• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Största fyndet!

Fabian

Patek
2-Faktor
Köpte precis som Per en sportrolex (5513) för 3 år sedan som också börjar närma sig 100% i värdeökning.

image.jpeg
 

Roxen

Cartier
Köpte en 16753 med fin, matt nipple-tavla för 29'000kr för några år sedan. Även en 16013 med djupblå tavla och tillbehör för 17'000kr. Båda är kvar i samlingen och förmodligen värda en ytterligare slant... :)
 

JoakimN

Omega
Kul att tråden tuffar på! För mig som är ny så verkar det som att man för några år sen kunde göra fynd enklare än nu?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att tråden tuffar på! För mig som är ny så verkar det som att man för några år sen kunde göra fynd enklare än nu?
Priserna har ju gått upp generellt precis som att dollarn gått upp rejält senaste åren. Det finns inget som säger att priserna går upp lika mycket nästa period, man får vänta och se helt enkelt. Generellt har dock vissa klockor, framförallt vintage-Rolex varit riktigt bra investeringar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Satt och surfade runt på Blocket och höll på att scrolla förbi en nästan helsvart bild där man knappt kunde urskilja motivet.
Någon vecka innan hade det varit en del skriverier på Hodinkee om den kommande auktionen på Kaplans, där man lyfte fram bland annat den fantastiska Paul Newman-Daytonan men även en Certina Chronolympic. Och visst var det ytterligare en Chronolympic som låg och lurade i mörkret. Säljaren hade ingen annan bild än den i annonsen och han hade heller ingen lust att ta nya så det var en chansning som gick hem. Den var absolut inte i samma skick som den på Kaplans och den har efter köpet också varit nere hos @McGyver för lite kärlek.

Inköpspriset? 2.000sek!

IMG_7067.jpg
 

JoakimN

Omega
Satt och surfade runt på Blocket och höll på att scrolla förbi en nästan helsvart bild där man knappt kunde urskilja motivet.
Någon vecka innan hade det varit en del skriverier på Hodinkee om den kommande auktionen på Kaplans, där man lyfte fram bland annat den fantastiska Paul Newman-Daytonan men även en Certina Chronolympic. Och visst var det ytterligare en Chronolympic som låg och lurade i mörkret. Säljaren hade ingen annan bild än den i annonsen och han hade heller ingen lust att ta nya så det var en chansning som gick hem. Den var absolut inte i samma skick som den på Kaplans och den har efter köpet också varit nere hos @McGyver för lite kärlek.

Inköpspriset? 2.000sek!

IMG_7067.jpg
Vad är denna skönhet värd?
 

Femitolv

Cartier
Mitt största fynd har jag ännu inte gjort !! Men i samband med att jag köpte en halv sunkig omega chansade jag å köpte 4 klockor till för 75 kr styck.

Ett av dessa var ett fickur en Halda i 18 k vilken jag efter en tid sålde för lite drygt 9000kr.
Men det var snarare tur än kunnande bakom fyndet!!

Sensmoralen
Det gäller att vända på så många stenar som möjligt!!!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad är denna skönhet värd?

Svårt att säga. Finns en galen urhandlare på andra sidan Atlanten som har en till salu för +50. Men jag misstänker starkt att han har limtillverkning i samma lokal så hans pris kan man helt bortse från. Den på Kaplans klubbades för ca 15 plus avgift om jag inte minns helt fel.

Som mycket annat handlar det nog mycket om tillfälligheter och att "rätt" personer visar intresse för modellen. I det här fallet så var det dubbelt positivt i och med att Hodinkee gjorde en rätt stor sak om klockan samt att den omnämndes av Ben Maleh i Talking Watches, ca 4.30 in i videon.

 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Svårt att säga. Finns en galen urhandlare på andra sidan Atlanten som har en till salu för +50. Men jag misstänker starkt att han har limtillverkning i samma lokal så hans pris kan man helt bortse från. Den på Kaplans klubbades för ca 15 plus avgift om jag inte minns helt fel.

Som mycket annat handlar det nog mycket om tillfälligheter och att "rätt" personer visar intresse för modellen. I det här fallet så var det dubbelt positivt i och med att Hodinkee gjorde en rätt stor sak om klockan samt att den omnämndes av Ben Maleh i Talking Watches, ca 4.30 in i videon.

