Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Steinhart O1 Bronze

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av BarbaBaba, 20 juli 2016.

1. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tänkte köra en kombinerad paketöppning och light light-recension av min första och enda Bronsklocka. Info från Steinharts hemsida.
    Technical Details
    Type: OCEAN 1 Bronze
    Item no.: T0224

Movement
    ETA 2824-2 Swiss Made, automatic elaboré, hacking seconds
    Jewels: 25 jewels

Functions
    Hour and minute hand golden with SuperLuminova C3
    Central second hand
    Screwed-down crown
    Weight with leather band: 102 g
    Weight with canvas: 107 g

Case: Solid bronze satined
    Back: Stainless steel screwed, engraved
    Diameter: 42 mm (1.65 inches), without crown
    height: 14 mm
    Weight: 140 g with rubber band
    Dial: Metallic grey
    Crystal: Sapphire domed, with double anti-reflecting coatings on the interior side
    Bezel: Bronze satiniert
    Indices: Super Luminova C3
    Lug width: 22 mm
    WaterRes: 300 metres/990 feet 30 ATM acc. to DIN
    Strap:strap 22mmx22mm
    Buckle: bronze-colored 22mm with Logo
    För er som får klåda bara ni hör namnet Steinhart, sluta läsa nu och ägna er istället åt något ni tycker är trevligt :happyhappy:.
    För er andra som valt att stanna kvar... här kommer några inledande bilder after att FedEx knackat på dörren.
    IMG_0428.JPG
    Ovan: Väl förpackat och levererat i handen, fyra dagar efter beställning på Stenharts hemsida. Nedan: Den vita kartongen med präglad logo...
    IMG_0430.JPG
    IMG_0431.JPG
    Garanti beviset som ligger innanför locket är det första man ser, tillsammans med en "read me" lapp som förklarar hur brons fungerar (om man nu var omedveten om detta).
    IMG_0433.JPG
    Här har vi så klockan. Jag valde den som hade läderarmband och ljusbrun bezel. Andra alternativ var svart gummiarmband/mörkbrun bezel samt canvas/grön bezel.
    IMG_0437.JPG
    Det första intrycket är att färgen på bronsen är precis som den bronsfärg jag tänker på när tänker...brons. Innan har jag läst andras intryck att den skulle vara allt för gul och guldig. Jag tycker inte att så är fallet. Färgerna harmonierar fint med den grå svart skimrande tavlan och dom lume gröna siffrorna/index och visarna. Tavlan upplevs i vissa ljus vara vågrätt borstad medans i andra vinklar vara mattsvart eller blyertsgrå. Vågrät sunburst = seaburst?
    IMG_0436.JPG
    Glaset är ordentligt kupat med en liten kant/bevel som ger lite trevliga reflexer och känns "modernt" i brist på bättre uttryck.
    En jämn dome/kupning över hela glaset känns mer retro och är generellt snyggare tycker jag, typ glaset på min MLc PontosS, underbart snyggt.
    I detta fall tycker jag dock det funkar. Läder bandet som sitter på är vaxat och ganska tunt och har en vintage look som passar bra till klockan i övrigt.
    Det pallar dock inte vatten och var mer än fuktigt efter morgon doppet i sjön och efterföljande dusch. Tog en duktiga 40 minuter att torka.
    Färgpalletten Steinhart valt känns väldigt genomtänkt och fräsch. Den gröna C3 luminovan har samma färg som den ärg som bronsen ger i små springor där den samlas. Bronsen som jag test patinerade med vinäger blev väldigt lik den ljusbruna färgen på bezel.
    FullSizeRender [2796].jpg
    FullSizeRender [2706].jpg
    Under duschlöddret ser man hur den har mörknat och ligger nu mycket närmare den ljusbruna bezeln.

Vad är då mina tankar om Steinharts senaste tillskott i familjen?
    Jag tycker den är riktigt snygg, det enda jag stör mig lite på utseendemässigt är timvisaren som känns alldeles för kort och bred. Jag hade gärna haft ett diskret litet datumfönster då urverket har den komplikationen och då klockan ändå är modern med retro flört.
    Armbandet är snyggt och bekvämt men hade gärna fått palla vatten bättre. Vet inte hur canvas bandet klarar vatten, men det kan bli ett framtida alternativ.
    Hur och när i rotationen med övriga klockor jag kommer känna att "nu är det brons dax" vet jag inte. Spontant tycker jag bronsen kan bjuda in till lite färgglada band i både gummi och canvas. Ett sommarbarn är den iallafall i min familj.
    Tack för denna gång, och ut och njut av en underbar julidag.

