• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Startpaket för en nybörjare

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

Jag har som vissa kanske läst på vintagedelen en tanke på att serva min morfars gamla certina guldklocka. Jag har nu lyckats få tag på ett (vad jag tror är) likadant gammalt urverk som verkar fungera halvbra, men kan agera testkanin iaf. På detta verk kan jag prova att plocka isär och sätta ihop och så småning om tvätta och olja och sätta ihop, innan jag ger mig på the real deal. Fick även med en urtavla som jag kan provtvätta. Jag behöver således ett startpaket av dom mestnödvändiga oljorna, verktygen och tillbehör. Jag har väl egentligen ingenting just nu. Är det nån som rekommenderar någon sida och kan hjälpa mig att fylla en varukorg? Helst inga super kvalitetssaker då jag inte vill lägga ut en förmögenhet och tänker inte arbeta allt för ofta med det här (tror jag...).

ping McGyver eriksson850

Tack!
Mvh Joakim
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du vill ha absoult billigaste verktygen som fungerar (iaf en tid)
Skulle nog ha börjat med att köpa

ett 20 i 1 kitt med verktyg från Ebay, (circa 200kr)
En avmagnetiserare från ebay (50-60kr)
Mejselslip, sådan som ser ut som en bult (30kr)
1 liter nafta från färgaffären (70kr)
fingertutor från ebay (50kr)
oljorna 20 ml Moebius D-5, fettet 8300, och 2 ml på 9010 från cousinuk (dessa är dyra, runt 700-800:- ink frakt)
Oljegivare och kopp från ebay (40-50kr)

Sedan finns det ju alla möjliga smarta små och stora verktyg som man köper till och byter ut under tiden, säkert något jag har glömt också. En del av Ebaygrejerna tar säkert 1 månad att få hem och går att köpa snabbare men för dyrare pengar i Sverige. Sorry för att jag inte har länkat, men du hittar dem om du söker.
 

ramnaam

Omega
Ställde samma fråga till McGyver bara nån dag sen. Här är listan han skickade till mig. Sen vilket pris du betalar för grejer är upp dig.

"Vad jag spontant kommer på så behöver du:
-Verkhållare
-Korntång/pincett
-Visaravdragare
-Skruvmejslar
-Oljare (röd räcker till en början)
- Boettöppnare
- Bandverktyg
Oljor/fett
Moebius 9010
HP-1300
KT22
Silikonfett till packningar
Dessa klarar du det mesta med!"
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ställde samma fråga till McGyver bara nån dag sen. Här är listan han skickade till mig. Sen vilket pris du betalar för grejer är upp dig.

"Vad jag spontant kommer på så behöver du:
-Verkhållare
-Korntång/pincett
-Visaravdragare
-Skruvmejslar
-Oljare (röd räcker till en början)
- Boettöppnare
- Bandverktyg
Oljor/fett
Moebius 9010
HP-1300
KT22
Silikonfett till packningar
Dessa klarar du det mesta med!"


Det är ganska likt de verktygen jag rekommenderade med liten skillnad på oljorna/fettet.

Avmagnetiserare, skruvmejselslip och fingertutor är inte nödvändiga, men gör jobbet såå mycket enklare! En magnetiserad, trubbig skruvmejsel är ruskigt irriterande. ;)
Sedan om man är amatör är det ganska behändigt att få hålla verket med fingrarna ibland (fingertutor).
 

ramnaam

Omega
Det är ganska likt de verktygen jag rekommenderade med liten skillnad på oljorna/fettet.

Avmagnetiserare, skruvmejselslip och fingertutor är inte nödvändiga, men gör jobbet såå mycket enklare! En magnetiserad, trubbig skruvmejsel är ruskigt irriterande. ;)
Sedan om man är amatör är det ganska behändigt att få hålla verket med fingrarna ibland (fingertutor).


Ja, ultraljudstvätt kan vara ett vettigt tillägg om det blir mycket urverk i framtiden. :)

20-delars kit fungerar säkert bra i början. Men lika bra att lägga på några 100 och få hyfsade grejer som håller ett tag. Alternativt köpa ett 20-delars och köpa till lite andra verktyg och byta ut grejerna som man vill ha lite rejälare.

http://cousinsuk.com/ har bra och bred prisbild.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, ultraljudstvätt kan vara ett vettigt tillägg om det blir mycket urverk i framtiden. :)

20-delars kit fungerar säkert bra i början. Men lika bra att lägga på några 100 och få hyfsade grejer som håller ett tag. Alternativt köpa ett 20-delars och köpa till lite andra verktyg och byta ut grejerna som man vill ha lite rejälare.

http://cousinsuk.com/ har bra och bred prisbild.


