• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steinhart, något att ha?

Rber

Audemars
2-Faktor
Har fått upp ögonen för Steinharts dykare. Någon med erfarenhet?
Av hemsidan att döma verkar de flesta vara slutsålda för tillfället.
 
Enligt många här, JA -men min personliga åsikt är att dom känns som vanliga rätt beiga hommager, kör på en Seiko istället t.ex Monster eller 007/009
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag säger inte att Steinhart gör dåliga klockor men det är inte något som faller mig i smaken och säkerligen något jag aldrig kommer bära. Instämmer i det Masterkiller säger.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer med övriga. De har fått bra respons på sina klockor, men varför liksom? De har en, eller eventuellt två modeller som inte är "kopior" på andra modeller.

Edit: Jag har aldrig klämt på någon alltså, då det inte är någonting de har som lockar mig. Ocean II är i och för sig en modell de tagit fram helt själva, men den har lite för mycket färg för att tilltala mig.
 

Ricrob

Patek
Har haft en Steinhart (Ocean one GMT), som jag köpte för att den var så jävla snygg men den var allt annat än bra.. Bezelringen satt löst och fick limmas och de solida ändlänkarna var taskigt anpassade mot boetten, så de gick att "rotera".
 
Kolla in prislappen. Det är svårt att få mer Schweiziskt för de pengarna. Japansk är en annan femma. De började uteslutande med hommager och släpper nu efterhand mer och mer eget. Klart intressant insteg för den som ändå vill ha en automatisk klocka som det inte står Certina, Tissot eller Longiness på. Även om samtliga dessa har bättre och mer stabil kvalitetsnivå.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar!

Jag hör er när ni pratar kopior och hommage, men kan inte undgå att bli intresserad när det faktiskt handlar om ett schweiziskt ur för såpass lite pengar.

Jag var redan från början inne på en skx009 på länk bara för att prova, men sen såg jag Davids extremt ärliga annons på KS igår och tänkte att det kanske vore att kasta 1500:- i sjön. Men kanske ska prova en ändå..

@Hans, ser helt klart intressanta nu. Handlade du en ny? Verkar inte gå att köpa direkt från dem?
 

David

Bödeln
Rber skrev:
Jag var redan från början inne på en skx009 på länk bara för att prova, men sen såg jag Davids extremt ärliga annons på KS igår och tänkte att det kanske vore att kasta 1500:- i sjön. Men kanske ska prova en ändå..

Vad sägs om att jag skickar den till dig, om du gillar den så sätter du in pengar på mitt konto, gör du inte det så skickar du tillbaka den? Tycker Seiko ändå är väldigt många snäpp upp från företag som sysslar med nivån strax över piratverksamhet.

EDIT: Har förstås bara gummi, ingen länk.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Sv: Steinhart, något att ha?

Ta en koll på Prometeus. Då får du också swiss made och unikt på en och samma gång för billig peng. Squale görockså unika klockor.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
David skrev:
Rber skrev:
Jag var redan från början inne på en skx009 på länk bara för att prova, men sen såg jag Davids extremt ärliga annons på KS igår och tänkte att det kanske vore att kasta 1500:- i sjön. Men kanske ska prova en ändå..

Vad sägs om att jag skickar den till dig, om du gillar den så sätter du in pengar på mitt konto, gör du inte det så skickar du tillbaka den? Tycker Seiko ändå är väldigt många snäpp upp från företag som sysslar med nivån strax över piratverksamhet.

EDIT: Har förstås bara gummi, ingen länk.

Bra förslag. Men det beror på vad du verkligen vill ha för den eftersom jag kan få hem en ny på länk för 1400:- Nu tvivlar jag förvisso inte på att din är i nyskick.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hej

Jag själv annonserade efter en Longines Hydroconquest, Certina och Steinhart då jag var sugen på en borstad "klassisk" dykare med svart tavla och svart ring. Enda nappet jag fick var på en Steinhart så jag köpte den. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad av kvalitén och den går väldigt fint (+/- 3-4sek) per dygn.
När jag tittar på den så förstår jag varför ni kallar den beige homage och kopia osv, men novis som jag är så tycker jag att det rekommenderas andra klockor med "rolexlooken" som verkar vara mer ok trots att skillnaderna är ytterst minimala. Jag reflekterade inte hur lik den var då jag var mer ute efter, som jag skrev, en lite "klassisk" dykare.
I vilket fall så tycker jag det är en fin klocka och i alla fall min håller bra kvalité (enligt min bedömning).
Får väl bära lösnäsa och mustasch när jag använder den, eller bada i vassen. ;)

/Mats
 

hans

Petrus Kenicius
Rber skrev:
hans skrev:
Rber skrev:
@Hans, ser helt klart intressanta nu. Handlade du en ny? Verkar inte gå att köpa direkt från dem?


