• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stanley Cup 2015

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag menar det, han fick ju inte ens en 2a för den. Och då stod ändå domarna bra till och såg tacklingen...
Finns ett klipp av tacklingen i bra kvalitet här.
http://redwings.nhl.com/club/news.htm?id=765654


Kollade flera gånger nu.

Hade tampa-spelaren tittat upp hade tacklingen träffat i bröstet, nu typ övre delen av överkroppen/hals.

Från artikeln: "Being bent over in a standard puck-carrying posture does not make him exempt from taking a legal hit" ... Nä precis....

Slutsats: när du kontrar med pucken i näst sista matchen i stanley cup så är det ditt jävla jobb att lyfta blicken...
 

Carlton

Cartier
Han hoppar ju vilket inte är ett regelrätt sätt att tacklas på. Tycker att det är på tiden att Kronwall's fula (men underhållande) spel vid blålinjen ger konsekvenser. Ogillar starkt den spelaren.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Han hoppar ju vilket inte är ett regelrätt sätt att tacklas på. Tycker att det är på tiden att Kronwall's fula (men underhållande) spel vid blålinjen ger konsekvenser. Ogillar starkt den spelaren.

Håller med. Hopp och för många skär. Tyvärr har hockeyn spårat ut för länge sen, gällande fult spel, och många lirare har fått sluta i förtid pga skador från liknande grejjer. Visst är en stor del av tjusningen med hockey, det fysiska spelet... men skador och spelförstörande grejjer kostar sporten mer än det ger. Överlag tycker jag många sporter borde utnyttja tekniken bättre, för att främja att saker och ting blir rätt bedömda. Det är efterblivet att inte använda kameror mer för bedömningar...
 

SSL

Audemars
Ser inget fel i tacklingen. Ser däremot fel här:

image.jpg


Ge spelarna ordentliga grejer och spänn fast den satans hjälmen.
 

Carlton

Cartier
Ser inget fel i tacklingen.


Hur kan du inte göra det när det är så tydligt att han hoppar innan impact? Att man lyfter fötterna under / efter impact är ok men Kronwall har ju självmant lyft från isen den här gången.

Håller helt med dig gällande hjälmarna.. Det såg riktigt otäckt ut när hjälmen flög och huvudet riskerade att åka i isen utan skydd; hade kunnat sluta illa med tanke på konsekvenserna som kan bli av att slå i huvudet.
 

SSL

Audemars
Hur kan du inte göra det när det är så tydligt att han hoppar innan impact? Att man lyfter fötterna under / efter impact är ok men Kronwall har ju självmant lyft från isen den här gången.

Håller helt med dig gällande hjälmarna.. Det såg riktigt otäckt ut när hjälmen flög och huvudet riskerade att åka i isen utan skydd; hade kunnat sluta illa med tanke på konsekvenserna som kan bli av att slå i huvudet.

Jag som är för seg kanske, men jag ser inte hoppet. Han lyfter ena benet, det är det jag ser. Det andra benet lämnar marken när tacklingen är genomförd.
 

Carlton

Cartier
Jag som är för seg kanske, men jag ser inte hoppet. Han lyfter ena benet, det är det jag ser. Det andra benet lämnar marken när tacklingen är genomförd.

Kanske jag som är partisk i målet eftersom jag ogillar honom redan från början ;) Oavsett så kan vi ju enas om att han kommer vara saknad för Detroit inför avgörande matchen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Han hoppar ju vilket inte är ett regelrätt sätt att tacklas på. Tycker att det är på tiden att Kronwall's fula (men underhållande) spel vid blålinjen ger konsekvenser. Ogillar starkt den spelaren.

Felet är att puckföraren inte håller uppe blicken och är med i spelet, killen får pucken och tänker, nu jävlar är det kontring och fokuserar på att komma iväg så fort som möjligt, därav låga positionen, Kronwall går in i situationen hårt men helt fair. Problemet är att det är idioterna som inte kan lyfta blicken som gör att dessa problem uppstår, titta även på WIlsons tackling på Visnevski i game 3, hade V haft blicken uppe och varit medveten om de andra spelarna på isen hade han inte blivit skadad. De duktiga NHL-spelarna kan ta dessa tacklingar. Hur ofta ser du Ovechkin eller Bäckis bli nedmejade? Nä typ aldrig, det händer inte. Ovechkin för att han är ett jävla monster och möter alltid tacklingarna och Bäckis som _alltid_ har huvudet uppe.

