• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor Klockauktion nu i helgen i Stockholm!

I helgen är det stor klockauktion på Magasin 5 i Frihamnen i Stockholm...

Verkar ha lite intressanta dinkor och böcker!

http://www.stadsauktion.se/auktion/Klockor/


stadshuvud_1.jpg


Klockrent på Stads

Välkommen till Magasin 5 i Frihamnen. Kom och inspireras av över 1000 föremål som säljs den närmaste veckan.

På söndag är det dags för en fin samling Klockor & Armbandsur där budgivningen nu är i full gång.

Trevliga guldrovor, coola armbandsur av tex märken som Rolex, Omega, Jaeger-Le Coultre, Breitling och Patek Philippe samt dekorativa pendyler och biblioteksur.


Lite info

http://www.anp.se/newsletter.asp?sqid=1595341&sid=4245584B7947415C4579454B5B43
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Re: Stor Klockauktion nu i helgen i Göteborg!

Hmm, jag blir lite besviken, för som jag läser det är visningen på Frihamnen i Stockholm...

Typiskt!

mvh

Klocksebbe
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En hel del Rolex-böcker man skulle vilja ha, men är inte utropspriset 12K för en SMP ref2531.8000 från 1998 åtminstone 4k för mycket? :shock:
 

max

Dancing Queen
Tänk på att utropspriset och lägsta bud inte hör ihop på stadsauktion, lite galet kanske men många saker klubbas under utropspris.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Skulle gissa att reservationspriset ligger kring 70% av värderingen.
Tänk på slagavgift ca 20%.
Så tyvärr är min gissning att det inte blir några direkta kap
 

Rholm

Cartier
Jag klippte en klocka förra auktionen, var livrädd när det började rassla till på slutet.....men jag knep den.
Men på den auktionen var det lite mer roliga klockor med än denna gång.
 
Andrew skrev:
Lindstedt skrev:
tja 8lappar för en rolex känns väl riktigt bra kan ja tycka. Men bevakninspris = lägsta dom släpper den för eller hur?

Du hänvisar till nuvarande bud för ett damur.

Och det är dyrt för ett damur? Är inte bevandrad det minsta lilla av den sidan av klockvärlden. Min fråga var ifall bevakninspris är det lägsta priset som gäller för att faktiskt vinna auktionen.

Jag har inte budat på någon rolex om det är det du undrade över.
 

RosaCasio

Cartier
Lånar tråden lite.

Var får de tag på sina "Nypris" som jag anser vara väldigt höga?

Kollade på Kaplans och där blev priset för en klocka "klubbad+provision 20%" typ 1000kr billigare än vad jag själv fick för pris för en splitter ny i deras egna butik förra helgen. Märket i fråga var Breitling.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
RosaCasio skrev:
Lånar tråden lite.

Var får de tag på sina "Nypris" som jag anser vara väldigt höga?

Kollade på Kaplans och där blev priset för en klocka "klubbad+provision 20%" typ 1000kr billigare än vad jag själv fick för pris för en splitter ny i deras egna butik förra helgen. Märket i fråga var Breitling.

Låter galet på en nyare dinka. Vilken modell var det? Anars verkar nypriserna vara skjutna från höften på äldre ur, se dem som en uppskattning.
 

max

Dancing Queen
Lindstedt skrev:
Min fråga var ifall bevakninspris är det lägsta priset som gäller för att faktiskt vinna auktionen.

Lite sent svar men såhär:

Bevakningspris: Säljaren kan sätta ett "lägsta pris". Lägger du ett bud som är lägre än det så står det "Bevakningspris ej uppnått" och du kommer ej att vinna auktionen även om du är ensam budgivare.

Utropspris: Ett höftat pris, du kan buda under detta pris och även vinna auktionen så länge budet är över säljarens bevakningspris.

Budgivning: Mitt tips (finns såklart olika metoder så inget är skrivet i sten) är att fundera över exakt hur mkt du är villig att betala först. Säg att du kommer fram till 2500kr, då är en god idé att vänta och slänga in det budet precis i slutet av auktionen. Att buda lite då och då en vecka innan trissar bara upp priset.

Om du slänger in ditt bud på 2500kr i slutet och det tidigare budet stog på 400kr, då hamnar du automatiskt på 500kr och systemet budar automatiskt åt dig tills du antingen vunnit auktionen eller kommit över de förutbestämda 2500kr.
Tänk på att även om det står 400kr så kan den budgivaren ha angivit tex 1000kr bara det att han var ensam budgivare och när du då slänger in 2500kr så kommer du hamna på 1100kr. Om du hade slängt in 500kr i slutet så hade du förlorat budgivningen och han hade vunnit den på automatbudet 600kr.
Alltså, tänk noga vad du är villig att betala och sen braska in det i slutet så har du satt ett maxpris och vet att du vinner auktionen så länge priset är lägre. Har även den andre lagt 2500kr så vinner dock han auktionen då han lade budet först så det finns nackdelar med metoden också.

Avgifter: Observera att på det bud du lagt tillkommer en avgift om du vinner auktionen. Denna avgift är på 22,5% plus försäkringsavgift om 50kr. Sen tillkommer 5% på tex tavlor osv som omfattas av följerätten (står alltid i beskrivningen). Att tänka på är också att de tar ut en avgift om man betalar med kreditkort, kontokort går dock bra. Tror det är 2% de tar.

Lägg till i minneslistan: Denna eminenta funktion gör att du kan lägga in intressanta objekt i en minneslista så får du ett mail ett dygn innan (tror det är ett dygn på stadsauktion). Kontrollera kontoinställningarna så att bevakningar och varningar är aktiverat för att detta skall fungera!

mvh
/Max
 
Topp