• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor samling av vintageklockor 60-70tal, vill ni se?

fc2

Rolex
Grattis. Lite intressant att en som sitter med högvis av vintage väljer att köpa nytt som första klocka. Aja, du kommer nog till insikt snart och gör som oss andra i den här forumdelen.;)
 
Haha ja men det är inte helt sant för jag har lagt undan ett gäng som jag behåller själv, och jag klicka tillomed hem en 90-tals Seiko "pepsi" från tratten häromdagen som får agera sommar-o-bad-klocka :) Det som saknades var ju en ny klocka!


image.jpg
 

Icaras

Rolex
Varför skulle den poleras? Tycker den ser riktigt bra ut på bilderna?
Tycker mig läsa ganska ofta att urmakare bakar in polering oavsett om det behövs eller ej så länge inte ägaren väljer bort polering. Kanske har fel för mig :)

Glaset var i dåligt skick så det byts mot ett nytt. Boetten hade några små repor men eftersom den var opolerad med original solmönster(?)slipning så lät vi den vara så.
Bra beslut ;). Har sett ganska många tråkiga poleringar på Flightmaster och Mark-modellerna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha ja men det är inte helt sant för jag har lagt undan ett gäng som jag behåller själv, och jag klicka tillomed hem en 90-tals Seiko "pepsi" från tratten häromdagen som får agera sommar-o-bad-klocka :) Det som saknades var ju en ny klocka!


image.jpg
Tyvärr en del utbytta delar på din nya seiko. Köp INTE begagnade Seikos på tradera i fortsättningen!
 

fc2

Rolex
Tycker mig läsa ganska ofta att urmakare bakar in polering oavsett om det behövs eller ej så länge inte ägaren väljer bort polering. Kanske har fel för mig :)


Bra beslut ;). Har sett ganska många tråkiga poleringar på Flightmaster och Mark-modellerna.


+1, också de modeller där polering förstör mest. En polerad flightmaster eller MkIII är körd för de allra flesta.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor


+1, också de modeller där polering förstör mest. En polerad flightmaster eller MkIII är körd för de allra flesta.
Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?

En körd Flightmaster:
image.jpg

Inom kort på K&S som bortskänkes...;)
 

fc2

Rolex
Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?

En körd Flightmaster:
image.jpg

Inom kort på K&S som bortskänkes...;)

Du ser, helt körd. Lika bra att posta till mig på en gång;)

Man ska vara lite mer försiktig än jag var i mitt inlägg ovan, speciellt när vissa blandar ihop "polerad" med "slipad", där det senare tar bort sun burst pattern och ersätter med circular finish, något som vissa tycker är helt ok. Jag har själv en MkIII som är circular. Helt blankpolerade, med polerade och rundade kanter, är sådana jag syftade på och dessa är helt körda för många hard core-samlare. Visserligen kan man få de "Bienned" men den där originalkänslan är borta då.

Din verkar ha väldigt fina kanter kvar måste jag säga, och en helt magiskt fin tavla utan prickar samt den trevliga 1159 länken.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ligger på lådan nu.:)

Du får gärna plita ihop en tråd kring olika finish då jag och säkert många andra skulle uppskatta det. För mig är polerad och slipad same same...:)

Tavlan var det som fångade mitt intresse, har få ur i NOS-skick utan håller mig mer i mögelsegmentet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ligger på lådan nu.:)

Du får gärna plita ihop en tråd kring olika finish då jag och säkert många andra skulle uppskatta det. För mig är polerad och slipad same same...:)

Tavlan var det som fångade mitt intresse, har få ur i NOS-skick utan håller mig mer i mögelsegmentet.

Någon slags slipning brukar väl ingå i vad vi kallar polering? Så länge dinkorna har karaktär kan man leva med många "defekter".
 

_jonte

Patek
Ibland uttrycker du dig så underbart generaliserande. Flightmastern och MkIII må vara värda mer med borstade boetter men att tro att en Flightmaster "är körd" då den polerats känns ein bischen naivt. Då utgår jag från min tolkning av din formulering "är körd", vilken betydelse lägger du i formuleringen?

En körd Flightmaster:
image.jpg

Inom kort på K&S som bortskänkes...;)
Den var mysig, den får du gärna sälja till mig! :D
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Någon slags slipning brukar väl ingå i vad vi kallar polering? Så länge dinkorna har karaktär kan man leva med många "defekter".