Håller med dig fullständigt!
Dock så skulle ju TS enbart serva/skruva 1 klocka och ville ha det billigaste alternativet... Det jag har kvar (och som inte gått sönder) och använder från mitt 20 i 1 kit är: 1 korntång, boettkniv, boettöppnare, visaravdragare, bandverktyg, boetthållare, och en mejsel som jag har som skrotmejsel för att bända upp saker. Det jag menar är att det till en början funkar med sådana grejer (en begränsad tid), men troligtvis blir TS fast i den här hobbyn och väljer att byta ut det mesta allt eftersom...

Också rätt svårt och säga att man vill serva 1 klocka och sedan sluta, det är en konstant lärandeprocess och man lär sig nya grejer och rättar till misstag för varje urverk.

Köp lite blandade verktyg på den prisnivå du känner är ok Joakim och var beredd på att första servicen kanske tyvärr inte blir så lyckad. Dock är det ingen större fara då det inte direkt är ont om Certinaverk/delar... :)

Edit: Glöm inte att köpa Rodico (ser ut som grön häftmassa)! Bland det viktigaste jag har i min låda.
 

Minuteman

Rolex
Ett tips till är att jobbet blir mycket enklare med en eller två bra korntänger (pincetter).
Vet inte hur de i 20 kittet är, men det är en sak jag skulle rekommendera att ha lite bättre kvalitét på.
Minskar helt klart risken att skada eller skjuta iväg delar.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

Jag har gjort en varukorg med saker som jag behöver köpa in via cousinsuk vad tror ni om det här?
racapopzcbbreodsozbdprebac


Sedan har jag redan lagt en order på dealextreme på lite verktyg osv, detta borde väl vara en okej start?
racapopzcbbreoqoozbdprebce


Det dyra verkar ju vara olja och silikon, det är inget man snålar in på antar jag då detta är det som gör servicen bra. Era två förslag verkar skiljas åt lite på oljor/fetter. Klarar jag mig med både och? Har ju noll koll, kommer ju troligen bli fast i träsket och köpa på mig nåt mer ur att serva efter hand. :)

Tack för hjälpen!
Mvh Joakim
 

ramnaam

Omega
Håller med dig fullständigt!
Dock så skulle ju TS enbart serva/skruva 1 klocka och ville ha det billigaste alternativet... Det jag har kvar (och som inte gått sönder) och använder från mitt 20 i 1 kit är: 1 korntång, boettkniv, boettöppnare, visaravdragare, bandverktyg, boetthållare, och en mejsel som jag har som skrotmejsel för att bända upp saker. Det jag menar är att det till en början funkar med sådana grejer (en begränsad tid), men troligtvis blir TS fast i den här hobbyn och väljer att byta ut det mesta allt eftersom...

Också rätt svårt och säga att man vill serva 1 klocka och sedan sluta, det är en konstant lärandeprocess och man lär sig nya grejer och rättar till misstag för varje urverk.

Köp lite blandade verktyg på den prisnivå du känner är ok Joakim och var beredd på att första servicen kanske tyvärr inte blir så lyckad. Dock är det ingen större fara då det inte direkt är ont om Certinaverk/delar... :)

Edit: Glöm inte att köpa Rodico (ser ut som grön häftmassa)! Bland det viktigaste jag har i min låda.

På tal om Rodica och häftmassa. Hur skiljer de två sig från varandra, har aldrig haft Rodico i handen men ser väldigt lika ut?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Jag har gjort en varukorg med saker som jag behöver köpa in via cousinsuk vad tror ni om det här?
racapopzcbbreodsozbdprebac


Sedan har jag redan lagt en order på dealextreme på lite verktyg osv, detta borde väl vara en okej start?
racapopzcbbreoqoozbdprebce


Det dyra verkar ju vara olja och silikon, det är inget man snålar in på antar jag då detta är det som gör servicen bra. Era två förslag verkar skiljas åt lite på oljor/fetter. Klarar jag mig med både och? Har ju noll koll, kommer ju troligen bli fast i träsket och köpa på mig nåt mer ur att serva efter hand. :)

Tack för hjälpen!
Mvh Joakim

Jo men det där ser väl ok ut, är det där en hållare för urverket eller boetten? Om det är för boetten skulle jag ha bytt ut den mot en för urverk. Oljorna har jag ingen koll på, men är det dom mcgyver tipsat om så är det rätt. :) har du en boettöppnare av jaxa-typ? Det kan också vara värt att gå upp ett steg till från de billigaste mejslarna...

