• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stilstudie av en lite dyrare SEIKO

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som inte fattar vad som händer? Först ska vi få se "med hjälp av lite bilder kunde vara kul att se varför vissa modeller från SEIKO är dyrare än andra" följt av en massa diss mött med försvarstal?! Trodde det skulle komma något utvecklande och eventuellt jämförelse med billigare Seiko modeller...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det bara jag som inte fattar vad som händer? Först ska vi få se "med hjälp av lite bilder kunde vara kul att se varför vissa modeller från SEIKO är dyrare än andra" följt av en massa diss mött med försvarstal?! Trodde det skulle komma något utvecklande och eventuellt jämförelse med billigare Seiko modeller...
Tråkade en diskussion om polering ut dig i en tråd om polering? Jämförelsen saknar iofs även jag.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tråkade en diskussion om polering ut dig i en tråd om polering? Jämförelsen saknar iofs även jag.
Initialt framgick inget om att det var en tråd om just polering, rubriken och inledningen fick mig att tro att det skulle komma något mer, och just jämförelse mot något annat. Men slutklämmen kanske är att blankt är dyrt? ;)
 

_jonte

Patek
Ja det verkar ju var rätt sätt att högglanspolera en plan yta. Frågan är varför de isf rundar till ytan senare?
Antagligen för de inte får den högblank först, endast blank?
90% av kunderna vill ha den högblank så då buffar de på lite extra på trissan..
Gissar det blir för dyrt att försöka få en högblank yta plan, särskilt när 95% inte ser skillnaden.
Gamla GS från 60/70-tal med helt plana ytor var nog mer blanka än högblanka. Samma med Rolex.
 

_jonte

Patek
Kolla på kanterna på de blanka ytorna mot bandstiftshål och borstad finish. Den är mer avrundad än den behöver vara. Det är en smaksak men jag älskar vassa kanter och helt plana ytor är mycket svårare att högglanspolera. Om jag inte missminner mig är även Rolex lite runda idag, förr var de vassare.
6-siffriga sport-Rolex känns konstruerade för att kunna refinishas lätt. Gillar det ej.. fulpolerat från fabrik känns ej Rolex.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I beg to differ, skarpare kanter hade inte resulterat i ett bättre utseende eller bättre känsla. Känns ju lite "rich" att kalla det "fulpolerat från fabrik" för en smaksak men aja, on topic.
Tror jag faktiskt de flesta gör, inte alla som är medveten om skillnaden bara. Är ju som att jämföra en fin gammal Seiko med vassa kanter, finns väl en del @yonsson ?, med en som är nypolerad. Man tappar skärpan och det stör helhelsintrycket. Sedan finns det ju nivåer på detta men gillar inte utvecklingen vi ser hos tillverkare idag. Och fulpolerat blir det iom att det är en genväg och lättare att polera det lite runt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror jag faktiskt de flesta gör, inte alla som är medveten om skillnaden bara. Är ju som att jämföra en fin gammal Seiko med vassa kanter, finns väl en del @yonsson ?, med en som är nypolerad. Man tappar skärpan och det stör helhelsintrycket. Sedan finns det ju nivåer på detta men gillar inte utvecklingen vi ser hos tillverkare idag. Och fulpolerat blir det iom att det är en genväg och lättare att polera det lite runt.
Men hur menar du/ni, har de inte tekniken/verktygen/kunskapen för att slipa en sylvass kant idag? Vad har ni öht. för stöd för att man VILL ha en sylvass kant? Det är ju en förutsättning för att man alls ska landa i åsikten/påståendet att det är dåligt polerat. Om Seiko inte har haft för avsikt att boettkanterna ska vara så vassa att man kan skära sig på dem så faller ju hela argumentationen som ett korthus.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men hur menar du/ni, har de inte tekniken/verktygen/kunskapen för att slipa en sylvass kant idag? Vad har ni öht. för stöd för att man VILL ha en sylvass kant? Det är ju en förutsättning för att man alls ska landa i åsikten/påståendet att det är dåligt polerat. Om Seiko inte har haft för avsikt att boettkanterna ska vara så vassa att man kan skära sig på dem så faller ju hela argumentationen som ett korthus.
Det går ju inte att kalla en polerteknik dålig i sig, men i många fall tycker jag det är uppenbart. Har man flera facetter av blanka ytor, dvs hörnen är mer än 90 grader, har jag svårt att se hur någon skulle föredra fulpolerat. Rolex hade tex förr en vass fasning. Vassa kanter behöver inte vara vassa så man skär sig på dem, handlar om radier.

