• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steinhart

Länge sedan det bråkades om Steinhart. Saknar nästan den goda tiden då man kallades för historielöst pucko bara för att man tyckte att folk visst fick bära en homage från dem utan att bli stenade till döds. Ligger hatet fortfarande och puttrar under ytan eller har vi helt enkelt slutar bry oss?

Spana in denna lilla snutt, http://wornandwound.com/2016/01/13/steinhart-ocean-one-titanium-premium-500-review/, om deras relativt nya Ocean One Titanium. Faktiskt ganska trevlig i mina ögon för ett hyfsat bra pris. Kul för dem som inte har råd med en Omega, Rollen eller något annat lite dyrare.

Inte så originell men vafan duger i krig.
STEINHART_OCEAN_TITANIUM_FACE_1.jpg


Så nu är frågan ska man hämta popcorn eller har Steinhart fått komma in i värmen?
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Såg en recension dock och länken är gräsligt ful. Drog tydligen åt sig repor snabbare än flugor till bajs dessutom.

Utöver det uppenbara problemet att det är en Steinhart då ;) annars tycker jag att klockan är lyckad designmässigt
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Klockan på bilden är ju inte en hommage även om man tydligt kan se vart de tagit inspiration ifrån. Det är iaf mer än vad man kan säga om många av deras andra klockor.
 

Knekten_

Omega
En lite lätt begagnad Squale 1521, kanske? Finns blästrade versioner att hitta.
Då Steinharten kostar 540$ exkl. skatt ligger du inte långt nypris på en 1521 med steinhartens skatt inräknad.
Blästrad version med blå tavla och bezel. Lånad från nätet

Godspeed
Knekten_
 

Bilagor

  • 1521.jpg
    1521.jpg
    68.1 KB · Visningar: 330

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Skulle inte ha några problem att bära Steinhart's ickekopior den dagen de gör en jag gillar.
Tycker tom det är kul att de börjar gå en mer egen väg.
Klockorna ska det ju inte vara nåt fel på.
Skit i KS stigmatisering och kör på det du gillar. Blir bäst så.
 
Skulle inte ha några problem att bära Steinhart's ickekopior den dagen de gör en jag gillar.
Tycker tom det är kul att de börjar gå en mer egen väg.
Klockorna ska det ju inte vara nåt fel på.
Skit i KS stigmatisering och kör på det du gillar. Blir bäst så.
Själv så har jag alltid skitit i stigmatiseringen. Innan jag började hänga på KS så hängde jag mycket på WUS och där är Steinhart riktigt populära. Hyllas för sin kvalité etc.

Jag har två stycken Steinhart själv. En beater som är en Sub homage som hängt med länge ny och som jag alltid använder på resor.
Snodd bild.
maxresdefault.jpg


Har också ett flygarur som är jag gillar oerhört mycket och som jag använder mer eller mindre som dressklocka.
Ännu en snodd bild.
Nav.B-Uhr-47-.jpg


För mig har Steinhart varit ett bra steg då jag skulle kliva upp ett snäpp från billigt skit. Dvs när det var dags för den första automataren etc. Idag, x antal omegor och annat senare, så kan jag faktiskt i lina stunder se tillbaka och känna att fan vad mycket man fick för pengarna. Min frigolit brorsa är nu också inne på att köpa sin första riktiga klocka och då är det Steinhart som gäller. Faktiskt ovan titanmodell. Han sparar pengar och läser reviews på nätet och gottar sig i att snart ha en. Han är 16 och har samma beteende som de flesta av oss när de ska köpas en ny Rolle eller något annat. Lol
Han kommer inte bära den hela livet men jag tror att han kommer minnas den klockan som den som satte igång allt när han sitter med sin FETA Ska Dweller på armen om tjugo år eller nått. Utifrån det perspektivet tycker jag Steinhart slottar in bra som instegsklocka.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Steinhart har varit mest kvalitet för pengarna i min samling även om jag håller med om att de bara borde köra helt egna modeller.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Hade en PVD´ad flygarhistoria förra året som jag fick i en byteshandel, kvalitén var absolut inget att klaga på. Kan väl förstå att det blir diskussioner om deras sätt att sälja klockor på men kvalitén var det inget fel på :)
 

Rivalen

Rolex
Certina Action Diver klarar sig undan kritik. Den eller Steinhart Ocean One - vad är den stora skillnaden? Bägge två är snygga tycker jag och har annorlunda visare för att försöka skilja sig. Det kanske finns helt unik design eller så har alla designers inspirerats av tidigare modeller hos eget eller andra märken. Ren homage är inget som intresserar mig, men denna Ocean One är snygg tycker jag.
 
