• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stilstudie av en lite dyrare SEIKO

SLA017

Panerai
@yonsson bra tanke med tråden. Jag har väl 2-3 andra modeller som kan räknas in, skall bara hitta något som tar bättre bilder än min telefon. Blev väldigt många nickangrepp pga av din första post :)
 

mega

Rolex
Klockan är asgrym, gillar när boetten ser ut att vara perfekt stansad ur ett stycke stål. Och med plexit så blir det en vinnare i mina ögon. Även visarna och vridringen har bra balans. Tycker ofta att just Seiokovisare är lite för fantasifulla för min smak.
 

aneki

Omega
Polering i all ära, men jag älskar bezeln och det välvda (runt fasade?) glaset. Visste inte att de gjorde den här typen i safirglas, ska definitivt titta mer på vad Seiko har att erbjuda nuförtiden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Polering i all ära, men jag älskar bezeln och det välvda (runt fasade?) glaset. Visste inte att de gjorde den här typen i safirglas, ska definitivt titta mer på vad Seiko har att erbjuda nuförtiden.
Sätter min lilltå på att det är samma safirglas som på GS SBGV009 och 011
 

UNO

Panerai
image.jpeg
Njaaa, gamla Rolex var inte bättre på alla sätt även om vissa kanter var skarpa.
Nedre vänstra bandhornets spets undersida på min första Rolex 2004 var inte snyggt, inte heller var hornen lika varandra men men men det var en flång ny Rolex från Nymans, den visade rätt tid och jag var stolt.
Klockan är opolerad förutom en ytlig repa på utsidan mellan 8 och 10.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Snygga bilder @yonsson

Som nämnts av andra så hade det varit kul att se och läsa en grundlig jämförelse av SLA017 med både en billigare Seiko (tex SKX007) och en GS för att bättre förstå vad vi betalar för.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Kolla på kanterna på de blanka ytorna mot bandstiftshål och borstad finish. Den är mer avrundad än den behöver vara. Det är en smaksak men jag älskar vassa kanter och helt plana ytor är mycket svårare att högglanspolera. Om jag inte missminner mig är även Rolex lite runda idag, förr var de vassare.
Är det de rödmarkarade områdena du anmärker? Du tror inte att det är en svagt fasad yta eller utgår ifrån ett annat plan? Iochmed att kanten löper hela vägen upp till mitten av boetten.
Vet du hur det kommer sig att hålet dock fått en kant? Om dom polerar med skiva bör inte en invädig kant bli påverkad? Eller förstår jag fel hur produktionen ser ut? Det kan ju iallafall inte vara att dom vill göra en äntringsfas eller liknande i och med att hållet aldrig används från den sidan..
Ursäkta om jag ställer frågor som är omöjliga för dig att besvara, men eftersom att du är riktigt kunnig inom området hoppas jag på det bästa.


seiko polish HH.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det de rödmarkarade områdena du anmärker? Du tror inte att det är en svagt fasad yta eller utgår ifrån ett annat plan? Iochmed att kanten löper hela vägen upp till mitten av boetten.
Vet du hur det kommer sig att hålet dock fått en kant? Om dom polerar med skiva bör inte en invädig kant bli påverkad? Eller förstår jag fel hur produktionen ser ut? Det kan ju iallafall inte vara att dom vill göra en äntringsfas eller liknande i och med att hållet aldrig används från den sidan..
Ursäkta om jag ställer frågor som är omöjliga för dig att besvara, men eftersom att du är riktigt kunnig inom området hoppas jag på det bästa.
seiko polish HH.JPG
De är skarpt polerade, därefter är de repskyddade med Diashield (ytskydd/repskydd), då försvinner en del av de skarpa kanterna. Jämför du med en GS vilka inte har Diashield så är GS skarpare.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är därför GS aldrig använder Diashield. :)
Boettfinishen på SLA017 är kanon, inget jag gnäller på. Diashield däremot.....
Blir diashield-behandlade klockor mörkare i sin färg? Jämfört min SBDC065 med några andra klockor och den har ett mörkare stål. Vet du om det är behandlingen eller något annat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir diashield-behandlade klockor mörkare i sin färg? Jämfört min SBDC065 med några andra klockor och den har ett mörkare stål. Vet du om det är behandlingen eller något annat?
Inte omöjligt, beror nog på vad det är för material under. Titanklockorna blir ljusare när de har Diashield och ser då ut som stål.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte omöjligt, beror nog på vad det är för material under. Titanklockorna blir ljusare när de har Diashield och ser då ut som stål.
Intressant! Här kommer en dålig bild som jämförelse. Men nu är det ju 904L stål på rollen. Men även jämfört med vanliga 316L så är Seikos stål lite mörkare, inte lika stor skillnad som mellan Expyn och Seikon men ändå där. Det är inget jag stör mig på utan det är mest intressant att veta varför.
bd7b2ad53bc23eba10e18de2243a620e.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant! Här kommer en dålig bild som jämförelse. Men nu är det ju 904L stål på rollen. Men även jämfört med vanliga 316L så är Seikos stål lite mörkare, inte lika stor skillnad som mellan Expyn och Seikon men ändå där. Det är inget jag stör mig på utan det är mest intressant att veta varför.
bd7b2ad53bc23eba10e18de2243a620e.jpg
Säkerligen på grund av Diashield.
 

feffe79

Cartier
Nu sitter jag i solen, deicker bärs och är lite halvslirig men jag kan tycka att poleringen är fin. Vad gäller graderingen på kanterna är det skitsvårt att få till helt knivskarpt om man inte går ner på manuell handslipning. Att polera kortsida och inte ovan är klurigt att göra utan att runda av graderingen. Jag har själv tagit isär, blästrat och polerat en Colt 1911 och att hålla sidorna av manteln polerad utan att sabba övergången till ovansidan som man vill hålla matt kräver många timmar idogt planslipande med styrmedel. :)

Lite ot kanske men jag antar att en fabriksseiko är som den är.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Nu sitter jag i solen, deicker bärs och är lite halvslirig men jag kan tycka att poleringen är fin. Vad gäller graderingen på kanterna är det skitsvårt att få till helt knivskarpt om man inte går ner på manuell handslipning. Att polera kortsida och inte ovan är klurigt att göra utan att runda av graderingen. Jag har själv tagit isär, blästrat och polerat en Colt 1911 och att hålla sidorna av manteln polerad utan att sabba övergången till ovansidan som man vill hålla matt kräver många timmar idogt planslipande med styrmedel. :)

Lite ot kanske men jag antar att en fabriksseiko är som den är.
Visst är det svårt, men det är väl det vi betalar för? (jaja, det finns andra saker vi betalar för också... men du förstår vad jag syftar på :) )
 
Topp