Finns förövrigt ingen argumentation som kan falla som ett korthus här.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det går ju inte att kalla en polerteknik dålig i sig, men i många fall tycker jag det är uppenbart. Har man flera facetter av blanka ytor, dvs hörnen är mer än 90 grader, har jag svårt att se hur någon skulle föredra fulpolerat. Rolex hade tex förr en vass fasning. Vassa kanter behöver inte vara vassa så man skär sig på dem, handlar om radier.

Finns förövrigt ingen argumentation som kan falla som ett korthus här.
Jag ger upp.
Du har fortfarante inte angett något stöd för att Rolex eller Seiko försöker uppnå en viss fasning men misslyckas. Att något var på ett visst sätt förr är föga stöd för dina påståenden. Men kör hårt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ger upp.
Du har fortfarante inte angett något stöd för att Rolex eller Seiko försöker uppnå en viss fasning men misslyckas. Att något var på ett visst sätt förr är föga stöd för dina påståenden. Men kör hårt!
Hur tänker du att någon förutom tillverkarna själva skulle kunna det? Och varför är det intressant? Men du kan fundera på varför det blivit som det blivit. Om du sedan gillar fulpoleringen personligen är det bara att gratulera, du kommer ha så mycket lättare att köpa och låta polera klockor.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur tänker du att någon förutom tillverkarna själva skulle kunna det? Och varför är det intressant? Men du kan fundera på varför det blivit som det blivit. Om du sedan gillar fulpoleringen personligen är det bara att gratulera, du kommer ha så mycket lättare att köpa och låta polera klockor.
Klart att det är intressant. Man kan ju ha en åsikt att man tycker att det är trevligare/finare med riktigt vass fasning, men du uttrycker det inte som att det är en åsikt utan att det är objektivt fakta att orsaken är att de inte kan polera tillräckligt bra. En förutsättning för att ett jobb ska vara dåligt/sämre utfört är ju att syftet med jobbet är att uppnå ett visst resultat som inte uppnås. Om syftet inte är att uppnå ett visst resultat, är inte jobbet dåligt utfört för att det resultatet inte uppnås. Enkel logik.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart att det är intressant. Man kan ju ha en åsikt att man tycker att det är trevligare/finare med riktigt vass fasning, men du uttrycker det inte som att det är en åsikt utan att det är objektivt fakta att orsaken är att de inte kan polera tillräckligt bra. En förutsättning för att ett jobb ska vara dåligt/sämre utfört är ju att syftet med jobbet är att uppnå ett visst resultat som inte uppnås. Om syftet inte är att uppnå ett visst resultat, är inte jobbet dåligt utfört för att det resultatet inte uppnås. Enkel logik.
Låter som du övertolkat något, tänker inte bestämma vad andra ska tycka. Sedan vet du mycket väl att det du efterfrågar inte går att leverera. Dock blir lite som att argumentera för dyrt vin, ädelmetall osv. Det är allmänt ansett bättre för att det är svårare att framställa, ovanligare och renare sett till ursprungsformen.