På tal om Rodica och häftmassa. Hur skiljer de två sig från varandra, har aldrig haft Rodico i handen men ser väldigt lika ut?

Skulle tro att häftmassa har lättare att lämna spår och fastna, med rodico så fastnar bara smutsen.
 

Minuteman

Rolex
Hej!

Jag har gjort en varukorg med saker som jag behöver köpa in via cousinsuk vad tror ni om det här?
racapopzcbbreodsozbdprebac


Sedan har jag redan lagt en order på dealextreme på lite verktyg osv, detta borde väl vara en okej start?
racapopzcbbreoqoozbdprebce


Det dyra verkar ju vara olja och silikon, det är inget man snålar in på antar jag då detta är det som gör servicen bra. Era två förslag verkar skiljas åt lite på oljor/fetter. Klarar jag mig med både och? Har ju noll koll, kommer ju troligen bli fast i träsket och köpa på mig nåt mer ur att serva efter hand. :)

Tack för hjälpen!
Mvh Joakim
Några saker jag skulle rekommendera:
En bra lupp (om du inte redan har det), eller två med olika styrka.
Pithwood, för att rengöra oljegivaren (ett måste) och andra verktyg.
Visarpress, för att få tillbaka visarna. Inte ett måste, men minskar definitivt risken att skada dem.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Några saker jag skulle rekommendera:
En bra lupp (om du inte redan har det), eller två med olika styrka.
Pithwood, för att rengöra oljegivaren (ett måste) och andra verktyg.
Visarpress, för att få tillbaka visarna. Inte ett måste, men minskar definitivt risken att skada dem.


Precis. Satsa pengar på lupp. Jag skulle dock köpa en bra 10x istället för två stycken billigare. Det kanske beror på ens syn men jag använder i stort sett bara 10x.
 

Minuteman

Rolex
Hittade en ebay-säljare som verkar ha bra priser. Skickar från Frankrike också, så det borde inte ta allt för lång tid...
Bra också för att det gick att köpa väldigt små volymer 9010 i 1ml bland annat. Det räcker för väldigt många klockor.

http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Greas...t=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2330eae0dd
Kanon om man kan beställa små kvantiteter av olja. Man lär ju inte förbruka den innan utgångsdatum i alla fall :)
De räcket ju till 100tals klockor lätt.
 

jabla

Sarlacc

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kanon om man kan beställa små kvantiteter av olja. Man lär ju inte förbruka den innan utgångsdatum i alla fall :)
De räcket ju till 100tals klockor lätt.

Dock verkar ju inte priserna så himla bra?
9010:an ligger strax under cousine men då är det 1ml mot 2ml. Har dom korrigerat priserna nyligen eller missar jag nåt? Finns ju 2ml att köpa på cousine.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dock verkar ju inte priserna så himla bra?
9010:an ligger strax under cousine men då är det 1ml mot 2ml. Har dom korrigerat priserna nyligen eller missar jag nåt? Finns ju 2ml att köpa på cousine.


Tänk på att cousin tar ut moms och ganska dyr frakt också (iofs välpackade stora kartonger)
Sedan kommer grejerna från cousin på 2-3 dagar också vilket är nice! :)
 

McGyver

Rolex
Ang. frakt från Cousins:

Ibland är det även bättre att splitta en order i två eller tre separata paket - frakten blir billigare och det kommer direkt hem i brevlådan - dock oförsäkrat, men jag har inte blivit av med något av de säker hundra paket jag beställt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ang. frakt från Cousins:

Ibland är det även bättre att splitta en order i två eller tre separata paket - frakten blir billigare och det kommer direkt hem i brevlådan - dock oförsäkrat, men jag har inte blivit av med något av de säker hundra paket jag beställt!


Tack för tipset!
 

Minuteman

Rolex
Tänk på att cousin tar ut moms och ganska dyr frakt också (iofs välpackade stora kartonger)
Sedan kommer grejerna från cousin på 2-3 dagar också vilket är nice! :)
Just det ja, det glömde jag :)
En annan viktig faktor är att volymen är i stort sett oviktig. Även 1ml lär räcka till service på 100tals klockor.
Så om man inte gör detta som heltidssysselsättning så lär oljan hinna bli gammal innan den tar slut i alla fall. :)
 
Topp