• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steve McQueen svtplay.

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Intressant om en av de verkliga stilikonerna, man får vara beredd med pausknappen om man ska se några klockor men desto mer bilar och film. Jag har vid ett antal tillfällen försökt att vara lika cool som Steve och testat likadana persolsolbrillor men får varenda gång konstatera att så inte är fallet. Har någon koll på vilka klockor han sportade privat och på film?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riktigt bra dokumentär! Tror bara jag har sett Bullit av hans filmer så det var kul att få se mer av ikonen. Imponerande att han var en så vass racerförare!
 

Kairo

Panerai
Intressant om en av de verkliga stilikonerna, man får vara beredd med pausknappen om man ska se några klockor men desto mer bilar och film. Jag har vid ett antal tillfällen försökt att vara lika cool som Steve och testat likadana persolsolbrillor men får varenda gång konstatera att så inte är fallet. Har någon koll på vilka klockor han sportade privat och på film?

De jag har koll på (som han använde mest frekvent) är dessa:

Tag Heuer Monaco

article-2182161-06036EA70000044D-491_306x423.jpg


1655 Explorer II

RolexExplorerMcQueen.jpg


Och givetvis en 5512 Submariner

1000w.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
De jag har koll på (som han använde mest frekvent) är dessa:

Tag Heuer Monaco

article-2182161-06036EA70000044D-491_306x423.jpg


1655 Explorer II

RolexExplorerMcQueen.jpg


Och givetvis en 5512 Submariner

1000w.jpg

Är du 100% på 1655? Vad jag förstått blev den bara uppkallad efter honom. Har inte sett en enda bild med 1655 på hans handled. Rätta mig gärna med en bild!
 

CLT

Rolex
Är du 100% på 1655? Vad jag förstått blev den bara uppkallad efter honom. Har inte sett en enda bild med 1655 på hans handled. Rätta mig gärna med en bild!
Tror du har rätt. Har också läst att 1655 bara är uppkallad efter honom. Googlar man så hittar man inget där Steve bär en 1655...
 

Kairo

Panerai
Är du 100% på 1655? Vad jag förstått blev den bara uppkallad efter honom. Har inte sett en enda bild med 1655 på hans handled. Rätta mig gärna med en bild!
Tror du har rätt. Har också läst att 1655 bara är uppkallad efter honom. Googlar man så hittar man inget där Steve bär en 1655...

Efter lite research verkar det som att ni har rätt... Hittade detta på "Steve McQueen Online" (http://www.mcqueenonline.com/rolexexplorer2.htm):
"[...] Steve McQueen never really wore the Explorer II [ref. 1655], but rather the Rolex Submariner [ref. 5512] [...]".

Så, Matts, stryk 1655:an från listan. Han bar dock TH Monaco och 5512 - utan tvekan! :D

Edit: Fick liknande information om hur han faktiskt inte bar en 1655:a på fler sidor, men den jag hänvisade till verkade mest trovärdig.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack. Inser nu att jag hört det här förut. Lite weird att en modell (1655) får "McQueen status "utan att han använt den, ens i någon film.

Har ju sneglat åt 5513 så man får kanske sikta på en 5512 för att bli lite cool. Heuern har jag testat men det klickar inte.

Tack för infot!
 

Kairo

Panerai
Ok, tack. Inser nu att jag hört det här förut. Lite weird att en modell (1655) får "McQueen status "utan att han använt den, ens i någon film.

Har ju sneglat åt 5513 så man får kanske sikta på en 5512 för att bli lite cool. Heuern har jag testat men det klickar inte.

Tack för infot!

En 5512 är helt klart coolare då tillverkningen av dem började tidigare än den för 5513. 5512 är också mer sällsynt (och således dyrare)... Men det beror ju på vad du är ute efter.
Spännande länkar:
http://www.vintagesubmariner.com/vintagesubs.html
http://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-5512-vs-5513-which-one-should-you-get/
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Samtidigt är det väl "bara" urverket som skiljer, och knappt det ( bara cosc-certifiering som skiljer vissa år) utsidan är väl samma lika, eller är det urverket som gör mig lika cool som McQueen;)
 

UNO

Panerai
Hittade den här tråden idag 14e februari och kan inte missa chansen att komma till tals;

Vilken jävla skitproduktion !

Alla medverkande ville ju bara synas själva, ingen brydde sig om SMQ egentligen.
Vi stängde av innan det var över, var Malin med ?

Jag kan inte låta bli att tänka på vår bespottade stadstelevision, tänk Rainer Hartleb eller Tom Alandh...

Jmf med den Engelska dokumentären om sekreteraren i Beatles fanclub.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hittade den här tråden idag 14e februari och kan inte missa chansen att komma till tals;

Vilken jävla skitproduktion !

Alla medverkande ville ju bara synas själva, ingen brydde sig om SMQ egentligen.
Vi stängde av innan det var över, var Malin med ?

Jag kan inte låta bli att tänka på vår bespottade stadstelevision, tänk Rainer Hartleb eller Tom Alandh...

Jmf med den Engelska dokumentären om sekreteraren i Beatles fanclub.

Håller med helt. Riktigt amerikansk, generisk dokumentär.
 
Topp