Jo, jag köpte en ny från: http://www.taucheruhren.de/taucheruhren ... black.html

Övertygad om att detta blir min nästa! Kanske eventuellt en Skx009 i väntan på att Euron dippar.

Hör av dig om du tänker sälja!

Säljer jag Nettunon så här jag av mig. Annars får du väl komma hem till mig med pengar i handen och "an offer I can't refuse" som Zlatan gjorde när han köpte hus i Malmö. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Steinhart, något att ha?

Peter K skrev:
Ta en koll på Prometeus. Då får du också swiss made och unikt på en och samma gång för billig peng. Squale görockså unika klockor.

Kul företag, absolut! Köpte en jellyfish, som jag blev besviken på och skickade tillbaka. Skrev en kort recenssion på den, som jag kan lägga ut här på klocksnack om intresse finns.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
hans skrev:
Säljer jag Nettunon så här jag av mig. Annars får du väl komma hem till mig med pengar i handen och "an offer I can't refuse" som Zlatan gjorde när han köpte hus i Malmö. :D

Haha. Jag lovar att erbjuda dig nypriset à 600 Euro när kursen står i 5! ;-)
 

wwjbd

Omega
Jag testade en Steinhart vintage ocean gmt och jag tycker den var helt ok.
Dock "gick" gmt visaren en halvtimma fel. Så ok men inte mer får bli mitt betyg. Det gick dock på garantin.
20120303_092824.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
wwjbd skrev:
Jag testade en Steinhart vintage ocean gmt och jag tycker den var helt ok.
Dock "gick" gmt visaren en halvtimma fel. Så ok men inte mer får bli mitt betyg. Det gick dock på garantin.
20120303_092824.jpg
Hade en likadan. Var väldigt nöjd, faktiskt.
Gillade inte den "spetsiga" kronan, så den fick ryka.

Fast ja, kvaliteten är ju inte Rolex direkt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade en likadan. Var väldigt nöjd, faktiskt.
Gillade inte den "spetsiga" kronan, så den fick ryka.

Fast ja, kvaliteten är ju inte Rolex direkt.
Även jag har haft den där. För pengen riktigt bra. I alla fall det ex jag hade. Hade dock vid det tillfället inte en jävla aning om att Rolex gjort en så snygg klocka... Nu vet jag! Tyvärr så är ju Rollen i damstorlek;-)
Rber hittar du en Steinhart du vill testa så kör på! Går du i Seiko tankar så rekommenderar jag en Sumo. Flera snäpp bättre än SKX:are eller Monster. Väl värt några spänn extra.
 
Va fasen är det här?! Trådlyftarnas afton?!
Hur många döda trådar har lyfts till förstasidan ikväll?

On topic så kan jag säga att jag upplevde kvalitén på mina två Steinhart som väldigt hög med tanke på priset.
Att de sedan stulit designen på flertalet modeller är en annan femma.
Somliga hatar. Andra älskar. Det kommer alltid vara så.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Även jag har haft den där. För pengen riktigt bra. I alla fall det ex jag hade. Hade dock vid det tillfället inte en jävla aning om att Rolex gjort en så snygg klocka... Nu vet jag! Tyvärr så är ju Rollen i damstorlek;-)
Rber hittar du en Steinhart du vill testa så kör på! Går du i Seiko tankar så rekommenderar jag en Sumo. Flera snäpp bättre än SKX:are eller Monster. Väl värt några spänn extra.
Två år gammal tråd RicVin. Bra jobbat!

Kom på bättre tankar, så någon Steinhart blev det inte och kommer heller aldrig bli.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är ett företag som lever på andras klockor och kopierar dem! Dvs du skall ej stödja dem genom köp. Oavsett bra urverk eller ej.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har haft både SKX007 och en Steinhart Ocean One som beaters och jag är ledsen Seikofans men byggkvaliteten på Steinharten är flera nivåer upp. Fast det ska den ju iofs vara eftersom klockan är 3ggr dyrare.

Sedan är det förstås en hommage och allt som kommer av det men klockan i sig är trevlig.
 
Topp