungerar dvs. hur ser det ut när de matar in uppgifterna. Räcker det sedan att söka på serienumret eller måste man ange klockans modell osv.

Oavsett hur det förhåller sig så kan det vara till en viss hjälp iaf.

Sen kan det vara på plats att kolla upp personen som du köper klockan av om du finner det befogat. I mitt arbete gör jag ofta en snabbkoll på personer jag har och göra med och ringer då Skatteverket och Kronofogden. Du kan få fram en persons sex första siffror i personnumret via t.ex. www.ratsit.se och med hjälp av namn, adress och de sex första siffrorna i personnumret kan du få reda på personens inkomst och skulder (även de fyra sista siffrorna om du nu går igång på det).

Brukar du på allvar göra sådan research när du köper klockor?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det förutsätter ju att någon polisanmält klockan stulen och att serienumret har angetts. Sen har jag alltid funderat på hur polisens system fungerar dvs. hur ser det ut när de matar in uppgifterna. Räcker det sedan att söka på serienumret eller måste man ange klockans modell osv.

Oavsett hur det förhåller sig så kan det vara till en viss hjälp iaf.

Sen kan det vara på plats att kolla upp personen som du köper klockan av om du finner det befogat. I mitt arbete gör jag ofta en snabbkoll på personer jag har och göra med och ringer då Skatteverket och Kronofogden. Du kan få fram en persons sex första siffror i personnumret via t.ex. www.ratsit.se och med hjälp av namn, adress och de sex första siffrorna i personnumret kan du få reda på personens inkomst och skulder (även de fyra sista siffrorna om du nu går igång på det).
Jag ringde polisen på deras info nr.
Det finns ett nationellt register , dock ej samkört internationellt . Jag uppgav case nr märke och modell och fick därefter ett ok. Detta skall funka dygnetrunt . Man kan dock inte få ett kvitto på att man har sökt, om tex klockan stöld anmäls dagen efter..
Sökningen tog ca 10 min.
 

maxmol

Panerai
Har du ringt polisen och kontrollerat så är du iaf safe från ett häleriåtal. Man kan ju dock inte godtrosförvärva stöldgods längre. Så man ska alltid ha koll på vem man köpt klockan av.
 
  • Like
Reactions: Ako

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Antar att AD kollar om man tex lämnar in o får ett värde/äkthetsbevis.
Det är ju oftast bra också för försäkringen.
 
  • Like
Reactions: Ako

maxmol

Panerai
Stöldgods nej, bedrägeriförvärvt(?) gods ja.


Jag vet inte riktigt vad du syftar på med begrägeriförvärvt men är den stulen i första ledet (efter 2003) så går det inte att godtrosförvärva klockan. Den rättmätiga ägaren har rätt att få tillbaka klockan och du har en regressrätt mot den som sålde den till dig.
 

TicTack

Cartier
Jag ringde polisen på deras info nr.
Det finns ett nationellt register , dock ej samkört internationellt . Jag uppgav case nr märke och modell och fick därefter ett ok. Detta skall funka dygnetrunt . Man kan dock inte få ett kvitto på att man har sökt, om tex klockan stöld anmäls dagen efter..
Sökningen tog ca 10 min.

Nationellt register låter ju som ett steg framåt. Senast jag gjorde något liknande, det var några år sedan, så hade de ett register per län, om jag inte minns fel.

Jag har för mig att Rolex UK hade ett register tidigare, men det kan vara nedlagt nu.

Jag misstänker dock att de lite smartare tjuvarna, flyttar klockorna över landsgränser, eller säljer på internet till kunder i utlandet.
 
  • Like
Reactions: Ako

Speicherstadt

Breitling
Jag vet inte riktigt vad du syftar på med begrägeriförvärvt men är den stulen i första ledet (efter 2003) så går det inte att godtrosförvärva klockan. Den rättmätiga ägaren har rätt att få tillbaka klockan och du har en regressrätt mot den som sålde den till dig.
Vad personen menar är att ursprunglige ägaren inte kan kräva klockan åter om han avhänts den genom bedrägeri, till skillnad från om han avhänts den genom stöld eller rån.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

morrism

Audemars
Jag vet inte riktigt vad du syftar på med begrägeriförvärvt men är den stulen i första ledet (efter 2003) så går det inte att godtrosförvärva klockan. Den rättmätiga ägaren har rätt att få tillbaka klockan och du har en regressrätt mot den som sålde den till dig.


Jo, exakt, men om klockan är såld och köparen lurade sig ur att betala på något sätt vilket hänt en del här på forumet så gäller "god tro" fortfarande.

Speicherstadt var före..
 

maxmol

Panerai
Vad personen menar är att ursprunglige ägaren inte kan kräva klockan åter om han avhänts den genom bedrägeri, till skillnad från om han avhänts den genom stöld eller rån.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jo, exakt, men om klockan är såld och köparen lurade sig ur att betala på något sätt vilket hänt en del här på forumet så gäller "god tro" fortfarande.

Speicherstadt var före..


Okej men det har ni ju faktiskt rätt i. Det är ju "frånhänts honom genom att någon olovligen tagit" som är avgörande. Så ni har rätt, typ fallet av bedrägeri är ju att man ger ifrån sig något i förväntan att få betalt. Även om det aldrig kommer har man ju frivilligt get ifrån sig egendomen. :)
 
Topp