Jag träffade rätt när jag sålde min till en Certina samlare i Vancouver. Kommer inte ihåg exakt på öret men 3000usd eller nått i den stilen fick jag..
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
För två år sedan gjorde jag ett nästan-fynd, räknas det?

Bodde i Turin, som har många loppmarknader, speciellt på söndagar. Stannade vid en man som hade lagt ut massa gamla klockor på ett bord. Alla kostade ca 10 €/st. Det var kanske 200 klockor på bordet, minst hälften var uppenbara fejkklockor. De andra bestod av gamla slitna Timex, Casio etc. Grävde lite och fick syn på en Longines-dressare och en lady VC som jag tyckte såg helt kosher ut. Blev rätt upprymd, men försökte dölja det. Tänkte att jag kommer att göra årets fynd. Frågade "hur mycket?". "600 € och 3000 €" svarade han (minns inte siffrorna exakt, men någonstans där var det), och berättade väldigt mycket om klockorna (tillverkningsår, serienummer, urverk, cal etc). Visade sig att han kunde typ allt om klockor. "Jävla italienare" tänkte jag då medan jag vandrade vidare.

Men det bästa fyndet jag har gjort är nog när jag köpte en Omega hammarautomat som repobjekt för ca 500 kr för något år sedan. Räknade med repkostnad på ca 3k, men efter besök hos lokala urmakaren visade det sig att bara någon liten del hade lossnat. Fick detta fixat + ett glasbyte för totalt någon hundralapp och klockan blev perfekt. Efter ett år eller så sålde jag den för ca 5k om jag minns rätt. Dock gick dessa pengar åt en annan klocka som jag sålde vidare med en större förlust än så.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Närmaste fyndet var när jag nästan gjorde ett fynd.

Kom upp en SS Chronolink på blocket för runt 5k för något år sedan. Tänkte att det var något skumt så va lite avvaktande i min mailkonversation med säljaren men bestämde mig tillslut för att åka och köpa den. Den vart dock såld medans jag lämnade barn på dagis och det visade sig sedan att säljaren var krögaren Pontus Frithiof och att jag borde ha klippt direkt :(

Kan dock passa på att tipsa om hans nya lunchrestaurang på Kungsholmen, Tidningshuset by Pontus. Bättre lunch för under 100-lappen är svårt att hitta.

Snipp snapp osv..
 

Femitolv

Cartier
IMG_3504.JPG
Ett roligt fynd var denna ( på gränsen att få vara med i tråden)!

Köpt när jag egentligen var ute efter en vanlig Omega ! När denna dök upp! Tyckte den var lite cool trots märket!!

Passade inte i min lilla bostad med hjälp av en forumsmedlem!
Hamnade den i Danmark!!
Ångrar jag fsg nej av den ? Nej!
Men var min första å enda Rolex ( ja naturligtvis inte äkta) utan en skyltklocka!!

Lite kul vad det å för en gångs skull gick jag plus!!
 

Femitolv

Cartier
IMG_3504.JPG
Ett roligt fynd var denna ( på gränsen att få vara med i tråden)!

Köpt när jag egentligen var ute efter en vanlig Omega ! När denna dök upp! Tyckte den var lite cool trots märket!!

Passade inte i min lilla bostad med hjälp av en forumsmedlem!
Hamnade den i Danmark!!
Ångrar jag fsg nej av den ? Nej!
Men var min första å enda Rolex ( ja naturligtvis inte äkta) utan en skyltklocka!!

Lite kul vad det å för en gångs skull gick jag plus!!
Jag fick ge 1500kr och sålde den för 7500kr så ett hyfsat fynd blev det trots allt!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ropade hem en manuell Siffert 73363 på ebay för typ 13 000kr med fel visare. Den slutade funka ganska direkt och efter att jag letat ebay och diverse utländska handlare av vintage delar i 6mån fick tag i nästan 100 rätt gamla heuer visare. Så en service för 2500kr gjordes i samband med bytet av visare. Såldes sedan till US för 26-27 tusen vilket var för billigt:p Men % den bästa värdeökningen jag gjort:) Ovanligt att lyckas göra fynd på ebay. Ångrar i efterhand att jag tog så få bilder på den också.
En sån idag kostar cirkus 70-80:D
 
Topp