Ska man gå in och leta och ändra domslut i efterhand kan jag nog hitta ett tio-tal i den senaste matchserien mellan caps och islanders. Finns en uppenbar anledning till varför det inte ens blev en tvåa i matchen.

Man ska notera att Kronwalls tackling inte är att han hoppar in i tacklingen, kanske lyfter ena benet vid kontakt, men det är tillåtet. Tacklingen är inte heller mot huvudet, tacklingar mot huvudet är bara ute efter att skada eller att man kommer rejält fel in i situationen och då ska man bli avstängd. Däremot regelrätta tacklingar som är hårda ska man inte bestraffa, bara för att mottagaren inte kan hålla blicken i spelet.
 

Carlton

Cartier
Felet är att puckföraren inte håller uppe blicken och är med i spelet, killen får pucken och tänker, nu jävlar är det kontring och fokuserar på att komma iväg så fort som möjligt, därav låga positionen, Kronwall går in i situationen hårt men helt fair. Problemet är att det är idioterna som inte kan lyfta blicken som gör att dessa problem uppstår, titta även på WIlsons tackling på Visnevski i game 3, hade V haft blicken uppe och varit medveten om de andra spelarna på isen hade han inte blivit skadad. De duktiga NHL-spelarna kan ta dessa tacklingar. Hur ofta ser du Ovechkin eller Bäckis bli nedmejade? Nä typ aldrig, det händer inte. Ovechkin för att han är ett jävla monster och möter alltid tacklingarna och Bäckis som _alltid_ har huvudet uppe.

Ska man gå in och leta och ändra domslut i efterhand kan jag nog hitta ett tio-tal i den senaste matchserien mellan caps och islanders. Finns en uppenbar anledning till varför det inte ens blev en tvåa i matchen.

Man ska notera att Kronwalls tackling inte är att han hoppar in i tacklingen, kanske lyfter ena benet vid kontakt, men det är tillåtet. Tacklingen är inte heller mot huvudet, tacklingar mot huvudet är bara ute efter att skada eller att man kommer rejält fel in i situationen och då ska man bli avstängd. Däremot regelrätta tacklingar som är hårda ska man inte bestraffa, bara för att mottagaren inte kan hålla blicken i spelet.

Du har absolut en poäng, oftast är mottagaren delaktig i om en tackling blir bra eller dålig.

Enligt regelboken får man dock inte lyfta på fötterna innan impact, anser du att Kronwall inte gör det alltså? Jag kanske måste titta på videon några gånger till, du och Ssl får mig att tveka på min egen åsikt ^^
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Du har absolut en poäng, oftast är mottagaren delaktig i om en tackling blir bra eller dålig.

Enligt regelboken får man dock inte lyfta på fötterna innan impact, anser du att Kronwall inte gör det alltså? Jag kanske måste titta på videon några gånger till, du och Ssl får mig att tveka på min egen åsikt ^^


Yes, du får inte hoppa in, men jag ser bara att ena benet lyfter och det ser inte ut som en "satsning". :)

Poängen är väl att jag tycker det är löjligt att man går in och petar i matchen i efterhand. Ska vi in och ändra felaktigt dömda mål också?
 

SSL

Audemars
Också kan nämnas att han stängs av för charging, inte checking to the head. Nä, jag tycker det är ett felbeslut att stänga av honom i en så viktig match.
 

Carlton

Cartier
Vi kommer nog inte bli eniga om ifall tacklingen var regelrätt eller ej men det jag däremot håller med er om är att det förstör sporten när de i efterhand går in och tar bort en så viktig spelare.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ser man på filmen som jag länkade så är flera domare korrekt placerade, bl.a. En på Detroits blå. Hade kronis satsat och hoppat in i tacklingen så hade domarn höjt handen och tagit en charging. Den regeln är inte raketforskning och domarna skall vara lika professionella som spelarna på den här nivån.
 

Carlton

Cartier
Ser man på filmen som jag länkade så är flera domare korrekt placerade, bl.a. En på Detroits blå. Hade kronis satsat och hoppat in i tacklingen så hade domarn höjt handen och tagit en charging. Den regeln är inte raketforskning och domarna skall vara lika professionella som spelarna på den här nivån.