PeraP, Sebastard, Sorubim och 19 andra gillar detta.
  2. Molgan

Molgan Stadsbo

Jag är ingen fan av brons egentligen, men måste bara ge Steinhart en eloge för en mycket lyckad affärside, deras hommager har banat väg för ekonomin att göra egna modeller, t.ex Ocean 2 tycker jag verkar riktigt trevligt :)

TheoRaffone och BarbaBaba gillar detta.
  3. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Trevlig recension tycker jag, fina bilder! Tycker klockan är cool. Bronsklocka är roligt och skulle gärna ha en, någon gång! Och du gör helt rätt, en sån klocka SKA köpas ny, så patinan blir ens egen!

Jag har en Steinhart, en Triton 100ATM. Tycker att det är en grymt välbyggd klocka och den brukar få följa med utomlands som extraklocka. Den är billig, så tappar man den (eller blir avstulen) så är det inte hela världen!

BarbaBaba gillar detta.
  4. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Ser mycket fin ut, fortfarande nöjd?:)

BarbaBaba gillar detta.
  5. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Absolut! Ska lägga upp et par nya bilder och lite reflektioner efter första veckans användning nästa vecka...
    Men den har fått lite patina efter saltvattenssnorkling och armbandet ser verkligen "vintage" ut redan.:D

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag måste ha missuppfattat...
    Du har alltså köpt en helt ny dykarklocka som inte "tål vatten". Är den inte tät?

BarbaBaba gillar detta.
  7. Xalle

Xalle Friends of KS

Armbandet Yonsson inte klockan!

FelixLidforsen gillar detta.
  8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    :D OK.

Gummo gillar detta.
  9. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    :drowning: Måste erkänna att jag tycker du har en halv poäng, armbandet borde vara badbart, minst. Jag har ju massa läder som är godkända wr100m

10. Carlf

Carlf Bonde

Vad händer med bandet om du dyker ned 101 m?

11. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Kaaabooom armen av :D

Smulan och Andyrew gillar detta.
  12. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Trevlig klocka! Grattis. Ser bra ut. Finns det bronslänk som tillval eller? Jag har aldrig förstått hatet mot just Steinhart. Att de härmat redan härmade klockor är inget jag lägger energi på. Finns värre saker. ;)

BarbaBaba gillar detta.
  13. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Snygg, grattis.

BarbaBaba gillar detta.
  14. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nej, det finns ingen bronslänk men väl gummi eller canvas. Jag vet inte om någon tillverkare av bronsklockor har även bronslänk? Misstänker att man skulle bli smutsig om armen av det...I övrigt håller jag med till fullo. Var tveksam men nyfiken på brons och då satt det perfekt med kvalité och pris som Steinhart erbjuder, annars hade jag nog inte klivit på. Övriga kompisar i klocklådan är bara stål och titan. Kanske vågar jag mig i framtiden på även keramik och pvd ;).

15. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Okej kära vänner!
    Dax för en liten uppdatering efter en vecka i sol och salta bad :).
    Vi börjar med en bild...
    IMG_0486.JPG
    Nyss hemkommen från Medelhavet. Armbandet har formats efter armen och sitter som en andra hud. 1+ på det.
    Däremot har det krympt 1mm på bredden, så det är ett par glipor mellan luggarna. 1- på det. Låset har fått en lite multifärgad patina i både brunt, rött, grönt.
    IMG_0485.JPG
    Jag kan även glädja @yonsson att klockan ÄR vattentät. Snorklat mestadels men även en dag med tuber ner till 5m.
    Tänkte se vilken patina man kunde ge brons på "naturlig" väg. Jag testade redan då jag fick hem klockan att ta en kapsyl med äppelcidervinäger och salt, som jag sedan ställde ner ena luggen i över natten. Det blev både mörkt och fullt av ljusgrön ärg av detta. Avlägsnade detta med Colgate och eltandborste.
    Hur naturligt det är att bada i Medelhavet varje dag i en vecka, att ligga och flyta en timme i en naturlig saltsjö samt låta klockan lufttorka i solen kanske kan diskuteras. Men denna vecka var det så vardagen såg ut. Dykringen fungerar lika fast och distinkt som den gjorde direkt ur boxen. Kronan skruvas ut och in utan märkbar påverkan av patinan som blivit. Jag har varken torkat eller putsat klockan, endast torkat av glaset mot tröjan när jag haft något kladd där. Glaset är förövrigt väldigt förlåtande mot fett och fläckar och är för det mesta en fröjd att se igenom. Det som designmässigt störde mig med den breda timvisaren i början har INTE vunnit min gunst än. Den fete lille fan lyser som en fackla på kvällen. Lumen på visarna är klart starkare än vad lumen på tavlan är. Vet inte om det är bara på mitt ex eller om det är för att det är mer lysmassa på visarna, men det är en väldigt stark och skön grön färg att vila ögonen på. Nu tar vi ett par bilder till på den salta dinkan...
    IMG_0481.JPG
    IMG_0482.JPG Notera den lilla glipan som blivit mellan band och horn.
    IMG_0484.JPG
    Bandet är snyggt och passar stilen, men kvaliteten var inte den högsta och definitivt inte tänkt att ha i vatten. Jag ska testa den på perlon jag beställt från natoband.nu och se hur det funkar. Beställde både brunt, svart, orange, rött och blått. Just blått har jag höga förhoppningar kring då det är en färgkombo som brukar gifta sig fint tillsammans (bruna skor till blå byxor osv). Den lilla kanten (bevel) på glaset är både bra och anus. För det mesta är den skön och ger lite liv till urtavlan(1+), men ibland ger den störande reflexer och gör att man måste vrida handen för att läsa av den ordentligt(1-).
    Det är cool med brons och jag är nöjd att jag har en, på samma gång som den får personlig patina kan man enkelt polera bort den och börja om.
    Men jag skulle inte köpa en dyrare brons klocka då den inte känns tillräckligt allround för MIG. Min Omega Speedmaster ´57 vintage eller AT får mer tid till vardags och min Fortis cosmonaut i titan eller Citizen eco drive titan är fortfarande mina "go to" under arbetstid.
    Ha en trevlig början på veckan alla:happyhappy:

