• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor samling av vintageklockor 60-70tal, vill ni se?

Vesper

Rolex
Beklagar sorgen, Bobby! Men vilken jäkla samling :) Som det har sagts innan, ta tid på dig innan du säljer och välkommen till klockornas galna värld [emoji2]
 

hejo

Panerai
Hoppilalla, trevligt att ditt intresse börjar vakna.
Som så många andra skrivit så gå fram sakta, gör läxan och sälj därefter.
Du har visat en del riktiga pärlor!

Beklagar sorgen.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Först; beklagar sorgen!

Sedan; en hel del grymma klockor! Som sagt; Heuern är grym och absolut en av de värdefullaste i den samlingen som du visat hitintills. Jag tycker den är fantastisk!

Känn in dom å behåll ett gäng, sälj resten i lugn å ro.

Lycka till å förhasta dig inte!
 
Om man skulle göra en top 10-lista på vilka klockor som är mest åtråvärda/dyra , hur skulle den se ut tror ni? :) om vi utgår att alla är i bra, fungerande skick.
 

Icaras

Rolex
Jag tycker att du ska vänta lite med att sälja. Skapa dig en bild av vad de kan varara värda - fråga här om du är osäker! Vissa kan du lägga på tradera och andra kan du sälja här för en stor peng (exempelvis Heuer och Flightmaster) :)

Bara att gratulera, tokigt många godbitar! Säker på att du inte vill stanna här med oss i galenskapen? :D
 
Vad jag förstått så är ju Tradera helt OK för att lägga ut Omega-klockor och andra lite billigare modeller? Men om jag vill sälja lite dyrare klockor för säg 5000:- och uppåt, då kanske man vill ha lite mer visningar så man inte säljer allt för billigt? (Går iofs sätta reservationspris)
Funkar Ebay.com då? Har aldrig sålt på ebay innan, bara köpt.
 

fretig

Cartier
Vad jag förstått så är ju Tradera helt OK för att lägga ut Omega-klockor och andra lite billigare modeller? Men om jag vill sälja lite dyrare klockor för säg 5000:- och uppåt, då kanske man vill ha lite mer visningar så man inte säljer allt för billigt? (Går iofs sätta reservationspris)
Funkar Ebay.com då? Har aldrig sålt på ebay innan, bara köpt.

Jag skulle dra mig för att använda Ebay faktiskt. Inte för att jag har egna erfarenheter av att sälja där, bara köpa. Men skulle det bli trassel känns det som att man vill ha köparen inom riket. Dock får du ju en större spridning/marknad men med de 10% som Ebay tar i kommission så tror jag nästan Bukowski market / Kaplans...osv är bättre för de mer exklusiva uren. Tradera för de billigare.

Vårt eminenta KS tycker jag dock du först och främst skall använda dig av ;)

...och så väntar vi fortfarande på bankfacksbilderna :pompus:
 

Brogren

Cartier
Lägg upp de dyrare här först för att kolla intresset? Då kan du ju sätta fast pris och inte oroa dig för mycket.
 
Det värsta är ju att jag har noll koll på priser :) och märkte att det var jäkligt jobbigt o ha koll på alla bud som rullar in på PM :D
 

Icaras

Rolex
Det värsta är ju att jag har noll koll på priser :) och märkte att det var jäkligt jobbigt o ha koll på alla bud som rullar in på PM :D
Lättast vore om någon här hjälper dig att värdera klockorna och sedan sälja dem för omkring det priset på köp/sälj. Känns bättre än att lämna till kaplans etc. Billigare ur fungerar kanon på Tradera :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Robertson Jag hade gärna försökt köpa ett par ur av dig till vad jag tycker är bra priser, men för din egen skull skulle jag börjat lägga ut lite klockor som du vet att du vill bli av med på tradera. Spara de vi har nämnt som fina om du inte är helt säker. De som är mest värda, typ flightmaster och Heuern kan du lägga lite tid på att googla fram priser på. Sedan kan du begära ett marknadspris för dem här på forumet. Säljs de inte kan du lägga ut dem på blocket eller på tradera. Där kommer du få helt ok betalt. Fördelen med tradera är att man får färre jobbiga/dumma frågor och de säljs oftast snabbare.
 