Jag brukar slarvigt använda begreppet polerad om det mesta, har inte reflekterat över att det finns nivåer och tekniker inom slipning/polering. McGyvers tråd i hemslöjdsdelen om bortsning och specifikt hans hembyggda lapping machine är intressant.

Mina klockor är oftast slitna på något sätt, ärrade av användning och ett långt leverne. Präglade av en eller flera ägare, fyllda av charm och själ. För mig är det naturligt med patina och mögel, det känns bra men gränsen till vad som kan bli för mycket är väldigt svävande och en känsla som bara finns där. En mer än 30 år gammal klocka i NOS-skick känns för mig onaturligt, fel...kul och spännande men fel. Lite som att en 70-årig dam skulle visa upp en tight, tränad kropp med slät och fin hy samt ett ungdomligt ansikte - läskigt. Klockor i för fint skick överhuvudtaget är lite läskigt, känner mig rädd för att sabba dem.:)

Visst kan jag känna en fascination av att andra eller jag själv jagar upp en klocka i NOS-skick, blir alltid lite förundrad och häpen över att gamla lagergömmor blottas och kommer ut på marknaden. Nyfiken på varför någon vill lägga undan en klocka med box, papper och tags...orörd...men glad att såna fynd görs lite då och då.

Svammel - jag skyller på koffeinbrist.

Ha en bra dag!
 
Kan du inte berätta om mannen som byggt denna samling. Den är ju underbar! Allt från "skräp" till flightmatsers, piepan, IWC, UN...
Så härligt excentriskts spretig!
Vad bar han? Hur förvarades allt? Vilken del av landet dammsög han?

Det var som sagt min fars samling, född och uppvuxen i DDR, forna östtyskland, flydde hit på 60-talet och började arbeta som elektronikingenjör. Tror det var avsaknaden av det mesta i DDR som gjorde att han började samla på antikviteter, inte bara fickur och armbandsur :) Och allt han köpte tror jag sparades :) Mestadels hemma i byrålådorna.
Auktioner åkte han på säkert 2-3 gånger i veckan och där snappade han nog upp många armbandsur, men dom åkte nog med på köpet när det inte fanns några spännande fickur för det var hans största intresse. Mest i Östergötland men även Stockholm besöktes ett par tre gånger i månaden. Men det var på tiden innan internet fanns och gjorde det lite svårare att fynda :) Klockan som användes till vardags var en simpel Citizen quartz :)
Om man vill komma över de lite finare klockorna så får man knappa in http://www.uhren-muser.de/ Dr.Crott i tyskland.
 

MariaE

Panerai
Vilken fantastisk historia du fått ärva, sorgligt att den splittras. Men visst är det kul om klockorna hamnar i kärleksfulla händer som vet klockornas värde.

En häftig samling.
 

Simola

Omega
Det var som sagt min fars samling, född och uppvuxen i DDR, forna östtyskland, flydde hit på 60-talet och började arbeta som elektronikingenjör. Tror det var avsaknaden av det mesta i DDR som gjorde att han började samla på antikviteter, inte bara fickur och armbandsur :) Och allt han köpte tror jag sparades :) Mestadels hemma i byrålådorna.
Auktioner åkte han på säkert 2-3 gånger i veckan och där snappade han nog upp många armbandsur, men dom åkte nog med på köpet när det inte fanns några spännande fickur för det var hans största intresse. Mest i Östergötland men även Stockholm besöktes ett par tre gånger i månaden. Men det var på tiden innan internet fanns och gjorde det lite svårare att fynda :) Klockan som användes till vardags var en simpel Citizen quartz :)
Om man vill komma över de lite finare klockorna så får man knappa in http://www.uhren-muser.de/ Dr.Crott i tyskland.


Beklagar bortgången. Din far har gjort ett härligt avtryck i klocksverige.
Låter kul med alla loppisar och auktioner. Var du aldrig med på inköps rundorna? Jag förstod att detta väckte ditt intresse?,
 

Luufy

Omega
2-Faktor
Jag kom precis ihåg den här fantastiska tråden och givetvis undrar man ju några saker. :) Hur har det gått med allt? Hur många klockor såldes och hur många sparades? Har klockintresset smittat av sig ordentligt nu när du fick ansvaret för en sådan otrolig samling?
 

oooskar

Omega
Hittade denna tråd nu, magisk 1timmes läsning. Hoppas all försäljning gick bra, och synd att man missade när klockorna lades ut
 

solex

Omega
Mycket fina klocksamling och men tanken för självsmörjan av klockverk bör klocka går minst en gång per vecka, då har du många klockor drags upp med kronor :wtf:
 
Topp