• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steinhart Triton 30 Atm.

Medstil

Omega
Vet att det finns lite agg mot Steinhart på forumet och jag har aldrig ägt någon själv.
Har haft rätt många dykarur genom åren och några rätt fina och dyra ur.
Men denna modellen av steinhart som inte är en kopia typ utan egen design tycker jag är en grymt
Snygg beater för ca 4500kr med ett eta 2824 verk.

Lite intresserad av vad ni andra tycker ? Kom gärna med synpunkter både positiva och negativa :)

image.jpg
image.jpg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
För mig faller hela Steinhart som märke då de så tydligt kopierar andra... Även ifall just denna modellen var "egen".
 

Medstil

Omega
Håller med egentligen och har inte köpt den just av den anledningen.
Men klockan växer i sin form och har fått lysande kritik...men en Steinhart :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det "solkar" märket att de gör en del alldeles för uppenbara kopior, för de gör en del varianter som är helt ok. Hade en för några år sedan som kvalitetsmässigt var mycket bra för de pengarna, en variant av de tyska "Beobachtungsuhr" som fanns i olika fabrikat under WWII.

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker kritiken mot Steinhart är rätt märklig. Det finns ju andra märken som ägnar sig som åt samma sak men som av nån anledning har gott rykte.
Glycine Combat, Longines Hydro Conquest är ju inte direkt olika en Sub heller...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tycker kritiken mot Steinhart är rätt märklig. Det finns ju andra märken som ägnar sig som åt samma sak men som av nån anledning har gott rykte.
Glycine Combat, Longines Hydro Conquest är ju inte direkt olika en Sub heller...
Jag tycker inte de är speciellt lika! De står helt på egna ben i mina ögon :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tycker kritiken mot Steinhart är rätt märklig. Det finns ju andra märken som ägnar sig som åt samma sak men som av nån anledning har gott rykte.
Glycine Combat, Longines Hydro Conquest är ju inte direkt olika en Sub heller...



Vilken är mest lik en Rolex Submariner?

Steinhart_1.jpg

longines-hydroconquest-L3.641.4.56.6_LRG.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tycker kritiken mot Steinhart är rätt märklig. Det finns ju andra märken som ägnar sig som åt samma sak men som av nån anledning har gott rykte.
Glycine Combat, Longines Hydro Conquest är ju inte direkt olika en Sub heller...

Longines skiljer sig hyfsat mycket till utseendet om jag skulle få säga mitt, Steinharten däremot är oerhört lik på många detaljer. Så jag förstår varför folk i allmänhet inte gillar det märket, jag har inte heller mycket till övers för deras klockor och kommer troligen aldrig köpa en Steinhart.

Longines HydroConquest
9034d1229098075-longines-hydroconquest-automatic-diver-l3-642-4-56-6-img_0523.jpg


Steinhart Ocean 1
317967d1283275317-best-submariner-homage-steinhart-ocean-1-018.jpg


Rolex Submariner
Rolex-Submariner.jpg


Visst att många märken gör liknande klockor. Men ibland är det inte liknande, ibland är det ren och skär kopiering.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Visst är Steinharten mest lik men kom inte och påstå att de andra har lagt någon vidare energi på att skapa eget.

img_430842.jpg


Det skiljer detaljer men kolla på helheten - vridring, boett, länkar.
Tycker nästan att Steinharts variant är ärligast - de försöker inte ens påstå att det är en egen design bara för att de bytt typsnitt på urtavlan eller ändrat ett kronskydd. :rolleyes:
 

meo_swe

Audemars
Visst är Steinharten mest lik men kom inte och påstå att de andra har lagt någon vidare energi på att skapa eget.

img_430842.jpg


Det skiljer detaljer men kolla på helheten - vridring, boett, länkar.
Tycker nästan att Steinharts variant är ärligast - de försöker inte ens påstå att det är en egen design bara för att de bytt typsnitt på urtavlan eller ändrat ett kronskydd. :rolleyes:
Alltså. Om man inte ska gå och göra helt tokiga klockor ala franck müller så är det runda klockor man satsar på. Oxh kör man på dykarstuket är det "feta" visare med antingen yttre eller inre vridring. Och just oysterlänkar är ju ganska vanliga... men boettformen, visarna, virdringen oxh tom. Bandhornen ser ju helt annorlunda ut på både longinesen och glycinen. Det känns lite krystat atg påstå att de snott design från sub. Isåfall så tänker jag klaga högt och lågt att rolex gjort en direktkopia på blancpain fiftyfathoms...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gillar nog mer 1000m varianterna (index klockan 12 tycker jag är sådär på klockan, annars en hit). Hade nog ägt en 1000m om de funnits i 42mm. Tycker steinhart lyckats med designen på dessa så varför inte de gör mer eget är en fråga jag oftar ställer mig.,,
 

KMS

Rolex
För att återgå lite till ämnet, så tycker jag Triton är en rätt cool klocka! Hade den vart mindre hade jag köpt den för två år sen. Då (för två år sen) har jag iofs för mig att Steinhart inte gick all in på kopior. Hade dom gjort en mindre variant idag hade jag nog inte slängt mig över "köpa" knappen tyvärr. Gillar de färgglada något mer. Kan ändå säga att jag gillar looken!
 
Topp