• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Stilren" - ett återkommande begrepp inom svensk horologisk diskurs. Men vad betyder det egentligen?

16610

Patek
2-Faktor
Kan det vara så enkelt som en vanlig/enkel klocka från ett välkänt företag!? Typ Rolex/Omega!?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Va fan, jag som trodde du skulle ge mig en komplimang. Tog ut vinsten i förskott. :D

Stilrent är samma sak som enkelhet för mig, inte massa färg eller onödigt flåd. Inte massa komplikationer eller bling.

Denna tycker jag är stilren:
DSC_0128.jpg


Skämtar ju bara med dig tiger :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Stilrent är väl något som designmässigt funkar genom tiderna, detta brukar innebära i regel enkelhet i designen utan en massa annat tjafs.

Något från min lilla "samling" som jag nog anser som stilrent.

DSC_0016_20140306225943036.jpg
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tramsfråga som inte går att besvara. Vad är stil? Det är tidsberoende och kulturberoende. Stilren enligt vems måttstock? Stilren för Singular är sannolikt ganska långt från vad stilren enligt Aquaracer2 är.

My 2c.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
För mig är stilren = keep it simple... inte massa onödigt tjafs.

Med den logiken skulle jag säga att utav dina 3 exempel så är endast 114060 "stilren" ;)
Håller med dig, men vill man hårdra det så bör det väl betyda att man ska var "ren till sin stil" eller? Någon lingvistiker här som kan svar på det?

Eller så börjar Skurt bli uttråkad där i groddsjön så han planterar trådar som aldrig går att ge ett bra svar på.
 

Sond

Patek
Jag tror de flesta använder ordet eller begreppet när de vi beskrivs något enkelt o tidlöst. Så gör jag nog till vardags(inte för jag iofs springer runt och skriker tidlöst i korridoren på jobbet så ofta..).

Men ska man vara korrekt håller jag med Singular om att det korrekta är att något håller sig till en designstil. Även om det på något sätt tar emot att kalla något rörigt stilrent...
 

Khaleesi

Omega
Vet folk vad ordet betyder?
Jag tror folk menar minimalistisk i designen när dom säger stilren, stilren betyder väl ändå att den håller sig inom en "stil" mer som en klassificering. Ta en vanlig Grand Seiko-dressare med "simpel" design. Den kallas stilren men den är egentligen bara simpelt designad (kanske är stilren också för den delen förvisso).


Edit:

Jag tror de flesta använder ordet eller begreppet när de vi beskrivs något enkelt o tidlöst. Så gör jag nog till vardags(inte för jag iofs springer runt och skriker tidlöst i korridoren på jobbet så ofta..).
Men ska man vara korrekt håller jag med Singular om att det korrekta är att något håller sig till en designstil. Även om det på något sätt tar emot att kalla något rörigt stilrent...

Jag kanske borde läst igenom tråden mer, många verkar ha samma åsikt ja :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Massa irrelevant information på tavlan är inte stilrent.

Tänk ett svampmärke likt Theorema, där de ritat ut ett urval av orter längs kransen, gärna felstavade, sen saknar klockan GMT-hand.

Klockan kan mycket väl ha en he-ventil, men sakna alla andra tecken på dykaregenskaper.

Sen står det gärna "tourbillon" på tavlan för att sedan visa ett osmakligt "open heart" av balanshjulet.

-----

Sen kan vi till leda diskutera och definiera stil.
Som när grannen pratar om att komma i form och hävdar att rund också är en form... ja ni förstår.

-----

Att hålla ren stil, är det att stanna inom sin nisch, eller helt enkelt vara stiligt ren?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Med viss akademisk erfarenhet av språkvetenskap och då särskilt lexikal semantik tycker jag att det är läge att dyka lite djupare. Man ska skilja på stilREN och stilRIKTIG respektive stilENLIG.

Precis som ErikGBG och Micke Ni säger, innebär stilren att man inte blandar stilar. Och som Singular är inne på är ofta "sparsmakad" eller "minimalistisk" bättre uttryck för det man vill beskriva. Det träffar dock inte rätt i alla situationer.

Det säregna med begreppet stilren är just kopplingen till renhet. För att ta ett exempel, en Lamborghini Veneo är möjligen stilenlig (i klassen supersportbilar) men kan svårligen betraktas som stilren eftersom den saknar en formgivningsmässig renhet. En Lamborghini Aventador kan i sammanhanget däremot anses vara både stilenlig och stilren. När det gäller frågor som avser formgivning är de kanske inte helt optimala i en exemplifiering men de brukar vara lättare att ta till sig än mer teoretiska varianter.

Begreppet har olika betydelser beroende på i vilket sammanhang det används. Jag tror nog att de flesta faktiskt förstår vad som avses i en specifik situation vilket är det viktiga.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Kan det vara så att min Seamaster är minimalistisk men inte stilren? Seamaster är ju egentligen dykarur, men detta är ett kostymur! Jag har innan ansett att den är stilren, men det kanske är fel definition.

2014-04-12 17.27.46.png
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Kan det vara så att min Seamaster är minimalistisk men inte stilren? Seamaster är ju egentligen dykarur, men detta är ett kostymur! Jag har innan ansett att den är stilren, men det kanske är fel definition.

2014-04-12 17.27.46.png

Nja, Seamaster är ju inte per definition ett dykarur från början - om något en pilotklocka.
 
Topp