Ser denna fin ut?
s-l1600.jpg

Ursäkta att det inte är en relevant Seiko, men kan dem allt för dåligt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Låter som du övertolkat något, tänker inte bestämma vad andra ska tycka. Sedan vet du mycket väl att det du efterfrågar inte går att leverera. Dock blir lite som att argumentera för dyrt vin, ädelmetall osv. Det är allmänt ansett bättre för att det är svårare att framställa, ovanligare och renare sett till ursprungsformen.

Ser denna fin ut?
s-l1600.jpg

Ursäkta att det inte är en relevant Seiko, men kan dem allt för dåligt.
Det där ser ju bedrövligt ut. RO är också en klocka vars formspråk bygger på skarpa kanter så den där klockan anser jag vara förstörd.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Låter som du övertolkat något, tänker inte bestämma vad andra ska tycka. Sedan vet du mycket väl att det du efterfrågar inte går att leverera. Dock blir lite som att argumentera för dyrt vin, ädelmetall osv. Det är allmänt ansett bättre för att det är svårare att framställa, ovanligare och renare sett till ursprungsformen.

Ser denna fin ut?
s-l1600.jpg

Ursäkta att det inte är en relevant Seiko, men kan dem allt för dåligt.
Nä, men det har inte varit AP:s mening att klockan ska se ut sådär heller :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Initialt framgick inget om att det var en tråd om just polering, rubriken och inledningen fick mig att tro att det skulle komma något mer, och just jämförelse mot något annat. Men slutklämmen kanske är att blankt är dyrt? ;)
Det var ingen tråd om polering. :)
Det som hände var att massa vintsgenördar hittade tråden, man tar den risken när man postar på öppna antar jag. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror jag faktiskt de flesta gör, inte alla som är medveten om skillnaden bara. Är ju som att jämföra en fin gammal Seiko med vassa kanter, finns väl en del @yonsson ?, med en som är nypolerad. Man tappar skärpan och det stör helhelsintrycket. Sedan finns det ju nivåer på detta men gillar inte utvecklingen vi ser hos tillverkare idag. Och fulpolerat blir det iom att det är en genväg och lättare att polera det lite runt.
DSC_1329.JPG
DSC_1337.JPG
DSC_1342.JPG
DSC_1343.JPG
IMG_1947.JPG
IMG_1948.JPG
IMG_1949.JPG

Seikomodeller från 60/70-talet känns helt klart vassare, speciellt KS/GS från sent 60-tal och framåt då de införde "grammar of design", enkelt uttryckt helblanka boetter med plana ytor.

Här är ett exempel, dock kass bild.
IMG_9253.JPG


Tror däremot det är ytterst få som tänker på det, är nog fler som stör sig på vassa kanter.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Som (sannolikt) novis i frågan och utan en låda med Rolex och AP hemma att jämföra med tycker jag den var grymt snygg.
Fantastisk snygg cirkulär borstad finish som följer klockans form och perfekt lagom vassa kantar mot den polerade sidan. Vassare lär det väl inte vara. Det är en klocka, inte en kniv.... Poängen är väl väl genomförd och konsekvent, inte så vasst som möjligt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som (sannolikt) novis i frågan och utan en låda med Rolex och AP hemma att jämföra med tycker jag den var grymt snygg.
Fantastisk snygg cirkulär borstad finish som följer klockans form och perfekt lagom vassa kantar mot den polerade sidan. Vassare lär det väl inte vara. Det är en klocka, inte en kniv.... Poängen är väl väl genomförd och konsekvent, inte så vasst som möjligt?
Jag tycker den är kanon just för att borstningen ska efterlikna originalet, precis lagom grovlek för min smak. Ser nästan avsiktligen inkonsekvent ut på vissa ställen precis som på originalet. Sen ska man inte glömma att det är manrobilder i direkt solljus.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker i alla fall att den ser duktigt skarp ut. Det är ju som sagt en tolkning av en klasisk modell och klart ett steg upp från billigare Seikos.
Det var väl poängen med tråden? Inte att visa de skarpaste kanterna ever.
 
Topp