• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stör du dig på att ha likadan klocka som andra?

F-L-P

Panerai
både och. Jag skulle inte välja bort en klocka för att den är populär, men samtidigt vill jag att mina klockor skall signalera att jag har gjort ett medvetet val och inte bara köpt en för att jag vill ha en flashig klocka. Är nog därför det ändå blir ovanliga (och opopuära) klockor...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Nja, beror på, generellt inte, sker väldigt sällan ändå. Om inte annat har man ett samtalsämne.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stör mig inte ett dugg. Jag blir istället glad när andra har lika bra smak som jag :smug:.

Tillägg: i en annan värld, utanför Sthlms innerstad och utanför KS är inte stålsub överrepresenterad, där är istället Certina, Seiko och Tissot på var och varannan handled. Eller Triwa...
Du har en poäng och som Spencer66 brukar säga; det finns en anledning till att många på bilforum kör Porsche.

Däremot är det ju även så att om du ser en person som bär Rolex så är det ingen indikation på att personen är en WIS. Samma sak gäller Omega. Hur vanliga de är beror ju på vilken krets man umgås i. Jag brukar referera till en midsommarfest jag var på där det var 5 killar. En bar ingen klocka, tre bar Omega seamaster och en bar Omega speedmaster (han visste inte om den var manuell eller automatisk).
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Tycker personligen det är lite tröttsamt med denna ständiga strävan efter att känna sig unik. Alla vill ha samma typ av annorlunda saker sa Wille Crafoord 1997 och det känns träffande på många sätt. Känns nästan lika mycket som att gå mot strömmen när man är nöjd med ett svenssonliv som att hela tiden försöka vara alternativ och edgy.


Hear hear hela jä-la KS
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nope, bryr mig inte. Tycker den är snygg och förstår varför många gillar den.
image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Klart man gör, lika mycket som om någon har på sig likada kläder som en själv :)

Hur kul är det om man går på fest med ett sällskap där ens polare har exakt samma tröja på sig? Eller kavaj?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Kläder är en annan sak, men här frågar man om Klockor........

Jag älskar mina Barbourjackor och bär dom med stil som många andra inte kan...och det borde vi även göra med våra klockor. Vem bryr sig om gemene man detta är KS och inte King eller något annat dylikt!
 

Rookien

Panerai
Nja, lite roligare är det med ovanligare modeller, men oftast blir ju de snyggaste modellerna också de mest populära.
 

Isodor

Audemars
Nej, det stör mig inte.

Däremot så ser man att det är lätt för folk att falla för grupptryck om man "tycker" är rätt/snyggt.

Man ska köpa klockor man gillar, inte vad andra tycker man ska ha. Eller vad som är "rätt".

Förr ett par år sedan gick väl EXP 2 i inflation på KS. Nu i höstas DD.

Det är rätt intressant att följa och se den vågorna som kommer och går.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Intressant fråga & om jag ska rannsaka sig själv, så ja; det kan nog störa mig i vissa fall. Har hellre nå´t "unikt", eller i var fall "genomtänkt" i brist på bättre ord.

Samtidigt så är det ju kul att springa på nå´n med samma filosofi/smak. Ser man en annan vintageklocka hos nå´n man möter så har man ju ett soklart diskussionämne färdigt! Om det sedan mot all förmodan skulle vara en likadan, så är det ju bara ännu roligare!

Men jag skulle nog tycka att det skulle kännas lite trist att bära en SubC i ett rum med 10 andra SubC-bärare, framför allt om bars bara för att det "ska vara så".
Eller parkera en Volvo V70 bland 20 andra utanför en konferensanläggning.
Eller handla ingredienser till tacos på ICA på fred. e.m. (vilket jag är utskickad för att göra ikväll... barnens order! :p)
 

hollow123

Rolex
Hittar man någon annan med likadan klocka så kan man förhoppningsvis även hitta ett gemensamt intresse positivt!
När det kommer till tex parfym däremot brukar jag vilja hitta en en ovanlig parfym som inte gemene man har. Varför? Vet ej, vill dofta "unikt" av någon anledning...
 

Rivalen

Rolex
Utan att ha läst alla inlägg - ja, jag skulle nog störa mig lite på det, eller snarare, den dag jag köper min dyra fina klocka, så vill jag inte att det skall vara mainstream Rolex, utan då tror jag att en Root Beer "will make my day"...
 

Espresso

Cartier
Har inte själv drabbats av det. Att jag inte ser många med en Ulysse Nardin maxi marins divor i brunt känns ju inte så märkligt, den säljs det nog inga jättevolymer av i norden. Däremot blev jag lite förundrad över att jag i princip aldrig ser någon med Breitling Navitimer (den klassiska med svart bakgrund på svart alligatorband).
 
  • Like
Reactions: TiE

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag älskar mina Barbourjackor och bär dom med stil som många andra inte kan...och det borde vi även göra med våra klockor. Vem bryr sig om gemene man detta är KS och inte King eller något annat dylikt!

Du bär alltså en jacka gjord för jakt och friluftsliv med stil. Grattis, det va något nytt.
I skogen skiter folk/djuren i vad du har för stil
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom jag (nästan) inte har likadana klockor som andra så stör det mig inte, men om alla andra hade likadana som mig så skulle det störa...eller så visar det bara att ni i så fall har samma goda smak som jag!
 

JesperO

Rolex
Stör mig nej, men köper hellre något som inte alla har... Blir liksom lite roligare.
I took the one less traveled by...eller något sådant... Inte "jag vill vara unik, precis som mina kompisar" som en yngre tjej sa en gång ( det var inte på KS fast man lätt skulle kunna tro det :)
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Stör mig verkligen inte. Jag gillar starka varumärken oavsett om det är klockor eller inte.

För mig är Rolex kung när det kommer till klockor :)
 
Topp