Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stöldkontroll / Stöldregister / Stulen klocka? - Sverige / internationellt - vad kan man göra?

Diskussion i 'Diskussion' startad av OxleyStateHigh, 8 januari 2016.

1. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Vi är ju många som vill minimera risken att köpa en stulen klocka. Köper man med box och cert filtreras gaturån förhoppningsvis bort, men hus kan få inbrott eller rånas. Och dessutom vill man ju ibland göra ett fynd bland klockor utan låda och papper...

@Zed skriver så här i en annons:
    "Swissera AB kontrollerar samtliga klockor som bjuds till försäljning i nationella och internationella stöldregister i samarbete med Polismyndigheten enligt lag och förordning om handel med begagnade varor."

Zed får gärna berätta hur han gör, och ni andra får gärna berätta hur ni gör. Ringer man polisen, märkesspecifika register, eller hur gör man? Senast (10 år sedan) jag ringde till Polisen om detta så hade de ett register per "län", och frågan var om de kunde hitta något där alls ändå...

Relaterat:
    http://klocksnack.se/threads/jlc-inför-någon-form-av-stÖldkoll.22391
    http://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-d-serie-vit-urtavla.48359/

Stöldkontroll Stöldregister Stulen Sverige internationellt

Bojke gillar detta.
  2. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.

Calfen, jhellstrom, Cristian och 14 andra gillar detta.
  3. Nero13

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Det var ett bra tips det skall jag också börja göra när jag säljer och innan jag köper en beg!

4. Zed

Från:
    Göteborg
    Jag är osäker på om privatpersoner har samma möjlighet till detta som en näringsidkare. Kanske är något att kolla upp.

5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    På Luxury Watches gör vi detsamma och skickar även in signerad kopia av säljarens legitimation samt inköpskvitto.

Torsten gillar detta.
  6. OxleyStateHigh
    Trådstartare

OxleyStateHigh Borgare

Tack för era svar!

Frågor som behöver svar är då:
    1) Vad har Polisen för nationellt register?

2) Vad har Polisen för internationellt register?

3) Kan privatpersoner kontakta Polisen för denna tjänst? T.ex. innan köp?

7. Zed

Från:
    Göteborg
    "Vet ej" på samtliga frågor. Som jag skrev innan vore det intressant att få reda på svaret på din sista fråga.

8. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Testa att ringa till snyten och fråga.

Apansson och Aquaracer2 gillar detta.
  9. wahlgren11

wahlgren11 Stadsbo

Intressant frågeställning som jag själv funderat på när jag går i köptankar. Vore bra om någon vet hur man kan gå tillväga som privatperson för att kontrollera vid köp av begagnat.

10. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Jag har turen(?) att ha föräldrar som jobbar vid nämnda statliga myndighet...
    Så när jag köpte begagnad klocka av (hyfsat) dyrt slag så drog jag helt enkelt ett SMS med serienumret och fick tillbaka att den var okej.
    Vilket var tur - eftersom jag, ärligt talat, inte alls tänkt tanken tidigare och redan hade klockan runt armen och pengarna hade lämnat mitt konto.

Vet inte alls hur pass omfattande registren är, och vet inte heller om päronen har någon egentlig koll - men om intresse finns så kan jag så klart höra mig för.
    Heller inget svar på "3". Vet inte huruvida jag räknades som privatperson! ;)

Torsten gillar detta.
  11. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Fråga gärna dina päron! :)

12. Nero13

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Kollade upp detta detta med tjejens släkting som är polis och detta kan man göra som privatperson ochså! :)

Zed gillar detta.
  13. Nero13

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
  14. Royal Watches

Royal Watches Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Hej fick ett mejl av en kund där han har blivit av med två klockor håll utskick.

blev av med två klockor i söndags
    en rolex sea-dweller nr Z 800259
    en breitling chronomat 1 46802 med utc svart tavla
    håll ögonen öppna

Calfen gillar detta.
  15. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Nämnvärt är ju tyvärr polisens register suger.

Apansson gillar detta.
  16. papabear

papabear Bonde

Från:
    Stockholm
    Varför det?

17. Marcus.J

Marcus.J Torpare

Från:
    Jönköping
    Finns en DNA-märkning som används internationellt. Vi säljer det i receptionen på försäkringsbolaget jag jobbar på.
    Har inte testat själv men verkar vettigt av det jag läst på deras hemsida. Kort sagt; Du tar en tops och applicerar en osynlig vätska som du registrerar på en sida som diverse myndigheter kan se sedan.

www.smartwater.com

18. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag har anmält våra klockor på Jaeger LeCoultres hemsida. Där skriver du in serienummer mm och det går bra att anmäla andra klockor än JLC. Om man säljer klocka så måste man komma ihåg att avregga också.

Mårtenssons ur Brookfield