POO

Panerai
Enligt min bedömning får man ganska så okej betalt på tradera. Det/den/de/ är väletablerade och mycket klockor säljs där - många köpare varför priserna blir i snitt hyffsat fair, åtminstone på lite billigare klockor. Jag tror inte man tjänar särskillt mycket på att försöka sälja internationellt. Sen har du rätt stora mängder klockor, speciellt verkar det vara rätt mycket gulddressare, varför du förmodligen kommer "konkurrera" med dig själv och sänka dina priser om du säljer allt samtidigt.
 

_jonte

Patek
Jag hade nog lämnat "alla" klockor till Kaplans så sköter de försäljning åt dig. De tar visserligen kommission, men du spar mycket tid och möda. Inte så lätt att sälja om man inte riktigt vet vad man säljer heller...
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Sen har du rätt stora mängder klockor, speciellt verkar det vara rätt mycket gulddressare, varför du förmodligen kommer "konkurrera" med dig själv och sänka dina priser om du säljer allt samtidigt.
Det är verkligen värt att poängtera det där sista. Vräker du ut allt på en gång kommer du garanterat att få sämre betalt. Gör det lite mer peu en peu så tror jag du kommer få bättre betalt.
 

Icaras

Rolex
Det är verkligen värt att poängtera det där sista. Vräker du ut allt på en gång kommer du garanterat att få sämre betalt. Gör det lite mer peu en peu så tror jag du kommer få bättre betalt.
Kan tilläggas att en beskrivning med dålig info som t.ex saknad info om den fungerar/hur bra den går mm. kan få många att gå åt sidan.
 

aadde81

Cartier
Om man ska sälja via Kaplans måste man verkligen verkligen uppskatta bekvämligheten, för det är f'*n dyrt att sälja där. Säg att högsta budgivare är villig att betala 10 000 kr. Beaktar man köpprovisionen om 20% blir då slutpriset 8 333 kr (10 000/1,2). Sedan tar de en säljprovision om 15 %, så säljaren får i handen 7 083 kr (8333x0,85). Ca 30% försvinner alltså till Kaplans, och så mycket högre tror jag inte priserna blir där.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Robertson!

Du har mycket trevliga Vostok i fint skick! Den i mitten är en sk Generalskie och kan vara rustad med ett automatiskt verk (2416).
Den vänstra och högra är Komandirskieklockor i original! Du har även en fin 3017 Poljot som oftast bruka landa kring 4 till fem tusen. Denna skall du - tycker jag sälja internationellt för bästa pris!
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Om jag hade varit du hade jag gjort en uppdelning i fyra kategorier och behandlat dessa lite olika

Kategori 1 - Värdefulla klockor/entusiastklockor: Här lägger jag t ex Heuern, Flightmastern samt en bunke mer ovanliga vintageklockor. Dessa tror jag att du med hygglig lätthet kan sälja i entusiastkretsar (läs: typ här) för bra, hyggligt marknadsmässiga priser.

Kategori 2- Vintage med hyggligt värde: Där lägger jag de flesta av Omegadressarna och liknande. Dessa kan med den rådande vintagetrenden ge hygglig avkastning på Tradera, om du skickar ut dessa i en jämn ström snarare än dumpar allt på en gång. Dessa har kanske föga intresse i entusiastkretsar, men kan betinga bra pris till folk som kanske inte är jättebrydda, men som vill ha en trevlig vintageklocka

Kategori 3 - Vintage med föga värde: Här lägger du den delen som är klockorna av okända märken, med få eller inga komplikationer och som har standardstandardverk. Dessa kanske kan ge några kronor på Tradera, och kan gissningsvis skickas ut i ett svep.

Kategori 4 - Fejk: Dessa går till återvinningen. De saknar värde och får inte säljas.
 

fretig

Cartier
Kan även vara värt att nämna (risken) för beskattning. Då försäljningen bedrivs med vinstsyfte kommer denna beskattas som näringsverksamhet, alltså 22%. Det är väl värt att ha med i beräkningen. Detta förutsätter dock att skatteverket får reda på vilka intäkterna blir ;)
 
Robertson!

Du har mycket trevliga Vostok i fint skick! Den i mitten är en sk Generalskie och kan vara rustad med ett automatiskt verk (2416).
Den vänstra och högra är Komandirskieklockor i original! Du har även en fin 3017 Poljot som oftast bruka landa kring 4 till fem tusen. Denna skall du - tycker jag sälja internationellt för bästa pris!


