Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stor Klockauktion nu i helgen i Stockholm!

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 12 oktober 2012.

1. I helgen är det stor klockauktion på Magasin 5 i Frihamnen i Stockholm...

Verkar ha lite intressanta dinkor och böcker!

http://www.stadsauktion.se/auktion/Klockor/

Klockrent på Stads

Välkommen till Magasin 5 i Frihamnen. Kom och inspireras av över 1000 föremål som säljs den närmaste veckan.

På söndag är det dags för en fin samling Klockor & Armbandsur där budgivningen nu är i full gång.

Trevliga guldrovor, coola armbandsur av tex märken som Rolex, Omega, Jaeger-Le Coultre, Breitling och Patek Philippe samt dekorativa pendyler och biblioteksur.

Lite info

http://www.anp.se/newsletter.asp?sqid=1595341&sid=4245584B7947415C4579454B5B43

2. JohannSebastian

JohannSebastian Bonde

Från:
    Västkusten
    Re: Stor Klockauktion nu i helgen i Göteborg!

Hmm, jag blir lite besviken, för som jag läser det är visningen på Frihamnen i Stockholm...

Typiskt!

mvh

Klocksebbe

3. Re: Stor Klockauktion nu i helgen i Göteborg!

Såg det nu, ändrat :)

4. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    En hel del Rolex-böcker man skulle vilja ha, men är inte utropspriset 12K för en SMP ref2531.8000 från 1998 åtminstone 4k för mycket? :shock:

5. Jo vissa priser (på nyare dinkor) verkar lite väl optimistiska!

Ja böckerna vore kul att ha, speciellt dom om panerai :)

6. Rossi

Rossi Präst

Ja, utropspriserna var inte att leka med.

7. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Tyvärr har dom dessutom satt höga reservationspriser också.
    Men visst ska det bevakas ; )

8. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Tänk på att utropspriset och lägsta bud inte hör ihop på stadsauktion, lite galet kanske men många saker klubbas under utropspris.

9. Svalt intresse?

10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Det var ju inte jättemycket kul? Men hur långt under utrop ligger reservationspriset?

11. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    Nvm! Bara på tiden det tog för mig att regga mig och skriva här så gick den upp över min smärtgräns :(

12. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Skulle gissa att reservationspriset ligger kring 70% av värderingen.
    Tänk på slagavgift ca 20%.
    Så tyvärr är min gissning att det inte blir några direkta kap

13. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    Slog till och budade på en klocka ändå så får vi väl se om jag vinner. Spännande!

14. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

15. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    tja 8lappar för en rolex känns väl riktigt bra kan ja tycka. Men bevakninspris = lägsta dom släpper den för eller hur?

16. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Du hänvisar till nuvarande bud för ett damur.

17. SiljeWatches

SiljeWatches Bonde

18. Rholm

Rholm Friends of KS

Jag klippte en klocka förra auktionen, var livrädd när det började rassla till på slutet.....men jag knep den.
    Men på den auktionen var det lite mer roliga klockor med än denna gång.

19. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    Och det är dyrt för ett damur? Är inte bevandrad det minsta lilla av den sidan av klockvärlden. Min fråga var ifall bevakninspris är det lägsta priset som gäller för att faktiskt vinna auktionen.

Jag har inte budat på någon rolex om det är det du undrade över.

20. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Var det någon här som budade hem något kul?

21. RosaCasio

RosaCasio Stadsbo

Från:
    Malmö
    Lånar tråden lite.

Var får de tag på sina "Nypris" som jag anser vara väldigt höga?

Kollade på Kaplans och där blev priset för en klocka "klubbad+provision 20%" typ 1000kr billigare än vad jag själv fick för pris för en splitter ny i deras egna butik förra helgen. Märket i fråga var Breitling.

22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Låter galet på en nyare dinka. Vilken modell var det? Anars verkar nypriserna vara skjutna från höften på äldre ur, se dem som en uppskattning.

23. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Lite sent svar men såhär:

Bevakningspris: Säljaren kan sätta ett "lägsta pris". Lägger du ett bud som är lägre än det så står det "Bevakningspris ej uppnått" och du kommer ej att vinna auktionen även om du är ensam budgivare.

Utropspris: Ett höftat pris, du kan buda under detta pris och även vinna auktionen så länge budet är över säljarens bevakningspris.

Budgivning: Mitt tips (finns såklart olika metoder så inget är skrivet i sten) är att fundera över exakt hur mkt du är villig att betala först. Säg att du kommer fram till 2500kr, då är en god idé att vänta och slänga in det budet precis i slutet av auktionen. Att buda lite då och då en vecka innan trissar bara upp priset.

Om du slänger in ditt bud på 2500kr i slutet och det tidigare budet stog på 400kr, då hamnar du automatiskt på 500kr och systemet budar automatiskt åt dig tills du antingen vunnit auktionen eller kommit över de förutbestämda 2500kr.
    Tänk på att även om det står 400kr så kan den budgivaren ha angivit tex 1000kr bara det att han var ensam budgivare och när du då slänger in 2500kr så kommer du hamna på 1100kr. Om du hade slängt in 500kr i slutet så hade du förlorat budgivningen och han hade vunnit den på automatbudet 600kr.
    Alltså, tänk noga vad du är villig att betala och sen braska in det i slutet så har du satt ett maxpris och vet att du vinner auktionen så länge priset är lägre. Har även den andre lagt 2500kr så vinner dock han auktionen då han lade budet först så det finns nackdelar med metoden också.

Avgifter: Observera att på det bud du lagt tillkommer en avgift om du vinner auktionen. Denna avgift är på 22,5% plus försäkringsavgift om 50kr. Sen tillkommer 5% på tex tavlor osv som omfattas av följerätten (står alltid i beskrivningen). Att tänka på är också att de tar ut en avgift om man betalar med kreditkort, kontokort går dock bra. Tror det är 2% de tar.

Lägg till i minneslistan: Denna eminenta funktion gör att du kan lägga in intressanta objekt i en minneslista så får du ett mail ett dygn innan (tror det är ett dygn på stadsauktion). Kontrollera kontoinställningarna så att bevakningar och varningar är aktiverat för att detta skall fungera!

mvh
    /Max

Mårtenssons ur Brookfield