• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stöldkontroll / Stöldregister / Stulen klocka? - Sverige / internationellt - vad kan man göra?

Vi är ju många som vill minimera risken att köpa en stulen klocka. Köper man med box och cert filtreras gaturån förhoppningsvis bort, men hus kan få inbrott eller rånas. Och dessutom vill man ju ibland göra ett fynd bland klockor utan låda och papper...

@Zed skriver så här i en annons:
"Swissera AB kontrollerar samtliga klockor som bjuds till försäljning i nationella och internationella stöldregister i samarbete med Polismyndigheten enligt lag och förordning om handel med begagnade varor."

Zed får gärna berätta hur han gör, och ni andra får gärna berätta hur ni gör. Ringer man polisen, märkesspecifika register, eller hur gör man? Senast (10 år sedan) jag ringde till Polisen om detta så hade de ett register per "län", och frågan var om de kunde hitta något där alls ändå...

Relaterat:
https://klocksnack.se/threads/jlc-inför-någon-form-av-stÖldkoll.22391
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-16570-d-serie-vit-urtavla.48359/

Stöldkontroll Stöldregister Stulen Sverige internationellt
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.
 

Nero13

Panerai
Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.
Det var ett bra tips det skall jag också börja göra när jag säljer och innan jag köper en beg!
 
Tack för era svar!

Frågor som behöver svar är då:
1) Vad har Polisen för nationellt register?

2) Vad har Polisen för internationellt register?

3) Kan privatpersoner kontakta Polisen för denna tjänst? T.ex. innan köp?


Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.

På Luxury Watches gör vi detsamma och skickar även in signerad kopia av säljarens legitimation samt inköpskvitto.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för era svar!

Frågor som behöver svar är då:
1) Vad har Polisen för nationellt register?

2) Vad har Polisen för internationellt register?

3) Kan privatpersoner kontakta Polisen för denna tjänst? T.ex. innan köp?

"Vet ej" på samtliga frågor. Som jag skrev innan vore det intressant att få reda på svaret på din sista fråga.
 

wg11

Cartier
Intressant frågeställning som jag själv funderat på när jag går i köptankar. Vore bra om någon vet hur man kan gå tillväga som privatperson för att kontrollera vid köp av begagnat.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har turen(?) att ha föräldrar som jobbar vid nämnda statliga myndighet...
Så när jag köpte begagnad klocka av (hyfsat) dyrt slag så drog jag helt enkelt ett SMS med serienumret och fick tillbaka att den var okej.
Vilket var tur - eftersom jag, ärligt talat, inte alls tänkt tanken tidigare och redan hade klockan runt armen och pengarna hade lämnat mitt konto.

Vet inte alls hur pass omfattande registren är, och vet inte heller om päronen har någon egentlig koll - men om intresse finns så kan jag så klart höra mig för.
Heller inget svar på "3". Vet inte huruvida jag räknades som privatperson! ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har turen(?) att ha föräldrar som jobbar vid nämnda statliga myndighet...
Så när jag köpte begagnad klocka av (hyfsat) dyrt slag så drog jag helt enkelt ett SMS med serienumret och fick tillbaka att den var okej.
Vilket var tur - eftersom jag, ärligt talat, inte alls tänkt tanken tidigare och redan hade klockan runt armen och pengarna hade lämnat mitt konto.

Vet inte alls hur pass omfattande registren är, och vet inte heller om päronen har någon egentlig koll - men om intresse finns så kan jag så klart höra mig för.
Heller inget svar på "3". Vet inte huruvida jag räknades som privatperson! ;)
Fråga gärna dina päron! :)
 

Watchmania84

Cartier
Hej fick ett mejl av en kund där han har blivit av med två klockor håll utskick.

blev av med två klockor i söndags
en rolex sea-dweller nr Z 800259
en breitling chronomat 1 46802 med utc svart tavla
håll ögonen öppna
 

Marcus.J

Breitling
Finns en DNA-märkning som används internationellt. Vi säljer det i receptionen på försäkringsbolaget jag jobbar på.
Har inte testat själv men verkar vettigt av det jag läst på deras hemsida. Kort sagt; Du tar en tops och applicerar en osynlig vätska som du registrerar på en sida som diverse myndigheter kan se sedan.

www.smartwater.com
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har anmält våra klockor på Jaeger LeCoultres hemsida. Där skriver du in serienummer mm och det går bra att anmäla andra klockor än JLC. Om man säljer klocka så måste man komma ihåg att avregga också.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.

Viterwr ett gammalt inlägg. Vet du om detta går att göra utan inköpskvittot?
Jag kollade med polisen om de kunde kolla sitt stöldregister om tex en klocka var stulen.
De svarade att det inte går och att de ej har den möjligheten..