Det som förvånar mig mest är, och nu kommer vissa gå i taket, det är många på KS som ser ner på märket och de som bär det så som de bar på spetälska. Samtidigt på WUS så är det lite tvärt om.visst, finns den obligatoriska hata steinhart tråden där också men det är också väldigt många som hyllar märket för just kvalitén och att de erbjuder något som de faktiskt inte säger är något annat än vad det faktiskt är. Här brukar en liten blink mot steinhart innebära att tjära och fjädrar plockas fram. Det roliga är också, verkar drt som iaf, som det alltid är de som sportar Rolle och skriker högst om att alla andra märken är sådan skit etc. Hatet mot Omega brukar t.ex. vara gränslöst.

Jag personligen tycker inte att ett märke som steinhart devalverar värdet på Rolex, snarare tvärt om. Den kundgrupp som steinhart vänder sig till är inte de som i förstaläget skulle lägga 50tkr+ för en klocka men jag tror att många efter att ha burit som steinhart ett tag nog blir sugna på "the real deal" så i mångt och mycket tror jag att steinhart faktiskt bidrar lite till mystiken och försäljningen av Rolex. Det är min teori och jag kan iof ha helt fel men tror ärligt talat inte det.
 

Knekten_

Omega
Jag personligen tycker inte att ett märke som steinhart devalverar värdet på Rolex, snarare tvärt om. Den kundgrupp som steinhart vänder sig till är inte de som i förstaläget skulle lägga 50tkr+ för en klocka men jag tror att många efter att ha burit som steinhart ett tag nog blir sugna på "the real deal" så i mångt och mycket tror jag att steinhart faktiskt bidrar lite till mystiken och försäljningen av Rolex. Det är min teori och jag kan iof ha helt fel men tror ärligt talat inte det.

Imitation is the greatest form of flattery.
 

Knekten_

Omega
Det mest sjuka i debatten är att Steinhart - som har hommager och många egna modeller - är pestsmittat här.
Squale - som har hommager och många egna modeller - är däremot ett "fint" märke här. Det är fan obegripligt.
14695659098_9f5489679c_o.jpg

SteinhartOcean1BlackCeramic2L.jpg

Handlar väl främst om två saker. Dels att Squale sträcker sig längre bak historiskt än 2002 (Debaufre inte inkluderat). Samt uppfattar jag det som att deras egna designer står på sina egna ben bättre än Steinharts modeller. Övervägde själv en Steinhart för något år sen så har läst lite om dem och har inte något emot dem.
 

Psykel

Patek
Intressant hur folk tycker att klockan ovan ser på pricken ut som en Submariner, men att en GMT Master är en 100% unik klocka. ;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Var en diskussion i en tråd om nya Yacht Master där jag råkade påpeka att den var väldigt lik Submariner, och somliga sen menade att dom inte har nåt gemensamt alls.
Det du inte förstår är att klockorna kommer från samma märke och det är Rolex som plockat fram designen då gör man vad man vill med den. Att sno en design är inte ok. Det är som att ta cred för annans jobb
 

Psykel

Patek
Det du inte förstår är att klockorna kommer från samma märke och det är Rolex som plockat fram designen då gör man vad man vill med den. Att sno en design är inte ok. Det är som att ta cred för annans jobb
Hur som helst har jag sett klockor från mer respekterade tillverkare, som Seiko, Omega, Tag Heuer och även min egna Certina, som också har tillverkat "hommager" på Subben, men som inte fått skit för det. Jag skulle till exempel säga att min Certina är mer lik en Sub än vad Steinharten i trådstarten är.
Sen håller jag naturligtvis med om att det är riktigt lågt av Steinhart att tillverka rena Subkopior.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Grejen med Steinhart är väl att dom kom på ett sätt att sälja kopior helt lagligt. Det är ju rena kopior med annan text. Sen vet jag inte om dom som köper Steinhart som insteg kommer köpa "the real deal". Anledningen att dom köpte den från början är för att dom inte ser meningen eller är intresserade nog att spara ihop till den riktiga klockan.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hur som helst har jag sett klockor från mer respekterade tillverkare, som Seiko, Omega, Tag Heuer och även min egna Certina, som också har tillverkat "hommager" på Subben, men som inte fått skit för det. Jag skulle till exempel säga att min Certina är mer lik en Sub än vad Steinharten i trådstarten är.
Sen håller jag naturligtvis med om att det är riktigt lågt av Steinhart att tillverka rena Subkopior.
Vet inte vilka modeller du refererar till men den i TS är inte en hommage även fast man ser vart inspo är hittad. Ds action diver är inte heller en hommage trots att det finns tydlig inspo från sub.

Steinhart började sin karriär med att bygga upp ett varumärke med tydliga hommager. Det va inte så att dom hade en-två klockor i sortimentet som var likt något som fanns.
Andra varumärken som du nämner har byggt upp ett starkt varumärke sen innan. De har egna designer och står på egna ben. Steinhart har åkt snålskjuts på andras designer hela vägen
 
Topp