Jasså, jag trodde faktiskt att dessa klockor var några ryska kopior :) Alla 3 Vostok inklusive Poljot Exacta är i superbt skick utan några repor alls. En av Komandirskie-klockorna verkar ha automatverk iaf ( om det betyder att man ska skaka för att dra upp klockan? :) ) , de andra måste man skruva för hand verkar det som.
Är dessa klockor värdefulla ?
 
Om man ska sälja via Kaplans måste man verkligen verkligen uppskatta bekvämligheten, för det är f'*n dyrt att sälja där. Säg att högsta budgivare är villig att betala 10 000 kr. Beaktar man köpprovisionen om 20% blir då slutpriset 8 333 kr (10 000/1,2). Sedan tar de en säljprovision om 15 %, så säljaren får i handen 7 083 kr (8333x0,85). Ca 30% försvinner alltså till Kaplans, och så mycket högre tror jag inte priserna blir där.

Jasså?`Jag trodde att dom enbart tog 15% av klubbat pris av försäljaren? Sen kanske dom tar mer procent, som köparen får stå för?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Jasså, jag trodde faktiskt att dessa klockor var några ryska kopior :) Alla 3 Vostok inklusive Poljot Exacta är i superbt skick utan några repor alls. En av Komandirskie-klockorna verkar ha automatverk iaf ( om det betyder att man ska skaka för att dra upp klockan? :) ) , de andra måste man skruva för hand verkar det som.
Är dessa klockor värdefulla ?

Poljoten kan nog som nämnts ovan betinga 4-5 tusen till rätt köpare. De andra, om de nu är original från Sovjettiden, mellan 1-2 tusen styck, skulle jag gissa. Jag skulle lägga alla dessa ryssar i min kategori 1 där ovan, dvs du får garanterat bäst betalt i entusiastkretsar.
 
Om jag hade varit du hade jag gjort en uppdelning i fyra kategorier och behandlat dessa lite olika
Kategori 1 - Värdefulla klockor/entusiastklockor: Här lägger jag t ex Heuern, Flightmastern samt en bunke mer ovanliga vintageklockor. Dessa tror jag att du med hygglig lätthet kan sälja i entusiastkretsar (läs: typ här) för bra, hyggligt marknadsmässiga priser.

Kategori 2- Vintage med hyggligt värde: Där lägger jag de flesta av Omegadressarna och liknande. Dessa kan med den rådande vintagetrenden ge hygglig avkastning på Tradera, om du skickar ut dessa i en jämn ström snarare än dumpar allt på en gång. Dessa har kanske föga intresse i entusiastkretsar, men kan betinga bra pris till folk som kanske inte är jättebrydda, men som vill ha en trevlig vintageklocka

Kategori 3 - Vintage med föga värde: Här lägger du den delen som är klockorna av okända märken, med få eller inga komplikationer och som har standardstandardverk. Dessa kanske kan ge några kronor på Tradera, och kan gissningsvis skickas ut i ett svep.

Kategori 4 - Fejk: Dessa går till återvinningen. De saknar värde och får inte säljas.


Bra tips! Jag har faktiskt varit inne på den iden själv och det gäller bara att försöka sålla ut dom som kan gå lite bättre internationellt. Heuern och Flightmastern kommer dock jag och min bror behålla själva , vi har inte direkt behov av pengarna och dessa klockor är väl inget man kommer över hur som helst. Men vissa andra klockor som vi inte tycker om helt enkelt, som tex våran Longines Comet verkar vara hyfsat värdefull (28K på ebay?!) och den skulle nog gå bättre på internationell eller på kaplans eventuellt.
 

aadde81

Cartier
Jasså?`Jag trodde att dom enbart tog 15% av klubbat pris av försäljaren? Sen kanske dom tar mer procent, som köparen får stå för?

Jo köparen står för de 20 procenten, men det påverkar ju självklart det klubbade priset också. Vi säger att jag är villig att köpa en klocka av dig för max 10 000 kr, men du bestämmer dig att sälja den via Kaplans i stället. Där kommer ju inte jag buda upp till 10 000 kr, för då får jag betala 12 000 kr, mitt nya maxpris blir i stället 8 333 kr.
 
Jo köparen står för de 20 procenten, men det påverkar ju självklart det klubbade priset också. Vi säger att jag är villig att köpa en klocka av dig för max 10 000 kr, men du bestämmer dig att sälja den via Kaplans i stället. Där kommer ju inte jag buda upp till 10 000 kr, för då får jag betala 12 000 kr, mitt nya maxpris blir i stället 8 333 kr.

Ahh ok då är jag med hur du mena :)
 
Topp