Tycker det känns märkligt och sa att jag inte ville köpa någonting ”i god tro” eftersom det inte finns längre... då sa polisen i telefon ”nej jag förstår men det går tyvärr inte att kolla upp då skulle vi få kolla i hundratals pärmar och register bla bla”..

Jag tycker det låter märkligt. Någon som vet mer?
Skulle vara bra om man kunde kolla upp klockor innan köp ibland men det verkar tydligen inte vara en möjlighet
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Viterwr ett gammalt inlägg. Vet du om detta går att göra utan inköpskvittot?
Jag kollade med polisen om de kunde kolla sitt stöldregister om tex en klocka var stulen.
De svarade att det inte går och att de ej har den möjligheten..

Tycker det känns märkligt och sa att jag inte ville köpa någonting ”i god tro” eftersom det inte finns längre... då sa polisen i telefon ”nej jag förstår men det går tyvärr inte att kolla upp då skulle vi få kolla i hundratals pärmar och register bla bla”..

Jag tycker det låter märkligt. Någon som vet mer?
Skulle vara bra om man kunde kolla upp klockor innan köp ibland men det verkar tydligen inte vara en möjlighet
Som företag kan man ju göra det. Kan tänka mig att de inte orkar kolla bara när det gäller privatpersoner. Godsspaning är dock olika prioriterat i olika delar av landet.
 

joca

Patek
2-Faktor
Som företag kan man ju göra det. Kan tänka mig att de inte orkar kolla bara när det gäller privatpersoner. Godsspaning är dock olika prioriterat i olika delar av landet.

Mycket märkligt ändå mtp att ”god tro” inte längre finns. Hur ska man kunna göra bakgrundskontroll på tex en klocka när polisen inte bidrar med info från sina stöldregister..
 

TonyM

Cartier
Mycket märkligt ändå mtp att ”god tro” inte längre finns. Hur ska man kunna göra bakgrundskontroll på tex en klocka när polisen inte bidrar med info från sina stöldregister..
Dom gånger jag vart i kontakt med polis gällande köp har polisen alltid tagit sig tid att göra en koll. Deras register verkar däremot vara väldigt dåligt och dom jag pratat med har fått gå igenom alla klockor som matchar beskrivning och kan ej söka på serienr. Skulle serienr ej finnas med i deras register är dom heller inte villiga att skicka ut någon bekräftelse på att du gjort en koll och du kan därför inte bevisa att du gjort allt du kan.
 

joca

Patek
2-Faktor
Dom gånger jag vart i kontakt med polis gällande köp har polisen alltid tagit sig tid att göra en koll. Deras register verkar däremot vara väldigt dåligt och dom jag pratat med har fått gå igenom alla klockor som matchar beskrivning och kan ej söka på serienr. Skulle serienr ej finnas med i deras register är dom heller inte villiga att skicka ut någon bekräftelse på att du gjort en koll och du kan därför inte bevisa att du gjort allt du kan.
Okej. Jag försökte kolla en klocka genom att säga att jag hade en på g men de kom bara tillbaka med ”om du misstänker att den är stulen så köp den inte” men de kunde ej hjälpa med att söka i registret.

Oro-väckande ändå... det borde i princip innebära att det är fritt fram att handla med stulna klockor tills något företag kollar om den är stulen och då är det självklart svårt att ta reda på vart i ledet det brottsliga har skett...
 

RobVintage

Panerai
Jag skickar serienummer och inköpskvitton på alla klockor jag köper in till Polisen. Polisen kontrollerar mot sina stöldregister samma dag som serienumret kommer in och sedan en gång till några veckor efter. Vad jag fått höra har de tillgång till både nationella och internationella register. Klockorna kollas mot samtliga stöldregister i Sverige vilket innebär att mina köpare kan känna sig trygga.
Med polisens resurser bör det väl ta en sisådär 5år att få svar på det eller?
 

joca

Patek
2-Faktor
Det bästa vore väl om försäkringsbolagen kunde gå ihop och finansiera ett nationellt register.
Absolut. Så himla svårt kan det ju inte vara och om man faktiskt vill stoppa handeln med stulna varor så känns det som en bra sak att införa.
Om det fanns ett publikt register så hade iaf risken att bli pålurad ett stulet objekt minskat :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har ringt polisen för att kolla om varor jag vill köpa kan vara stulna och polisen har alltid hjälpt mig omgående i telefon. De har till och med varit väldigt hjälpsamma och sagt att om fler ringde om detta skulle många stölder klaras upp.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag har ringt polisen för att kolla om varor jag vill köpa kan vara stulna och polisen har alltid hjälpt mig omgående i telefon. De har till och med varit väldigt hjälpsamma och sagt att om fler ringde om detta skulle många stölder klaras upp.
Får testa ringa polisen igen om det blir aktuellt helt enkelt. Kärringen jag pratade med var inte allt för hjälpsam :D
 
Topp