Bifogade filer:

Timink, Rozzy, M.L. och 13 andra gillar detta.
  16. Tapiren

Tapiren Bonde

Tack för en bra recension, och uppföljningen!

BarbaBaba gillar detta.
  17. Stihlgren

Stihlgren Torpare

Från:
    Stockholm
    Ser bra ut!

18. FelixLidforsen

FelixLidforsen Torpare

Coolt! Roligt att du sliter så på din nya klocka, precis det de är till för :))

BarbaBaba gillar detta.
  19. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Kul att läsa och se hur patina utvecklats

BarbaBaba gillar detta.
  20. frasse

frasse Bonde

Riktigt snygg kul med en klocka där den slits in så vackert man blir ju sugen =) såg att Tudor har en likadan men å andra sidan är den ju 8gånger dyrare.
    fin klocka som sagt.

21. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det var lite så jag tänkte ;) Tudorn är ju i en annan klass både kvalitet och prismässigt. Men denna är charmig och håller tiden lika bra som alla andra automater jag har.

22. DrDre

DrDre Friends of KS

Det finns de som kan det bättre än jag, men jag har fått för mig att brons inte är så nyttigt att ha direkt emot huden. Det är därför man baksidor i andra material (i vissa fall färgas de i bronsnyans). Så en länk i brons är nog ingen bra ide.

23. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det var lite det jag redan skrev... men jag vet inte om det är särskilt farligt. När den väl har ärjat så blir det som ett skyddande ytskikt som är väldigt svårt att nöta bort. Jag blev tex bara lite smutsig under första veckan, nu märker jag ingen ting. :):)

24. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ytterligare en liten update! Som man kan se på några av bilderna ovan efter att den fått patina, så ser man hur inlägget har lite brons ärj i kanterna.
    Där har nu aluminiumen som inlägget är gjort utav, vittrat sönder. Jag trodde först att det var ärj ovanpå, så när jag skrapade lite så lossnade det och lämnade en liten grop.:meh: Jag ska maila Steinhart och fråga hur dom ställer sig till detta. Vet inte om jag annars ska kosta på ett nytt insert.

25. frasse

frasse Bonde

Bild ? sen är det inte lite meck att köpa ett nytt insert ?

Sen är det ju väldigt mkt som har gått sönder på vridringen där siffrorna är bara efter en vecka lite naggade i kanterna men tänk då efter 12månader =( kan man sälja dykklockor som inte tål det ?

26. BarbaBaba
    Trådstartare

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har redan plockat bort insert för att kolla hur skadat det var. Själva vridringen tog jag också loss och inspekterade, den ser dock hel och fin ut. Men att insert faller sönder är ju givetvis inte ok. Angående mecket med att köpa insert, jag hoppas givetvis på att få ett skickat till mig kostnadsfritt :rolleyes:

27. frasse

frasse Bonde

kan det vara att det blir en förstärkt oxidering alut och brons ? eftersom vanligtvis så brukar inte alu ringar oxidera så snabbt på det sättet ? kanske blir att de får byta ut de mot keramiska ?

28. Chuck

Chuck Friends of KS

Kul läsning och cool klocka!
    Kom o tänka på ifall det ärjar mellan boettlocket och packning? Är det möjligt?

Bozz gillar detta.
  29. JayLar

JayLar Borgare

Hört något från Steinhart?

30. maxan81

maxan81 Torpare

Grymt snygg klocka! :)