• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Starta klockuthyrning

Godmorgon alla! De så att jag funderar på att starta en klockuthyrning!
Denna system finns redan i Usa och skulle vilja starta den hemma i Sverige.
Min tanke va så här att jag tar alla klockor på avbetalning för annars kommer de ta åratal att jag får mina pengar tillbacka, På de vad jag har gett på dom.
Priserna har jag tänkt mig så:
Rolex stål klocka: 2500 - 6000 kr (beror på model)
Rolex stål och guld klocka: 5000 - 8000 kr
Rolex guld klocka: 7000 - 15000 kr
och så vidare

Innan kunden vill hyra den så måste en av våra sökare hitta grundläggande information om hans identitet och sedan frågas 3 säkerhets för att säkerställa riktigheten av hans identitet och för att inte begå bädregeri.
Så kommer vi granska vidare av hans virtuella kredit och vilken nivå han ligger på för att låna klockan.

Nu vill jag inte ha svar från er hur jag ska göra eller nåt sånt

De ända jag vill veta är vad skulle ni tro om de här? skulle de funka eller inte?
 

Greven

Audemars
Uppmuntrar alltid härliga initiativ, men personligen så vill jag äga min klocka. Så jag säger tyvärr nej till idén. Är det månadshyra du anger?
Tror också att risken du blir blåst på en klocka eller två är väldigt stor. Du tar en enorm risk.
Hur ser affärmodellen ut? När och hur tjänar du pengar? Om du kör igång så önskar jag sig all lycka till!
 

Ale

Cartier
Typiskt jante-sverige! Det här är den bästa idén jag hört på länge, landet behöver fler såna här entreprenörer! Morgondagens Facebook eller Google?
(obs ironi) :rolleyes:
 

Skolläraren

Panerai
Min tanke va så här att jag tar alla klockor på avbetalning för annars kommer de ta åratal att jag får mina pengar tillbacka, På de vad jag har gett på dom.

logga_chatt_470.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Finns ju redan i Sverige, har kommit upp x antal annonser på blocket tidigare..

Men har väldigt svårt att tro att man kommer få särskilt många kunder..
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För övrigt borde väl hyrestagaren kunna själv köpa klockan på avbetalning för dina föreslagna priser? :p med prisexemplen skulle det ju ta denne 1-2 år att själv bli ägare genom avbetalning
 

Stab Ein

Omega
Till att börja med så tror jag att du frågar på fel ställe. De flesta medlemmar här är mer intresserade av klockor i sig än någon sorts inbillad eller verklig status de medför.
Det korta svaret du kommer få här är alltså "Nej. Dålig idé".

Mitt lite längre svar: Det är nog inga problem att i liten skala köpa en klocka på kredit och sedan hyra ut den och tjäna en hacka mellan. Problemet är att denna klocka kommer inte alltid att vara vad kunden vill ha, NÄR de vill ha den, så du kommer periodvis (någon nämnde Båstad/Visby ovan) att sitta med prylar outhyrt och periodvis med en efterfrågan du inte kan täcka. Dina hyresintäkter måste alltså också räcka till den tid vissa klockor sitter på bänken.

Sen kommer vi till all annan risk. Ditt tänkta företag låter som en magnet för bedragare. Dina klockor kommer att bli repiga, skadade, bortsupna och stulna. Vill din tilltänkta kundgrupp hyra en repig klocka? Vad kommer försäkringarna kosta dig? Hyran måste självklart täcka allt sådant.

Och framförallt, vem ska hyra klockorna? Sverige är ett litet land. En klocka är inte en Porsche. Jag kan i viss mån förstå den som hyr en roligare bil för några tiotusingar istället för att ligga ute med pengarna och dessutom ha den försäkrad, garagerad, vinterförvarad osv. resten av året. Men en klocka av den typen du nämner kostar mellan 50 och 150000 i inköp. Du kommer att behöva ta så bra betalt att den ekonomiska skillnaden mellan att hyra en klocka 3 veckor och att köpa den blir liten. Alla som har det minsta intresse av klockor eller ett uns ekonomiskt sinne eller ansvarstagande går alltså bort. Återstår då en kundgrupp som åtminstone jag inte skulle vilja hyra ut ens en tegelsten till.

Men go ahead, ge järnet! Folk har lyckats med konstigare saker. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sen är det en väsentlig skillnad mellan hyra och avbetalning. Hyra, då förfogar du över ett föremål under begränsad tid mot en avgift, utan äganderätt. Avbetalning innebär att du köper föremålet med äganderätt, men delar upp betalningen på x antal månader. Går ju att göra odag bia olika finansieringföretag.
Bara nämner det...
 
Topp