Men som JakobZ sa tidigare så håller de antagligen inne på utvisningar. Det är ju slutspel och de har garanterat få direktiv om att låta lagen spela 5 mot 5 så länge det går.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Men som JakobZ sa tidigare så håller de antagligen inne på utvisningar. Det är ju slutspel och de har garanterat få direktiv om att låta lagen spela 5 mot 5 så länge det går.

Förvisso. Men är tacklingen så klar, tydlig och så ful som nu påstås så är det klart att de skulle ha tagit den. Sen att de släpper en liten slashing eller en sekunds fasthållning är en annan sak...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Känns ju grisigt att zidlicky är borta skadad i match 7 efter tre "hårda men rättvisa" tacklingar av morrow i match 6.. Skall man gå på tacklingen eller på utfallet?

kronwall och zidlicky borta, liksom Frasse och Cole sedan tidigare... Känns som att detroit tappat ordentligt både vad det gäller fys och rutin inför match 7.

Det kommer gå på röven i natt. :banghead:
 

SSL

Audemars
Tittat lite till o lite till, samt sett den här:

image.jpg


Står ändock fast vid det jag tidigare sagt. Ett felbeslut av NHLs diciplinämnd i en så viktig match.

1) Kronwall glider inte in i tacklingen, utan tar 3-4 skär.
2) puckhållaren har ansvar för sig själv och bör titta upp
3) även tacklaren har ansvar

Jag tycker det är fel, men förstår beslutet.
 
  • Like
Reactions: ZQT

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tittat lite till o lite till, samt sett den här:

image.jpg


Står ändock fast vid det jag tidigare sagt. Ett felbeslut av NHLs diciplinämnd i en så viktig match.

1) Kronwall glider inte in i tacklingen, utan tar 3-4 skär.
2) puckhållaren har ansvar för sig själv och bör titta upp
3) även tacklaren har ansvar

Jag tycker det är fel, men förstår beslutet.

Bilden är ju rätt tydlig med. Hade puckföraren lyft blicken hade tacklingen suttit som en smäll i bröstet. Lyfter inte fötterna, åtminstone inte båda.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Sedan är ju "er" #8 som ett vildsvin att tackla. Och #19 snabb och hal som en ål... Får inte med sig många utvisningar då :D


Haha, sant visserligen. Säga vad man vill om Ovechkin och Bäckis, men båda har alltid blicken uppåt. Sen om man vill tackla ett jävla ånglok så får man skylla sig själv tycker jag :D

Jaha haha, såg ju bara två matcher i serien varav den ena var match 7 och där var det en utvisning under hela matchen va? Sorry för missuppfattningen ^^

Ah, game 7 var rätt lugnt, där vill inte domarn ta några utvisningar om det inte är en solklar tripping typ. Annars fick caps (iofs som vanligt) en jävla massa boxplay på tacklingar som jag inte hade brytt mig om om de hade kommit "mot" caps...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Också kan nämnas att han stängs av för charging, inte checking to the head. Nä, jag tycker det är ett felbeslut att stänga av honom i en så viktig match.
Vi kommer nog inte bli eniga om ifall tacklingen var regelrätt eller ej men det jag däremot håller med er om är att det förstör sporten när de i efterhand går in och tar bort en så viktig spelare.
Det är dessvärre "tänket" om att man ska särbedöma nivån beroende på tillfälle och/eller spelare, som gör det hela mer problematiskt och förstör sporten.

En domare ska se allt, vara helt opartisk och exakt följa reglerna. Detta är naturligtvis omänskligt, och därför borde tekniken användas ännu mer istället.
 

SSL

Audemars
Ruggig uppställning indeed! Sjukt att Vanek numera är en tredje liner.. Från att bära delar av Buffalo till första line ihop med Tavares i NYI och nu 3 line..

Jo, fast han får köra en del i första PP, med Koivu, Parise, Pominville och Suter. Sen ska nämnas att tredje linan är med och producerar, Nino har 4 poäng på 6 matcher i slutspelet tex.

Brodziak bär upp fjärdekedjan också, han e 30 bast och ligger sjua i Wild över flest poäng genom tiderna i klubben. Iofs kanske inte mycket att hurra över i en så ung klubb. Men tyder på en viss bredd.
 
Topp