• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Starta eget klockmärke?

Hej,
jag drömmer lite om att skapa ett eget klockmärke och designa en egen klocka. Blivit inspirerad av Daniel Wellington, Centenaire etc. Tänker mig alltså lägre prisklassen men med schysst design och kinaurverk.

Är det någon som har tips på hur jag går tillväga för att hitta leverantörer osv?? Jag är nybörjare på detta. Finns ju sajter som Alibaba.com osv...

/A
 
Nu vill jag inte vara sån men den marknaden (med klockor likt dw) känns jäkligt svår, alla modeföretag gör liknande modeller, där är en massa småföretag som "tillverkar" (får tillverkat till sig alt/ köper) klockor som ser precis "likadana" ut typ; dw, t-emp, southlane etc etc.

Är det bara du som vill ha en klocka som du designat sj så finns det företag som sysslar med sådant, även mindre produktioner.,Typ ickler.de.

Ska du ha igång en produktion så skulle jag tagit kontakt med något av dessa märken jag nämnt innan och se vem de har som lev.
 

Tack för ditt svar Sandkvist :) Jag ska kolla upp dina länkar!
Det är ju såklart som du säger en ganska överfull marknad, men jag ser det mer som ett litet passionsprojekt. Jag tänker mig att en liten serie runt 500st som jag hört brukar vara minimum (?). Sen om det finns intresse och säljer så är det ju roligt. Blir det flopp så har jag i alla fall testat att förverkliga en dröm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det dök upp en tråd om detta för några månader sedan med lite bra info. Huvud problemet ä volymkravet från tillverkarna.
 
Tack för ditt svar Sandkvist :) Jag ska kolla upp dina länkar!
Det är ju såklart som du säger en ganska överfull marknad, men jag ser det mer som ett litet passionsprojekt. Jag tänker mig att en liten serie runt 500st som jag hört brukar vara minimum (?). Sen om det finns intresse och säljer så är det ju roligt. Blir det flopp så har jag i alla fall testat att förverkliga en dröm.


OK! jag har själv gått i liknande tankar, och som designstudent med passion för klockor är det ett drömprojekt! Jag har sneglat lite på ickler.de och de verkar vara bra, och tror det är en helt annan kvalité/kunskap än en kinesisk fabrik. Lika så är det lite lättare att åka dit och inspektera. Annars skulle du nog kunna gå till vilken mekanisk verkstad som helst med lite cnc-maskiner och kanske fixa det där, lokalt typ. Det svåraste imo med klockdesign är urtavlan, pyttesmå delar om man vill ha indexar som är utstickande från tavlan, då blir det nog fotostansning som gäller. Annars kan man ju få tryckt, och få tillverkat urtavlor av företag som inte gör annat i schweiz/tyskland, kan inte hitta min länk till dessa just nu, men en snabb googling ger bla. http://www.watchdial.com/
 
OK! jag har själv gått i liknande tankar, och som designstudent med passion för klockor är det ett drömprojekt! Jag har sneglat lite på ickler.de och de verkar vara bra, och tror det är en helt annan kvalité/kunskap än en kinesisk fabrik. Lika så är det lite lättare att åka dit och inspektera. Annars skulle du nog kunna gå till vilken mekanisk verkstad som helst med lite cnc-maskiner och kanske fixa det där, lokalt typ. Det svåraste imo med klockdesign är urtavlan, pyttesmå delar om man vill ha indexar som är utstickande från tavlan, då blir det nog fotostansning som gäller. Annars kan man ju få tryckt, och få tillverkat urtavlor av företag som inte gör annat i schweiz/tyskland, kan inte hitta min länk till dessa just nu, men en snabb googling ger bla. http://www.watchdial.com/
Ja det vore ju absolut både coolare och bättre med tillverkning i t.ex. Tyskland eller lokalt än i Kina. Men gissar att priset blir ett annat. Tänker du dig att man plockar ihop klockorna själv då?
 
Ja det vore ju absolut både coolare och bättre med tillverkning i t.ex. Tyskland eller lokalt än i Kina. Men gissar att priset blir ett annat. Tänker du dig att man plockar ihop klockorna själv då?

Tanken blir väl då att man antingen får alla delar och bygger hop det själv, eller får det klart från tillverkaren. Kör man med Ickler så fixar de nog det mesta, kör du med någon lokal tillverkare så blir det nog att du får delarna och får bygga hop sj, antar att de nog inte vill pilla med att stoppa i urverk osv.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Du kan börja med att kolla på Alibaba.com för att få en idé om vad man kan beställa, sen så klart rita på klockan och kontakta lite tillverkare. Alltid bra att börja smått för att se om det är något man kan göra bra!
 

bya

Omega
Kan rekommendera "hongkong-avdelningen" på baselmässan. Har erfaranheter av området. Finns miljarder färdiga klockor, som man sätter ett eget namn på urtavlan. Designa själv går säkert också men när du skickar en ritning får du nå helt annat tillbaka kan jag lova hehe. Producera mer lokalt går bärgis, men inte om utpriset ska ligga kring 1400kr.
 

Rivalen

Rolex
Jag har mailat med Ickler och det krävdes en hel del för att de skulle vara intresserade - långt förbi min horisont då på kanske 50 ur. De boetter man kunde få använda som inte var bundna till kunder/märken var inte så kul. Alltihopa blev långt förbi mina ekonomiska möjligheter. Men dra et mail till honom och beskriv hur du tänker - jag är övertygad om att han svarar snabbt och korrekt.

Vill inte på något sätt sänka din ambition - tvärtom - det skall börja nånstans om det skall bli nåt. Från tanke till handling är en bra början. Sålde själv HK tillverkade klockor efter ordinarie arbetstid - back in the good old -80ies. :cool:

Googla chinese mechanical wrist watch manufacturers. Det händer en del...
 

Tid

Breitling
Hej!..

Behöver komma i kontakt med nån som har erfarenhet av klockor och har det rätta kontakterna med fabriker har en ganska unik expandering kanal men behöver hjälp med en del. Så tveka inte och höra av dig så snabbt som möjligt.

Har du startat eget märke eller har de bannorna så hör av dig.

Mail: [email protected]

/ JJ
 
Topp