Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 31 december 2015.

1. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Trådar som denna bankerna hatar :)

Vad har du för ränta idag?
    Har själv en ränta på 1,65% just nu som är skriven på ett år framöver, detta på 3000 000kr. Ett lån jag nyligen tog på en :vconstantin: minute repeater haha nä skämt å sido, huslån...

Har smått hemma och världen är upp&ner vilket kan påverka framtidens räntor, funderar på binda 5-10 år. Vansinne? Skulle kännas tryggt men samtidigt kanske dyrköpt trygghet? Skulle kännas gött att planera efter en fastställd ekonomi fram till ungarna är tonåringar, typ resor sparande osv.

Vad säger ni?

radius, 80s och Bergstrand gillar detta.
  2. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Is that you, Yoda?

3. KenKun

KenKun Biskop

Rent statistiskt har det aldrig lönat sig att binda sina lån.
    Min och tjejens ränterabatt ligger just nu på 60 punkter.

4. stabil

stabil Bonde

Låste mitt lån nyligen på 1.36 hos handelsbanken i 2 år.

5. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Blir intressantare om man behandlar antal punkter och bank. Har 63 punkter i rabatt hos Swedbank.

6. KenKun

KenKun Biskop

60 punkter
    Swedbank

7. Golbica

Golbica Bonde

60 punkter, vad betyder det för en som aldrig har lånat?

8. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Det som slarvigt kallas procent (som det dock inte är). Har man en ränta på 2,00% och får 50 punkter i rabatt så har man en faktisk ränta på 1,50%.

80s gillar detta.
  9. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Enkelt förklarat 0,6%

10. Golbica

Golbica Bonde

Ok, från vilken ränta utgår man ifrån när man säger att man har 50,60 punkter i rabatt, 2.0%?

11. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Respektive banks listränta för den angivna löptiden.

Golbica gillar detta.
  12. Golbica

Golbica Bonde

Betyder det att man inte kan få rabatt om man inte binder sitt bolån under en viss löptid?

13. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Så kallad "rörlig ränta" är på tre månader. Jo, man får rabatt på samtliga bindningstider om man har förhandlat om det. Vanligt förekommande är att rabatten gäller ett år eller tills bindningstiden förfaller ex efter tre år. Således görs en omförhandling av rabatten varje gång den förfaller (ex en gång per år vid sk. rörligt lån).

Golbica gillar detta.
  14. stabil

stabil Bonde

Bara folk med dålig % vill tala om punkter.

15. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    ? o_O
    blir ju svårt att jämföra om man inte pratar punkter..

16. stabil

stabil Bonde

Jag är ju ingen ekonom, men ifall båda parter skriver sin % är det ju lättare att se vad som är bra än om man talar om punkter när man inte listar grundvärdet.

Torsten och Fryken gillar detta.
  17. MaziK

MaziK Friends of KS

Tjena

Vi har 70 punktenheter i rabatt på 3-månaders. Var längesedan jag kollade vad vi hade på de längre bindningstiderna.

Senast ändrad: 31 december 2015
  18. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Neeej..
    0.6 %-enheter.

0.6% blir väldigt liten rabatt.
    Ränta på 2% -0.6% = 1.988%
    Ränta på 2% -0.6%-enheter (eller punkter) = 1.4%

Mvh/ Besserwisser ;)
    (Sorry, lite av en käpphäst för mig..)

Swordthain, Dru, nissehult och 14 andra gillar detta.
  19. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Var jag som var lite trött och otydlig, självklart vet jag att det är så det ligger till.

Niklas gillar detta.
  20. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Här kan man för övrigt se dom olika bankerns list och snittränta för tidigare månader. Där kan man se att "snittrabatten" hos storbankerna ligger på ca 30-50 punkter i november.
    https://www.compricer.se/borantor/

21. Carlf

Carlf Bonde

Två vuxna med hyggliga inkomster, hus värderat till ca 5 MSEK i medelstor stad. Belåningsgrad 60%
    Har 0,95% (-enheter) i rabatt på 3 mån rörligt hos SEB.
    Detta ger just nu 1,05% totalt på hela bolånet.

För övrigt är det tämligen meningslöst att lista sin ränta utan sin rabatt samt bank och bindningsperiod. Skriv gärna förutsättningar också så att det går att begripa hur ni fått räntan.

80s gillar detta.
  22. LS

LS Stadsbo

Från:
    Linköping
    Håller med om att punkter rabatt är värdelöst, lite samma sak som att ange sin lön efter skatt.

SEB kör med sin upplåningsränta plus ett bestämt påslag där jag har 90 punkter. Detta ger mig en ränta på 1,07% i dagsläget. Rörligt men förhandlar om villkoren om några veckor så får se vad man lyckas med.
    Bostadsrätt i centrala Linköping belånad till ca 65% som jag äger själv. God inkomst i en väldigt stabil bransch (IT/mjukvara).

image.jpeg

23. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Två vuxna med "ok" inkomster, bostadsrätt i huvudstaden. Belåningsgrad 65%
    Har 0.78% (-enheter) i rabatt på 3 mån rörligt hos Nordea.
    Detta ger just nu 1.19% totalt på hela bolånet.

24. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Tack för era svar, som det ser ut nu måste jag iaf kavla upp ärmarna och förhandla om räntan inför 2016 :rage:

25. KenKun

KenKun Biskop

Två vuxna med hyfsad inkomst.
    Lånet är på 1.68 miljoner, lägenheten är värderad till lite över 5 miljoner.
    Belåningsgraden är 49% eftersom vi inte har omförhandlat lånet efter värdeökningen.

60 punkter via Swedbank, rörligt 3 månader.
    Räntan ligger alltså på 1.27%, vilket känns lite högt nu jämfört med er andra... Hm...

Ni får gärna skriva om ni var tvungna att köpa fonder/försäkringar via banken också. För oss skulle det inte bli någon skillnad, så vi avstod.

Räknade lite, även om vi skulle få tio punkter till, så skulle det bara innebära att vi skulle få betala 110-115 kr mindre i ränta varje månad, hehe..

Senast ändrad: 31 december 2015
  26. icalle

icalle Friends of KS

850k till 1.97, kanske dags att förhandla lite med banken. :wideyed:

27. KenKun

KenKun Biskop

Du har inte så mycket i lån, skulle inte bli någon större skillnad, men visst ska man förhandla :)

28. Oscaro

Oscaro Biskop

Är student och jobbar lite vid sidan av. Har två bolån, en som är bunden i 3 år till min bostadsrätt i Sthlm med 50% belåning ränta 1,45 samt ett till lån jag tog 2v sedan för att investera där jag har bundit mig i 5 år till 1,65%

29. Porsan

Från:
    De sju haven...
    Man ska ju även ha klart för sig att räntorna i dagsläget är extremt låga så att ni som snart ska omförhandla era lån inte kan jämföra med rabatter folk fått för 1-2 år sedan. Marginalerna för bankerna idag är betydligt mindre (eller inte riktigt lika höga som tidigare kanske man ska säga) så det ska nog en hel del till för att man ska lyckas får 60-80 punkter i dagsläget.

nissehult och Fryken gillar detta.
  30. KenKun

KenKun Biskop

Marginalerna har ju bara ökat?

image.jpg

Aquastaren och Zingo gillar detta.